AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Hei! Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede og kjenner til kapittel 9 som omhandler tvang og makt. Det hender at jeg må utøve dette, og må da fylle ut enkeltmelding etterpå, som må sendes til fylkesmannen. Dette er veldig strengt, og ikke noe vi tar lett på. Det skal være fare for liv og helse, eller skade på annen person eller andres eiendeler for at vi kan gripe inn med tvangstiltak. I dag da jeg skulle hente treåringen min i bhg kommer en barnehageansatte bort til meg i bilen for å fortelle at sønnen min nok kommer til å fortelle meg at han måtte sitte med bøyle på ved matbordet. Han har visst krøpet under bordet og reiser seg opp, så ting faller ned fra bordet flere ganger og de har nå flyttet han til et annet bord med tripp trapp stol og bøyle. Sønnen min gråt og ville ikke ha på bøylen. De vil ha bøyle på han i en ukes tid, sa de. En bøyle er en typisk ting som brukes som tvangsmiddel. Jeg er usikker på hva jeg syns om det. Med bakgrunn i jobben min ble jeg skeptisk med en gang jeg hørte det, og tenkte at dette ikke er greit, dette er tvang og makt. Samtidig er det noe jeg kunne ha gjort hjemme, og vi snakker om en treåring som trenger grensesetting. Jeg reagerte også på måten jeg ble fortalt det på. De fortalte det på en måte som gjorde at jeg tror det var verre enn det de sa, eller så vet de at det er på grensa til hva som er greit. Hun som sa det er veldig direkte og ikke redd for å si ting, men nå var hun nølende, og møtte meg ved bilen for å si dette. Det får meg til å lure på om det er verre enn de sa.... Hva mener dere om dette? Noen andre som har opplevd det?Anonymous poster hash: b1f6c...ba1
Chiquita Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Dersom 3-åringen ikke klarer å sitte rolig ved matbordet, og det dermed er fare for at han kan ramle ned og slå seg, så skjønner jeg at de tenker bøyle er nødvendig - både for hans egen sikkerhet, og for 'matro' for han selv og de andre barna... Nå vet jeg ikke om jeg ville valgt den samme løsningen selv, men jeg vet ikke noe om barnegruppe og personaltetthet på hans avdeling, og derfor er det vanskelig å komme med bedre forslag... Men - dersom avdelingen består av mange små som trenger tett oppfølging og hjelp av voksen, så forstår jeg at bøyle på en 3-åring kan være fornuftig. Dersom han er minst på avdelingen, så er det jo en løsning at han kan sitte ved siden av en voksen som kan følge med han litt ekstra... Og då var det alt det der med sykdom og fravær blandt personalet av andre årsaker da... Vanskelig. Men snakk med dem (Ped.leder) på mandag, og be om å få forklart situasjonen ordentlig, og hvordan/hvorfor de tenker/handler som de gjør 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Det er 18 barn og 3 voksne på avdelingen. Han er blant de minste, 3,5 år. Ingen fare for at han faller ned. Stolen han ble flyttet fra var lav. Anonymous poster hash: b1f6c...ba1
Frk.K Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Hmmm.. Når jeg jobbet i barnehage så hadde vi 2 åringer som foreldrene hadde sagt at vi ikke skulle ha bøyle på de.. Å dette var ufattelig frustrerende da disse to var en av de mest aktive 2 åringene som var der, så de var over alle hauger om de ikke hadde på seg bøyle.. Enkelte foreldre synes jeg; burde gjøre som barna.. Skille mellom hjem og barnehage. Noe har du lov til hjemme som du ikke får lov til å gjøre i barnehage og omvendt. Da burde foreldre som barn, også klare å tilpasse seg dette.. Hvertfall når barna deres klarer å tilpasse seg dette helt fint. Går under sosial kompetanse, som må læres uansett 2
LukaFrost Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Jeg klarer ikke helt å se på dette som så veldig alvorlig. Det er jo en konsekvens av uønsket oppførsel. 16
