AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #1 Skrevet 18. januar 2014 Jeg har diagnosen periodevis angst og depresjon. Jeg er ung, lærling og bor for meg selv. De siste mnd har vært knallharde, og jeg er langt nede. Nå har jeg bestemt meg for å flytte hjem igjen, for å være nær de som kjenner min sykdomshistorie. Forklarte dette for sjefen i dag, og ga henne den egentlige grunnen til at jeg flytter - min psykiske helse. Hun kunne rett og slett ikke forstå hvorfor jeg ikke har energi. Jeg jobber 100% og bruker all min energi på jobb. Har jeg dagvakt, orker jeg ingenting når jeg kommer hjem. Har jeg senvakt sover jeg til langt ut på dag. Frihelg - sove for å hente meg inn. Jeg har ikke vasket klær på lenge, gangen burde vært støvsugd, og skittenkoppene hoper seg opp. Men jeg orker ikke. Jeg vil så gjerne gjøre mitt beste på jobb, men jeg er. så. sliten. Jeg er ikke i stand til å ta vare på meg selv eller leiligheten. Håper jeg kan flytte så tidlig som mulig, kanskje blir det bedre av å ikke måtte forholde seg til så mye? Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, kanskje trenger jeg bare å få alt ut. Er det flere som har det sånn i depressive perioder? Hva kan jeg gjøre for å fungere utenom jobb også? Anonymous poster hash: 272e4...92e
tøydokka Skrevet 18. januar 2014 #2 Skrevet 18. januar 2014 Jobber som psykiatrisk sykepleier spesifikt med mennesker som sliter med depresjoner og manier. De fleste har også angstproblematikk som tilleggssymptom. Jeg har i tillegg en depressiv lidelse og bulimi, og har kjent på kroppen hva det vil si å være langt nede og fullstendig kraftløs. Jeg vil tro det kan gjøre deg godt med en pause, men vær innstilt på at det skal være en pause, og ikke en varig tilstand av "ikke- eksistens".. Dvs at jeg vil råde deg til å gå til din fastlege, som skriver ut en sykemelding på 3 uker sånn i første omgang. Disse ukene skal du bruke smart, til å hvile, gå turer, trene, hør på musikk(ikke emo og trist musikk) og ha samvær med de du er glad i. Få også hjelp til å rydde opp i rotet hjemme! Jo mer rot og skitt vi har rundt oss, jo mer rot og skitt i hodet! Gjerne gjør noe ekstra for deg selv, som å kjøpe deg noen nye plagg, sminke og dull deg inn i gode hudpleieprodukter. Skrubb deg, og smør deg inn, og visualiser at du fjerner gammel dritt og negativitet, og gjør noe godt for deg selv, fordi du er en verdifull person!! Ikke la sykeperioden vare for lenge. Har sett for mange eksempler på mennesker som blir langtidssyke, som fremstår som om de har gitt opp, og er bekvemme med at andre tar vare på dem, selv om de heller ikke blir lykkelige av den grunn. Ha som mål å komme tilbake i jobb så snart som mulig, gjerne etter 3 uker "rehab". Når du er hos fastlegen bør du også be om en undersøkelse av din fysiske helse. Spør spesifikt etter stoffskifteprøver, vitaminstatus, jernstatus og kreftmarkører. Noen ganger kan depresjon og slitenhet ha sine årsaker i fysiske forhold. Spør også etter henvisning til en psykolog, slik at du kan jobbe med negative tankemønstre. Håper dette kan være til hjelp!! Masse lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 (....) Masse lykke til!! TS her. Vil bare si tusen, tusen takk! Du ga meg det lille dyttet jeg trengte for å komme meg til legen. Er nå sykemeldt i to uker, og skal bruke noen dager hjemme hos familien. Ellers har jeg fått litt positive beskjeder, og skal flytte hjem igjen en stund om en månesds tid. Jeg føler at ting er lettere når jeg ikke har så mye å forholde meg til, trengte virkelig en pause nå. Tusen hjertelig takk Anonymous poster hash: 272e4...92e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå