Gå til innhold

Tannregulering++

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av de jævla tennene mine!

Jeg er i slutten av 20 årene, og har så sykt tannlegeskrekk. Trenger beroligende før timer, men det funker dårlig. Blir sittende med totalt panikk, hyperventilerer, skjelver osv.

Det er sååå mye som må gjøres med tennene mine for at de skal bli pene. Har trukket en visdomstann, noe som tok over 3 timer pga angsten min. Skulle egentlig trekke de 3 andre også, men etter den første så ble jeg enda mer redd.

Har også behov for regulering da jeg har litt overbitt, og tennene er litt ujevne, pluss at jeg har trukket en jeksel på ene siden som må "fylles" så tennene ikke legger seg skjevt over der.

Skal egentlig også trekke en jeksel på andre siden, men dette har jeg ikke turt enda, har heller ikke råd!

Har også et par hull som burde rotfylles. Så JA jeg har misshandla tenna mine, jeg lot vær å gå til tannlegen i mange år pga skrekken, og dette har jo selvfølgelig straffet seg :(

Når man ser på disse problemene så er det første man tenker: "DYRT!!"

Jeg skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal ha råd til noe av dette.

Og i tillegg hvordan jeg skal tørre!
Har vært snakk om narkose for å trekke det som skal trekkes, men da igjen "DYRT!!"

Føler meg litt rådvill, og lurer på hva dere hadde gjort, eller om dere har gjort noe lignende? Pris? Varighet på regulering?
Hva er kriteriene for å få dekket utgifter? Og hvor mye dekkes?

Begynner jo å gråte av å bare skrive dette innlegget for har så komplekser for smilet mitt, og føler at det er håpløst å gjøre noe med..

Anonymous poster hash: 7ec71...bff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannregulering er ikke aktuelt før du har ordnet opp i de andre problemene (hull/tenner som må trekkes/rotfylles), i hvert fall.

Anonymous poster hash: c87a4...702
  • Liker 1
Skrevet

Tannregulering er ikke aktuelt før du har ordnet opp i de andre problemene (hull/tenner som må trekkes/rotfylles), i hvert fall.

Anonymous poster hash: c87a4...702

Det vet jeg, men det gir meg likevel ikke svar på det jeg lurer på...

Skrevet

Det er ikke enkelt foa andre å svare på hvor mye/ hva du får dekket. Det er det tannlegen din som kan svare på.

Legger en link her som du kan lese i. Her vil du finne endel info, men som du sikkert også vil se så er det stor forskjell på hvem som får dekket hva - selv om de samme reglene egentlig gjelder for hele landet. Men som sagt, er det tannlegen din som kan svare deg på hva du ev. får dekket.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=797997

Skrevet

Folk bruker mer tid og penger på tannlegeregninger enn på tannpleie som tanntråd og ordentlig gode tannbørster..

Skrevet

Folk bruker mer tid og penger på tannlegeregninger enn på tannpleie som tanntråd og ordentlig gode tannbørster..

Nå skal ikke tannlegeskrekk og følgende av det undervurderes. Men det vet du sikkert ikke før du har vært der selv.

Skrevet

Nå skal ikke tannlegeskrekk og følgende av det undervurderes. Men det vet du sikkert ikke før du har vært der selv.

Jeg har hatt tannlegeskrekk siden jeg gikk til tannlegen for første gang, så I know.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye at det du får dekket, men jeg vil anbefale deg å snakke med tannlegen din i forkant, og spørre om å få valium. Jeg sliter ekstremt mye med tannlegeskrekk (Har hatt tannlegeskrekk siden jeg var liten). Før jeg trakk visdomstennene mine, og før jeg skal borre har jeg fått valium til kvelden før, og til før jeg skal inn. Det roer ned skrekken veldig mye. I en alder av 23 bestemte jeg meg for å få regulering (bak tennene vel og merke...siden jeg ikke ville ha foran..). Reguleringstannlege er ikke noe å være redd for. Der er det ikke sprøyter eller noe sånt involvert i det minste. Jeg hadde regulering i underkant av 3 år, men det var bare fordi jeg hadde regulering bak tennene, og fordi tennene mine var helt forferdelige før reguleringen, så det tok litt tid.