charactouy Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Jeg jobber med det samme som deg, og synes det er uproblematisk å bruke bøyle på en treåring som ikke sitter stille etter gjentatte beskjeder. Husk at det er forskjell på barn og voksne, for barn vil ikke dette komme inn under 9a fordi det er en naturlig og aldersadekvat konsekvens av atferd. Å gjøre det samme mot en voksen ville vært et overgrep fordi det ikke er en aldersadekvat respons. Jeg ville dog ha fjernet bøylen allerede i morgen, med beskjed om at det er fort gjort å finne den frem igjen om han ikke sitter stille - en så lang konsekvens bærer mer preg av straff. 14
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 ikke greit! Det blir som å sette barnet i gapestokk, eller skammekrok. Rett og slett henge ut barnet ovenfor andre barn og voksne. Så barnet kan absolutt oppleve dette som et overgrep. - Se Lars må sitte med bøyle, han er en baby! Å sette sterkt fokus på uønsket atferd, er ikke en anbefalt metode for å redusere negativ atferd. Tvert i mot. Det finnes mange andre måter å jobbe med dette på. Ros gutten når han klarer å sitte i ro en bitteliten stund. Sannsynligheten er stor for at han da vil mestre mer og mer å sitte i ro ved matbordet. Anonymous poster hash: dc667...0b0 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Skjerp deg, TS. Jeg blir flau… Anonymous poster hash: 54f60...f6d 11
Frk.K Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 ikke greit! Det blir som å sette barnet i gapestokk, eller skammekrok. Rett og slett henge ut barnet ovenfor andre barn og voksne. Så barnet kan absolutt oppleve dette som et overgrep. - Se Lars må sitte med bøyle, han er en baby! Å sette sterkt fokus på uønsket atferd, er ikke en anbefalt metode for å redusere negativ atferd. Tvert i mot. Det finnes mange andre måter å jobbe med dette på. Ros gutten når han klarer å sitte i ro en bitteliten stund. Sannsynligheten er stor for at han da vil mestre mer og mer å sitte i ro ved matbordet. Anonymous poster hash: dc667...0b0 Det får da være grenser på hvor mye folk skal pakke unger i bobbleplast nå til dags? Om ungene ikke oppførere seg, så er det flaut for de anyway! De andre ungene reagerer jo på at de ikke klarer å oppføre seg å vil kommentere på dette "Se, Lars klarer ikke å sitte stille fordi han er ikke flink!" Jeg har da latt mange barn sitte å vente ved bordet lenge etter at andre unger har gått fra bordet ,fordi at de nemelig ikke klarer å sitte stille, men er for store til å bruke bøyle, har de sittet urolig etterpå? Nei. 4
Stinelin Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Jeg jobber med det samme som deg, og synes det er uproblematisk å bruke bøyle på en treåring som ikke sitter stille etter gjentatte beskjeder. Husk at det er forskjell på barn og voksne, for barn vil ikke dette komme inn under 9a fordi det er en naturlig og aldersadekvat konsekvens av atferd. Å gjøre det samme mot en voksen ville vært et overgrep fordi det ikke er en aldersadekvat respons. Jeg ville dog ha fjernet bøylen allerede i morgen, med beskjed om at det er fort gjort å finne den frem igjen om han ikke sitter stille - en så lang konsekvens bærer mer preg av straff. Støtter denne. Jeg ville ha bedt om en skikkelig samtale med dem over helga, og fått forklart situasjonen akkurat som den var. Da først har du grunnlag til å mene mer om saken. Jeg hadde en lignende opplevelse tidligere, og grublet på dette hele kvelden. Dagen etter tok jeg en skikkelig prat med ped.leder, fikk bekreftet at vi var på nett og hvordan det skulle håndteres videre. 0 problem
Gjest Whitestripes Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Hvis dere jobber litt mer med allminnelig bordskikk hjemme, kan det hende de slipper bruke slike metoder i barnehagen. 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Jeg synes det er greit for det måltidet, ikke en hel uke! En treåring forstår ikke en straff som varer i en uke. Da får de heller "true" med bøylen om han ikke sitter rolig. Anonymous poster hash: 2e42d...0da 1
