AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jeg er ganske travel i en periode nå, og trenger noe å lage til middag som går raskt, ikke krever en halvtime i butikken for å finne ørten ingredienser, og ikke krever et avansert kokkenivå for å bli bra. Og som ikke minst er ganske sunt! Nå som kulda har satt inn, frister det med suppe, så da lurer jeg på om noen har noen gode og enkle hverdagssupper å tipse om? Ekstra fint om restene tåler å stå i kjøleskap og spises dagen etterpå, siden jeg bare er én person! Anonymous poster hash: 83566...d7d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Kutt opp gulrøtter,ingefær og løk i biter som du koker møre i vann med en halv buljongterning.Så moser du dette enten i blender eller med stavmikser. Så tilsetter du gresk yoghurt(eller annen yoghurt av eget ønsket) til ønsket konsistens, og gir dette et raskt oppkok. Denne passer også utmerket til å fryse. Anonymous poster hash: e7c42...669
Thorn Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Denne kyllingsuppa fra Tine var en kjempehit her: http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kylling-og-fjarkre/hot-kyllingsuppe Den var kjempeenkel å lage, og ingrediensene finnes hvor som helst og er rimelige. Finnes også i en variant uten kjøtt, som er like god
Gjest Nanne70 Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Denne: http://www.mineoppskrifter.no/thaisuppe-med-kylling/ Jeg pleier å droppe soppen. Det går også helt fint med tørket, malt ingefær og tørket koriander, men da i 1/3 av mengden. Fiskesaus kan erstattes av soyasaus eller utelates. Tar ikke mer enn ca 15 min å lage og er kjempegod og mettende Den holder seg fint til dagen etter også.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Kjøp frossen lapskausblanding og frossen fisk i biter. Han det hele opp i en passende gryte og dekk med vann, kok opp og la småkoke. smak til med ønsket krydder. Enklere blir det ikke. Anonymous poster hash: 65b09...812
Gjest Bell Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 http://matprat.no/oppskrifter/kos/fransk-kyllingsuppe Denne er min favoritt!
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Kjøp frossen lapskausblanding og frossen fisk i biter. Han det hele opp i en passende gryte og dekk med vann, kok opp og la småkoke. smak til med ønsket krydder. Enklere blir det ikke. Anonymous poster hash: 65b09...812 Ville ventet med å ha i fisken jeg da...fisk blir bare tørr hvis den kokes. Bedre om den bare trekker i 10 min til slutt... 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Potet- og purresuppe. Surr purre myk i smør eller olivenolje, ha i skrelte mandelpoteter i biter, og ha i 50/50 vann og melk til det dekker, et laurbærblad og 1 ts grønnsaksbuljong (ikke for mye av sistnevnte, da blir den for dominerende). Kok til potetene er møre, kjør glatt med stavmikser og smak til med salt, pepper, revet muskatnøtt, evt en fløteskvett, og evt litt sitron. Når man bruker også det grønne på purren blir suppen lysegrønn, og jeg liker det sånn, selv om man sånn klassisk sett bare skal bruke den hvite og mildeste delen av purren. Suppen kan toppes med feks sprøstekt bacon, eller røkelaksstrimler, eller min favoritt: Smilende egg og litt hakket dill eller frisk timian. Pluss en krusedull god kaldpresset olivenolje. Anonymous poster hash: 8a526...af1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Ville ventet med å ha i fisken jeg da...fisk blir bare tørr hvis den kokes. Bedre om den bare trekker i 10 min til slutt... Smak og behag Anonymous poster hash: 65b09...812
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Kjemperask tomatsuppe: Løk, hvitløk og evt. chili surres i litt olje Tilsett tomater fra boks og evt. friske tomater Ha i litt buljong og evt. krydder (oregano, basilikum) Kok opp Stavmiks Ha evt. i fløte/creme fraiche og gi den et lite oppkok Jeg pleier å ha oppi ett kokt egg i båter. Man kan også ha pasta i, eller hvitløksbaguetter til. Anonymous poster hash: 4279b...996
Gjest Funky Punk Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Når jeg ikke orker å lage mat eller har matlyst, så lager jeg meg bare suppe. Da lager jeg bare en sånn 'jeg-tar-hva-jeg-har' - suppe. Som regel så blir det noe slikt: Hakket hvitlök, ingefär, purre, vårlök og har det oppi en kjele med vann. Har så oppi litt blomkål og brokkoli, samt litt jalapenos Noen ganger har jeg oppi bönner, som f.eks kidneybönner. Om jeg vil ha kjött så ruker jeg pölsebiter eller revet kylling i Bruker suppebuljong, hakket gresslök, chilipulver som krydder
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Tusen takk for mange gode forslag Idag ble det kyllingssuppe (hadde mirakuløst nok de fleste ingrediensene i kjøleskapet allerede) og jeg skal jobbe meg igjennom de andre gode suppene! TS Anonymous poster hash: 83566...d7d
Gjest Mr. Toad Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Leste hverdagspupper. Skuffet nå. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå