Gå til innhold

Offensiv og defensiv - hva er forskjellen?


KomleKjetil

Anbefalte innlegg

Begge brukes i angreps-greier, men hva er forskjellen mellom de to? Kan noen gi meg en forklaring? Har prøvd å google, men fant ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort sagt: Defensiv er forsvar/passivt, offensiv er angrep.



Anonymous poster hash: 22865...a90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2 er defensiv:

1: "hmm, trodde jeg hadde en kokesjokolade liggende i kjøkkenskapet, men nå kan jeg ikke finne den :klo: "
2: "Ja, jeg har i hvert fall ikke tatt den. Jeg vet ikke hvor den er, altså. Jeg har ikke noe med det å gjøre, for jeg aner ingenting og er helt uskyldig"

Altså overdreven forsvarelse av seg selv, kan oppfattes nærtagende og selvopptatt.

Nr. 1 er offensiv:

1: "har du tatt kokesjokoladen i skapet? Jeg har ikke brukt den, da må det være deg! Hvor er den blitt av?"
2: "Jeg vet ikke."

Altså et slags angrep mot en person.



Anonymous poster hash: 1758f...673
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva du mener med «angreps-greier». Men den som er offensiv tar gjerne initiativet, for eksempel i en boksekamp der den offensive vil være den som presser motstanderen ut mot hjørnene av ringen. Den som er defensiv vil gjerne forsvare seg mot den offensive.

I en krangel vil dermed den som er offensiv være den som anklager og angriper den andre, mens den defensive er den som må forsvare seg mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defensiv omhandler forsvar, offensiv omhandler angrep.



Anonymous poster hash: ad47f...b90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...