Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haralds valg av ektefelle var nok en større konstitusjonell krise enn Haakons, selv om Sonja Haraldsen kom fra Oslo-fiffen og Mette Marit Tjessem Høiby kom fra rus/party-miljø. Allerede da Sonja giftet seg til kronprinsessetittel, måtte kravet om at tronfølger skulle gifte seg kongelig/adelig oppgis.

Og det var vel i grunnen greit.

Jeg tror det norske monarkiet ble berget for ennå noen tiår da Mette Marit fikk barn som ligner på Haakon.

Anonymous poster hash: 282bd...baf
Skrevet

Ja til monarki, uten tvil. Jeg er veldig glad i kongehuset i Norge, og hva det representerer. Heldigvis har det norske monarkiet stor støtte i befolkningen, over alle samfunnslag. Som i andre viktige spørsmål er det her et klart skille mellom den generelle befolkningen og representantene på Stortinget. Nå er det ikke så rart at politikerne er i utakt med velgerne når det f.eks. gjelder monarki og EU, siden det er menneskelig å la seg påvirke av subjektive egeninteresser.

Ofte trekker republikanere frem argumentet om at ingen bør fødes inn i en rolle. Som påpekt av andre i denne tråden skjer dette flere plasser i samfunnet. Uansett synes jeg ikke dette er et godt argument mot monarkiet, snarere tvert imot. Når en kommende regent fødes i et monarki som Norge kommer han eller hun inn i en familie som sitter på unik erfaring og kompetanse. Alt i vedkommendes liv vil skje i lys av den kommende rollen, for å være best mulig forberedt.

Hva om man sammenligner dette med veien det gjennomsnittlige politiske statsoverhode har hatt til sin stilling? Et politisk statsoverhode vil svært ofte ha brukt all sin tid etter grunnutdanningen på politikk og partiarbeid. Krangling, maktkamp, hestehandler m.m. vil være en betydelig del av veien mot toppen. Forfatteren av The Hitchhiker's guide to the Galaxy har et sitat som passer godt her: Anyone who is capable of getting themselves into a position of power should on no account be allowed to do the job.

Om man så mener at alternativet til monarkiet ikke er et politisk statsoverhode som i USA, men en symbolsk president (e.l.) unngås gjerne ovennemte problematikk. Men etter min mening er da monarkiet likevel det beste alternativet for Norge.

• Liker 2
Skrevet

Da vil vi gjøre bedre bruk av disse eiendommene enn å reservere dem for en familie!

Anonymous poster hash: 8ffa7...4ae

Som sagt, de er ikke reservert en familie, hva vi som samfunn ønsker å gjøre med dem er styrt av Strotinget. Det er kulturarv årsaker til at vi ikke har gjordt noe med det så langt, og vi har enda ikke blitt så tilbakestående at vi ofrer dette for kjapp profitt.

Skrevet

Hvorfor er det ingen som liker ideen min om å velge mannekenger og pin-up damer til tronen?

Er folk så opphengt i de derre blått blod greiene? Hint; it's NOT REAL.

Fordi vi har litt erfaring fra enkelte troner med den typen mentalitet tilstedeværende.

Vi liker å tenke at hvem som helst kan være konge siden man blir født til det. Men faktum er at i Norge der kongehuset er såpass konstitusjonsmessig svakt, så MÅ en konge faktisk vise evner for å få bli sittende. Og Krompen har så gjennomtydelig vist sine evner.

Mye av disse evnene er tillært i ett miljø. Det er sikkert ikke umulig å lage en "kongeskole", men å tro at vi tjener mye på å utdanne en gruppe mennesker til å sitte på slottet som etterpå skal bli valgt basert på irrelevante verdier, er muligens mindre samfunnsnyttig enn å bygge under den som vi har.

Jeg som republikaner har hørt klart hva Håkon har sagt i de ulike intervjuene han har hatt. Og konsekvensen av det er at Krompen antagelig blir vår siste konge. Så la oss verdsette han mens vi har han.

Skrevet

Ja til kongen og monarkiet!

Jeg syns de gjør en fin jobb og reklamerer godt for Norge. Jeg syns det funker godt som det gjør nå. Kongen er nøytral og har lite/ingen makt, men er en samlende faktor for landet. Han forsvinner ikke ved valget, men sitter i slottet sitt enten om det er rødt eller blått lenger nedi gata.

Skrevet

I Norge har vi ikke tre-delt maktprinsipp. Vi har to-deling. I andre land har de også president, og presidenten har bare konge-funksjon. Så alle varianter er mulig.

Jeg foreslår at vi fortsetter å ha konge, men vi velger konge og dronning ut ifra missekonkurranser og mr universe -liknende konkurranser.

Da kan vi få både show, de peneste menneskene, og samtidig mennesker som har narkotikabakgrunn om vi ønsker det, eller snobber fra oslo vest.

mmmm, Regjering, storting, rettsvesenet. 3-deler.....

Anonymous poster hash: c1a5a...9a3

• Liker 1
Skrevet

At Kongen bare har symbolmakt er bare et uttrykk som har oppstått fordi Kongen ikke har brukt makta si på uendelig lenge. Kongen har faktisk makt i statsforfatningen Norge. Grunnloven bygger på at Norge er et monarki, selv om at det parlamentariske prinsipp er en konstitusjonell sedvanerett. Siden vi i Norge praktiserer både maktfordelingsprinsippet og det parlamentariske prinsipp, fungerer Kongen akkurat på den måten han bør fungere. Han kan f.eks. ha stor betydning i en krigssituasjon, slik vi har sett eksempler på tidligere i historien.

Anonymous poster hash: 0c0be...e93
  • Liker 1
Skrevet

Kongen har makt ja men langt i fra så mye som han ville hat om Norge hadde vært et enevelde.

Anonymous poster hash: b0ca4...c16
Skrevet

Prinsipielt mot monarki men mener i vårt tilfelle at det bør bestå slik det er nå inntil vi får en konge som gjør en så dårlig jobb at det blir ikke mye bråk rundt avviklingen av monarkiet.

Anonymous poster hash: d56c3...04c
Skrevet

Synes at kongen kan få gjøre ferdig sin "jobb" og så kan vi avvikle monarkiet...

Skrevet (endret)

Ja til Monarki, jeg liker tanken på at Norges statsoverhode er politisk nøytral, å ha Stoltenberg eller Solberg eller enda verre Siv Jensen som Norges statsoverhode hadde vært et marrerit. Og når vi har monarki, så slipper vi å skifte statsoverhode så ofte.

Signerer denne. Heller kongene Harald og etter hvert Haakon, enn ekle Erna Solberg eller Siv Jensen som "regent"

Ja til kongen og monarkiet!

Jeg syns de gjør en fin jobb og reklamerer godt for Norge. Jeg syns det funker godt som det gjør nå. Kongen er nøytral og har lite/ingen makt, men er en samlende faktor for landet. Han forsvinner ikke ved valget, men sitter i slottet sitt enten om det er rødt eller blått lenger nedi gata.

Det er det som er så fint. Jeg kommer aldri til å si nei til monarkiet! Vi har faktisk mye å takke kongen vår for, og sånn håper jeg det kan fortsette :)

Endret av Millimani

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...