Gå til innhold

Hvilken brukte EL-bil?


Sunshine

Anbefalte innlegg

Vi vurderer elbil fordi jeg kjører til og fra Oslo hver eneste dag og ser at det går veldig mye penger til bensin og bomring. Reiseveien er 2 mil hver vei og jeg har lademulighet på jobb, men kan nok oppleve at det er fullt. Vi trenger ingen stor bil siden vi har en stasjonsvogn også, men den må ha plass til 4 personer. Utenom kjøring i rushen vil den bli brukt til butikken og andre små ærend.

Vi tenkte kjøpe en bil som er 1-2 år gammel for å spare noen kroner, men om det finnes gode og nye biler til maks 200 000 kan det vurderes. Vi vil helst bruke maks 150 000.

Noen som har tips til hva vi bør gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er veldig fornøyde med e-Up!'en vår hvertfall :) Koster rett under 200.000. Får plass til overraskende mye i bagasjen siden bagasjen er så dyp. Vi fikk til og med plass til en flatpakket sprinkelseng, dog hadde vi ganske dårlig plass i forsetene akkurat da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt den som har batteri med lengst levetid. Men levetid på disse foreløpig er relativ kort, og i tillegg koster det mange titalls tusen å skifte det ut når det ryker.
Og hvorfor akkurat el-bil? Du sparer veldig lite på det i forhold til å bare kjøpe en liten driftsgjerrig vanlig bil. Det er jo grisedyrt å lade de opp på ladestasjoner når en ser på hvor korte distanser en tilbakelegger på fullt batteri :O



Anonymous poster hash: 759a6...476
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i AB over her, h*n har tydeligvis aldri kjørt elbil. Man sparer sykt mye penger, og enn så lenge kan man jo ligge i kollektivfeltet også.

Jeg har en Nissan Leaf jeg er veldig fornøyd med. Den er sykt god å kjøre, og har masse kule greier som rattvarme, setevarme i baksetet ol. i tillegg til touchscreen med gps og sånne ting som begynner å bli vanlig. Rattvarmen er digg.

Husk at elbilen kjører kortere enn det som loves, rett og slett fordi man ikke har så optimale kjøreforhold og kjører så perfekt som beregnet. Så når det står at den har 200 km kjørelengde, betyr det at den kan ha det hvis det er 20 grader ute og du surfer i 40 km i timen på en flystripe i lett nedoverbakke. ;)

Jeg kjører normalt, og rekker ca. 2/3 av rekkevidden på sommerføre, og halvparten av rekkefølgen på vinteren. Hvis man skrur av klimaanlegg og slikt rekker man litt lenger.

Jeg sparer flere tusen i måneden på bensin og bom, og samtidig slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å forurense når jeg tar bilen til butikken og andre småturer jeg strengt tatt burde syklet eller gått. ;)

Bilforhandleren sa at stømregningen vår ville gå opp med ca. 10%, men vår har faktisk gått ned i forhold til de samme periodene i fjor. Vi byttet alle lyspærene i huset til LED, og det påvirket tydeligvis mer i minus enn elbilen påvirket i pluss. Så den sluker ikke strøm heller.

Det finnes endel gratis ladestasjoner rundt omkring, og noen bilforhandlere lar "deres" biler lade gratis hos seg. Så det kan lønne seg å sjekke hvor bilen er kjøpt og hvor mange butikker den kjeden har rundt omkring som du kan hurtiglade på. Vi kjøpe hos Birger Haug, og vi kan lade gratis i Ski, Oslo og Sandvika. Veldig kjekt, og det er ikke like mye kø der som på andre gratis hurtigladeplasser.

Alt du trenger for å lade er en vanlig 10A stikkontakt, så dersom ladeplassene på jobben ofte er opptatt, kan du faktisk ta med en skjøteledning og lade fra en innendørs stikkontakt. :)



Anonymous poster hash: 244a2...094
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt den som har batteri med lengst levetid. Men levetid på disse foreløpig er relativ kort, og i tillegg koster det mange titalls tusen å skifte det ut når det ryker.

Og hvorfor akkurat el-bil? Du sparer veldig lite på det i forhold til å bare kjøpe en liten driftsgjerrig vanlig bil. Det er jo grisedyrt å lade de opp på ladestasjoner når en ser på hvor korte distanser en tilbakelegger på fullt batteri :O

Anonymous poster hash: 759a6...476

Man betaler jo ikke for hurtiglading når det finnes masse gratis hurtigladere rundt omkring. :P

Anonymous poster hash: 244a2...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Leaf på lista, men kunne faktisk tenke meg en mindre bil så lenge man har plass til to barn bak i fremovervendte seter. Vi kommer nok ikke til å ha med begge barna i den bilen, men greit å ha muligheten. E-up ser interessant ut!

