Gå til innhold

Ekstremt dårlig samvittighet for alt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann! Følte ikke denne passa helt under karriere og utdanning da det egentlig ikke handler om det. Og egentlig ingen andre steder, så prøver her, så får noen heller bare flytte på det.
I dag morges fikk jeg en melding av en kollega at hun lå hjemme med influensa. Hun spurte om jeg kunne jobbe, men ettersom jeg har skole i tillegg til jobben spurte jeg om hun kunne høre med noen andre. Sa til henne at om ingen andre kunne, så kunne jeg ta vakta. Jeg er egentlig bare deltidsansatt og har fast jobbdag hver tirsdag etter skolen og annenhver helg+litt ekstravakter i ferier. Sånn sett har jeg jo på en måte ''sagt'' at jeg det er da jeg har tid til å jobbe.

Problemet er at jeg nå sitter igjen med DEN dårlige samvittigheten! Dårlig samvittighet for at jeg sa nei til en som var syk(tenk hvis det var meg!), dårlig samvittighet for hun som måtte jobbe og alt egentlig.

Så klart har jeg jo litt skolearbeid og trening, men kunne vel egentlig droppet det selv om det hadde betydd å lese med i morgen og ikke få trent denne uka.

Var det utrolig lumpent gjort av meg?

Men det er ikke bare denne episoden som plager meg, jeg sliter med konstant dårlig samvittighet. Om det så bare er en liten ting så sitter jeg igjen med en stor klump i magen. Men det er spesielt når det kommer til jobben, føler jeg må jobbe når folk spør.
Begynner å lure på om jeg regelrett er slem eller om jeg bare har en syk samvittighet..

Anonymous poster hash: 3b5ba...eed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er som deg. får kjempe dårlig samvittighet for den minste ting. spesielt når det gjelder jobben.Havnet i en trafikk ulykke som jeg var den uskyldige for å si det sånn. det at jeg måtte være borte fra jobb bare spiste på samvittigheten min hver eneste dag.

Jeg har en kronisk greie hvor jeg tar vare på alle andre før meg selv. men jeg har innsett at vis jeg lar meg brenne ut på å ha dårlig samvittighet for alt så kan jeg ikke gi noe til noen tilslutt. det vil gå ut over familien og venner.

Det er lov å si nei. Og det er helt greit. Verden går ikke under pga det.

Det er ikke noe som kommer overnatta. men litt etter litt blir det bedre. Det er lettere å si nei. og jeg bruker ikke resten av dagen på å tenke på det.

Anonymous poster hash: d2240...6e6
Skrevet

Nei, du sa jo at du kunne hvis hun ikke fant noen andre. Det er forsåvidt ikke den som er syk sin oppgave å finne erstattere, men den som er arbeidsgiver. Jeg tviler på at du er regelrett slem, kanskje du rett og slett ikke er vant til å si nei/tenke litt mer på deg selv? Klart, det er jo en balanse her, men skolearbeid og trening er viktig det og.

Skrevet

Når det kommer til akkurat jobbdelen er sjefen stadig på ferie og da må vi ansatte ordne oss selv. Jobber i en liten bedrift hvor vi er fem ansatte og sjefen. Dette funker ganske dårlig av og til sånn som i dag. En var syk, tre av oss var på skole(en på universitet, så det var uaktuelt at hun kunne jobbe) og den siste var alene på jobb. Så det ble til at en anna av oss som går på skole måtte jobbe når hun var ferdig der.

Aner ikke hvorfor, men det spiser meg virkelig opp innvendig! Er så slitsomt å ha det sånn.

Jeg er et veldig ja-menneske i en stressende hverdag. Men har i det siste vært utrolig sliten, så har begynt å si mer nei til ting for å ikke ødelegge meg selv helt. Men jeg hater det! Ønsker jo at folk skal bli fornøyde!

Skrevet

Når det kommer til akkurat jobbdelen er sjefen stadig på ferie og da må vi ansatte ordne oss selv. Jobber i en liten bedrift hvor vi er fem ansatte og sjefen. Dette funker ganske dårlig av og til sånn som i dag. En var syk, tre av oss var på skole(en på universitet, så det var uaktuelt at hun kunne jobbe) og den siste var alene på jobb. Så det ble til at en anna av oss som går på skole måtte jobbe når hun var ferdig der.

Aner ikke hvorfor, men det spiser meg virkelig opp innvendig! Er så slitsomt å ha det sånn.

Jeg er et veldig ja-menneske i en stressende hverdag. Men har i det siste vært utrolig sliten, så har begynt å si mer nei til ting for å ikke ødelegge meg selv helt. Men jeg hater det! Ønsker jo at folk skal bli fornøyde!

Ja, TS her forresten

Skrevet

Tenk på deg selv, man kan ikke tilfredsstille alle andre hele tiden. Dårlig samvittighet er veldig bortkastet tid og energi (som du kunne brukt på andre ting). Dessuten er det ikke dere ansattes problem at sjefen ikke har nok folk å ta av om noen blir syke, og sjefen burde også sørge for å ha en nestleder som tar dette ansvaret når hun/han drar på ferie.

Det virker som at det er mye rot på mange arbeidsplasser rundt omkring. Skjønner at jeg er bortskjemt med min arbeidsplass når jeg leser sånt som dette. Håper du får bukt med den dårlige samvittigheten din.

Skrevet

Jeg er også sånn og i tillegg sliter jeg med å si nei.

Det er utrolig slitsomt, har ingen gode råd

Skrevet

Har også hatt mye unødvendig dårlig samvittighet, mistenker sterkt at dette henger sammen med p-sprøyte og minipiller! Skulle ha tatt siste p-sprøyte i august, fikk minipiller av legen en stund etter dette. Etter tre uker på minipiller ble jeg sykemeldt for første gang i mitt liv. Superstressa, hjertebank og hyperventilering. Nå har begynner endelig hormonene og slippe taket og jeg føler meg mye mer sterk, sånn som jeg var opprinnelig. Kanskje er det noe fysisk som gjør at du også har det sånn?

For din del kan det jo være at du føler veldig lojalitet til jobben din og at du liker godt de du jobber sammen med. Det er selvfølgelig ikke ditt problem at andre er syk, det har sjefen betalt for, men jeg skjønner den dårlig samvittigheten. Forsøk å sett en grense for ekstravakter som de andre kan forholde seg til, f.eks. 1 i uka og da med forbehold om at det kanskje ikke passer når du blir spurt. Dersom dette ikke funker kan du jo begynne å se deg etter en annen jobb med flere ansatte/mer stabil skiftordning.

Det er vel ikke bare å velge og vrake i slike jobber, så det beste er kanskje at du finner en løsning slik det er nå:)

Skrevet

Sliter med det samme. Men har begynt å prøve å "gi faen". Blir i ufattelig bedre humør av det :-)

Anonymous poster hash: 8af53...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...