Skrevet

Jeg har hatt tannlegeskrekk siden jeg gikk til tannlegen for første gang, så I know.

Da vet du sikkert også at de med odontofobi unnlater å gå til tannlege, gjerne over mange år, å når de først kommer seg til tannlege er små ting blitt til store og kostbare problemer.

Skrevet

Da vet du sikkert også at de med odontofobi unnlater å gå til tannlege, gjerne over mange år, å når de først kommer seg til tannlege er små ting blitt til store og kostbare problemer.

Ja, jeg skjønner det, men det jeg mener er at folk flest er dårlig på tannhelsa hjemme. Og ikke mange bruker tanntråd.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg skjønner det, men det jeg mener er at folk flest er dårlig på tannhelsa hjemme. Og ikke mange bruker tanntråd.

Jeg har alltid vært flink med tannbørste, tanntråd og skyllevann :Nikke: Nettopp fordi jeg har tannlegeskrekk og vil ikke gjøre ting verre for meg selv. Men er ikke alltid at slikt fungerer. Er heller ikke noe særlig til godteri/brus/juice person. Så hvorfor jeg har alle disse hullene osv er for meg et mysterium..

Til deg som nevnte valium: Jeg har prøvd det, og zobril, begge deler hjalp helt til jeg satt meg i stolen, da forsvant liksom all effekt fordi angsten tar overhånd.. :/

Derfor jeg tenker på narkose for å trekke det som skal trekkes, og rotfylle det som skal rotfylles. Er jo nervøs før narkose også, men ikke på samme måte, og ikke like ille, selv om jeg jo vet det er store farer ved narkose så virker det som et bedre alternativ enn å sitte hos tannlegen med lokalbedøvelse (som jeg forøvrig brenner bort fortere enn det funker pga stress, så det gjør alltid vondt!

Det jeg bekymrer meg for ang å få det dekket er at jeg må jo betale på forhånd også be om å få det tilbake(?), så da blir jeg jo redd for at jeg betaler noe jeg ikke har råd til, for så å IKKE få det tilbake.

Skal snakke med tannlegen min (etterhvert), men det krever jo såå mye av meg å bare ringe dit! :sur:

Skrevet

Jeg har alltid vært flink med tannbørste, tanntråd og skyllevann :Nikke: Nettopp fordi jeg har tannlegeskrekk og vil ikke gjøre ting verre for meg selv. Men er ikke alltid at slikt fungerer. Er heller ikke noe særlig til godteri/brus/juice person. Så hvorfor jeg har alle disse hullene osv er for meg et mysterium..

Til deg som nevnte valium: Jeg har prøvd det, og zobril, begge deler hjalp helt til jeg satt meg i stolen, da forsvant liksom all effekt fordi angsten tar overhånd.. :/

Derfor jeg tenker på narkose for å trekke det som skal trekkes, og rotfylle det som skal rotfylles. Er jo nervøs før narkose også, men ikke på samme måte, og ikke like ille, selv om jeg jo vet det er store farer ved narkose så virker det som et bedre alternativ enn å sitte hos tannlegen med lokalbedøvelse (som jeg forøvrig brenner bort fortere enn det funker pga stress, så det gjør alltid vondt!

Det jeg bekymrer meg for ang å få det dekket er at jeg må jo betale på forhånd også be om å få det tilbake(?), så da blir jeg jo redd for at jeg betaler noe jeg ikke har råd til, for så å IKKE få det tilbake.

Skal snakke med tannlegen min (etterhvert), men det krever jo såå mye av meg å bare ringe dit! :sur:

Sjekk om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. Hvis det, så skal du kun betale egenandelen også sørger tannlegen for å sende kravet til Helfo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...