Et vennepar har regnet ut at de sparer 3-4000 i mnd på at de byttet til Leaf.

Siden jeg lader gratis på jobben mesteparten av tiden blir det ikke så dyrt akkurat, og jeg sparer fort nærmere 2000 kr på bensin i mnd + bomring (jeg tipper man snart må betale bomring på elbil også). :)

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler ca 2500kr i måneden i drivstoff og månedskort på toget, har en 2002 modell Camry. Innser at med el-bil kan man kjøre helt frem og stå gratis på parkeringshus i byen. Men...vil vi det? Har ikke bestemt oss ennå. Camryen taper ca 15000kr i året i verdi, og det blir mindre hvert år. En Leaf vil tape 33000kr i året med gjenkjøpsavtale etter tre år. Dette altså etter en investering på 230000kr som vi ikke har. Rent økonomisk sett kan det hende at bruktbilen vinner lel. Og det kommer nok mest sannsynlig en regelendring i 2017.

Anonymous poster hash: ff753...f4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er verditapet som gjør at vi ikke har kjøpt elbil enda. Vi vil ikke kjøpe helt ny for å slippe det verste nybiltapet, men vi taper uansett på å selge den andre bilen vår. Men igjen, den er nedbetalt for mange år siden så det er sunk cost i mine øyne.

Vet vi noe om hva den regelendringen vil innebære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verditapet på El bilen mange ikke tenker på når det gjelder kostnader. Ja, mulig du sparer penger hver måned på driftsutgifter, men hva den endelige kostnaden blir ser du ikke før du selger bilen. Dette er lettere å regne på når det gjelder vanlige biler, enn elbiler, rett og slett pga batteriet.

Selgerne prøver å overbevise med batteri garantier og gjenkjøpspriser.. Personlig hadde jeg nok leaset en.

Anonymous poster hash: fe2fa...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at bruktkjøp av elbil er lurt - nettopp fordi batteriet taper seg. Det forklarer også det enorme verditapet.

Anonymous poster hash: ff753...f4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett alder og kjørelengde?

Kjøper man f.eks fjorårets modell som har kjørt 5000 km kan det da ikke være så ille? Man slipper det store tapet førstegangskjøpere har når de kjører bilen ut av butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg tenker vi sparer en del på er reperasjoner. Bilen vi skal bytte ut er ti år gammel og vi har i snitt verkstedregninger på 10 000 i året. Så lenge EL-bilen er innafor nybilgarantien de årene man eier den kan det da umulig bli så dyre reperasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man betaler jo ikke for hurtiglading når det finnes masse gratis hurtigladere rundt omkring. :P

Anonymous poster hash: 244a2...094

Og hvor lenge varer det?

Husk at avgiftsfredningen på el-biler utgår i 2017. Her hvor jeg bor finnes det gratis ladestasjoner også, men det er bare for en periode. Det varer ut dette året, og så blir det betaling der også gitt.

Hurtiglading sliter forresten ekstra på batteriet, så om en skal holde den i god stand over lengre tid, så er ikke det en spesielt lur løsning!

Anonymous poster hash: 759a6...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en ide å kjøpe fjorårets modell til en grei pris, ja, men jeg har ikke oversikt over verditapet der. Kjører du samme strategi med en god og populær bensinbil, si en Volvo eller Toyota, så sparer du ikke nødvendigvis så mye. Det hele ser bedre ut med Kia eller Renault. Men elbiler er altså populære. Snakket med en forhandler om det?

Kanskje denne er relevant for norske forhold også?http://oppositelock.jalopnik.com/when-buying-new-is-smarter-than-buying-used-1505672202/@travis

Anonymous poster hash: ff753...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har ikke vært hos noen forhandlere enda, vi er kun på undersøkelsesstadiet og tenkte kjøpe til sommeren/høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kjekt å ha god tid! Nå får man svært mye bruktbil for pengene, men skal dere selge en 10 år gammel bil nå, sitter dere vel også ved feil ende av bordet...uansett, lykke til! :)

Anonymous poster hash: ff753...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi forventer stort tap på den gamle bilen uansett. Mulig vi bytter den inn bare for å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at bruktkjøp av elbil er lurt - nettopp fordi batteriet taper seg. Det forklarer også det enorme verditapet.

Anonymous poster hash: ff753...f4d

Det burde jo bruktprisen oppveie?! Hvis ikke gjør ikke kjøperen jobben sin.

Anonymous poster hash: ca217...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si. Kanskje batteriet har en levetid på 5-8 år, og den koster 100000kr å erstatte. En tre år gammel Leaf har en verdi på rundt 130000kr. Så ved kjøp av en 5 år gammel Leaf eller eldre burde selger overføre penger til kjøper?

;)

Anonymous poster hash: ff753...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...