Gjest Heartbeat Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Jeg klarer ikke helt å se på dette som så veldig alvorlig. Det er jo en konsekvens av uønsket oppførsel. Jeg jobber med det samme som deg, og synes det er uproblematisk å bruke bøyle på en treåring som ikke sitter stille etter gjentatte beskjeder. Husk at det er forskjell på barn og voksne, for barn vil ikke dette komme inn under 9a fordi det er en naturlig og aldersadekvat konsekvens av atferd. Å gjøre det samme mot en voksen ville vært et overgrep fordi det ikke er en aldersadekvat respons. Jeg ville dog ha fjernet bøylen allerede i morgen, med beskjed om at det er fort gjort å finne den frem igjen om han ikke sitter stille - en så lang konsekvens bærer mer preg av straff. Helt enig
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #14 Skrevet 18. januar 2014 Vi har barn som ikke vil begynne å spise før da har fått på seg selen. Nå begynner de å bli tre år, men fortsatt vil flere ha på selen. Vi har bøyle på noen stoler, og av og til klatrer noen av de store barna opp i de og vil sitte i de. Anonymous poster hash: f7f1e...201
altflyter Skrevet 18. januar 2014 #15 Skrevet 18. januar 2014 Med atten barn og tre ansatte forstår jeg godt at de må bruke sånne midler... Det er vel en konsekvens av at alle vil ha billig barnehageplass. Ser uansett ikke problemet med at et barn av og til må gjøre noe det ikke har lyst til... 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 I barnehagen jobber de etter barnehageloven, ikke etter sosialtjenesteloven. Det er en vesentlig forskjell. Bruk av makt og tvang overfor psykisk utviklingshemmede er annerledes enn for funksjonsfriske barn. Når atten barn skal spise går det unna, tro du meg. Seks øyne skal sørge for at atten munner får mat, de skal forsøke å lære ungene borskikk, som å sende maten, sitte pent, ikke rope, ikke kline med maten osv osv. Da skjønner jeg godt at de setter et barn i bøylestol. Det er ikke bruk av makt og tvang slik det blir utført på din jobb. Personalet har rett til pauser, og ofte så er det rundt lunsjtider, naturlig nok. Da kan man ende opp med at det er atten barn og fire øyne, eller to voksne om du vil.... Dersom dette er et problem for deg synes jeg du skal sende en klage til kommunen. Anonymous poster hash: ab769...993 3
Smascha Skrevet 18. januar 2014 #17 Skrevet 18. januar 2014 Skjerp deg, TS. Jeg blir flau… Anonymous poster hash: 54f60...f6d Warum?
Japp Skrevet 18. januar 2014 #18 Skrevet 18. januar 2014 Men i himmelens navn. Curlingforeldre får bare bedre og bedre betydning. Hva er det som er så ille ved dette? Barnet ditt hørte ikke etter, konsekvensen var at bøylen kom på. Det er sånn barn lærer. Har selv gjort det samme, hjemme. Datteren min klarte ikke sitte rolig og falt ned fra stolen flere ganger, da kom bøylen på igjen. Enkelt og greit! 1
Missy1 Skrevet 18. januar 2014 #19 Skrevet 18. januar 2014 Hvis det å sitte med bøyle er tvangsmiddel på en 3åring så blir det brukt tvang på mitt barn i bhg og hjemme hver dag. Sønnen min sitter på vanlig liten stol, men med sele ved bordet i bhg, tripptrapp med bøyle når de er på treningsrom i bhg og i sånn ikeastol med bøyle ved bordet hjemme. Dette fordi han ikke klarer å sitte stille og sliter med å finne roen når han ikke har disse fysiske grensene. Får vel også legge til at han IKKE blir mobbet for å bruke "babystol" i barnehagen, ei heller for at han bruker bleie. De andre barna lærer seg at ikke alle barn er like. Syns alle barnehager burde være tilrettelagte barnehager slik at alle barn lærte seg å respektere barn som er "annerledes" fra de er unge (selvom jeg vet de ikke lar seg gjøre) Å sette en 3åring i stol med bøyle er ikke det samme som å sette en voksen person i gapestokk. Du som sier det bør ta deg en bolle.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #20 Skrevet 18. januar 2014 Så lenge barna ikke blir lagt i bakken, låst inne på et rom eller lignende så ser jeg ikke problemet. Har jobbet med det samme som deg men også i barnehage.Anonymous poster hash: 88d1c...ba6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå