Gå til innhold

Soving i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er akkurat fylt ett år og jeg er fortsatt hjemme med henne. Hun skal ikke begynne i barnehagen før til sommeren, men jeg gruer meg veldig.

Hun har aldri vært en "vognsover" hun har ikke sovet i vogn siden hun var 2 måneder. Alltid inne i senga si. Hvordan skal det gå i barnehagen? Der er det vel ikke noe spesialbehandling? :-(

Anonymous poster hash: 1d44f...04c

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

De aller flest barnehager klarer å få stort sett alle unger til å sove i vogn, så jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig 😉

• Liker 1
Skrevet

Slik var min også, men sovnet likevel i vogna i bhg helt uten problemer.

Skrevet

Barnehager klarer det utroligste. Hos oss sover de ved siden av hverandre på madrasser på gulvet inne, og det gjør selv de barna hvor foreldrene trodde de var avhengig av å bli trillet lange turer for å sove.

Skrevet

Og jo, er det spesialbehandling som skal til for å dekke enkeltbarnets grunnleggende behov, er de fleste barnehager åpne for det dersom standardmetoden ikke fungerer.

Skrevet

Jenta vår sov max 30 minutter i vogna før hun begynte i bhg, og måtte alltid trilles. Jeg lo bare da bhg sa at det kom til å gå greit å få henne inn i rutiner der, men det gikk veldig bra. De triller vogna litt de første dagene, men etterhvert gikk det greit å bare legge henne ned, og hun kunne sove 2 timer uten problem. Tror alle inntrykkene i bhg gjorde henne mer sliten der enn hjemme, og det virket som hun syntes det var trygt og godt å legges i den kjente vogna si når mye annet var ukjent. Da de gikk over til å sove på madrasser inne, gikk det også smertefritt.

Skrevet

Vår var sånn som ettåring, og skulle begynne i bhg 6mnd senere. Vi begynte rett og slett å øve på å sove i vogn (visste at bhg hun skulle begynne i kun lot barna sove i vogn). Gikk lange turer i starten, og det ble en del skriking. Men det gikk seg til ganske så raskt. Nå sovner hun bare vi legger henne i vognen. (Og det er helt utrolig egentlig om man kjenner henne). Men jeg kjenner det er veldig godt og trygt nå at hun har et så kjent og trygt sted å sove i bhg.
Men uansett, husk at MYE skjer det neste halve året. Ikke bekymre deg helt ennå.

Anonymous poster hash: 6b743...8e1
Skrevet

Foreldre er alltid engstelig for slikt, men med rutiner går det meste og de finner fort roen .

Ungene skjønner fort forskjell på hjemme og i barnehagen :)

Anonymous poster hash: 2a128...a96
Skrevet

Ikke bekymre deg for det. I bhg blir ungene slitne av alt som foregår, de fleste har ingen problemer med å sovne når det er sovetid. Jeg lurte fælt på hvordan de skulle få min ettåring som var vant til vogn til å ligge på madrass på gulvet. Men det gikk helt fint! Fra første dag!

Skrevet

Litt OT, men hvordan er det med soving i vogn i bhg? Må foreldrene ha med sin egen vogn eller har bhg vogner disponibelt? Bør en evt kjøpe en billig brukt "sovevogn" som kan stå i bhg? Bhg har vel ikke plass til at alle 1 åringer har med sin egen vogn....?

Anonymous poster hash: 7ef0d...1f1

• Liker 1
Skrevet

^ Man kjøper vel som regel en billig vogn til barnehagen selv.

Vi begynte å legge ut jenta på våren på verandaen slik at hun skulle bli vant til vogna, Hun var ikke helt antivogn, men veldig vant til å sove inne først i bagdelen og så i senga si, og det gikk egentlig ganske greit. :)

Skrevet

Nå begynte ikke jenta mi i barnehagen før hun var rett over 2 år, men hun har heller aldri sovet fast i vogn. Men i vår barnehage har de madrasser og feltsenger som barna kan ta formiddagsluren på.

Anonymous poster hash: bc1d4...ccf
Gjest Magdalene
Skrevet

Litt OT, men hvordan er det med soving i vogn i bhg? Må foreldrene ha med sin egen vogn eller har bhg vogner disponibelt? Bør en evt kjøpe en billig brukt "sovevogn" som kan stå i bhg? Bhg har vel ikke plass til at alle 1 åringer har med sin egen vogn....?

Anonymous poster hash: 7ef0d...1f1

Vi har egne vogner, som står i bhg hele tiden. De har egen vognbod, samt at en del vogner står inne i gangen.

Det er 9barn på avdelingen, så ikke noe problem med plassen.

Vi bruker vår simo duo der, for liker den ikke som sportsvogn og kjøpte en annen.

Skrevet (endret)

Dette varierer jo litt fra barnehage til barnehage. Noen har vognskur med faste vogner, noen har småsenger/madrasser, mens i noen må du ta med din egen vogn.

I den bhg jeg har jobbet, så sover alle i egen vogn, veldig mange foreldre er skeptisk til det fra første stund. Rett og slett fordi barnet deres ikke er vant til å sove i vogn, men barn tilpasser seg ofte veldig lett. (Gjelder også spising med matbordet uten leker, mange er skeptiske til å få barnet til å sitte i ro). Barnet ser jo hva andre barn gjør, og oppfatter "kulturen og miljøet".

Har enda ikke opplevd at vi må ha barnet sovende på madrasser eller lignende fordi de ikke sovner i vogna. Men dersom foreldrene har hatt et spesielt ønske om det eller har en grunn til at barnet skal sove på madrass, så har vi tatt hensyn til dette.

Ta å hør med barnehagen hvordan de praktiserer det :)

Endret av Adelia
Skrevet

Det går seg nok til med litt tilvenning. En må huske på at unger tar ofte etter hverandre, så når de ser at de andre også sove i vogn ute så ønsker de fleste å gjøre det samme.

Skrevet

Hos oss har alle med vogn, de står i oppvarmet stor utebod.

Skrevet

I vår barnehage har de mange reisesenger, så jenta vår sover i seng fordi det er det hun er vant til. Det gjør faktisk de fleste andre barna også, så forhør deg med den/de aktuelle barnehagene om de har en slik mulighet. Burde ikke være så vanskelig.

Anonymous poster hash: 94e67...895
Skrevet

Mine unger har aldri villet sove i vogn men i bhg gjorde de det fra dag 1. Var aldri noe problem og de sov begge veldig godt i vogn hjemme og etter det. Men siden de hadde nektet å sove i vogn fra før sa bhg at hvis det ble et problem kunne de få sove i reiseseng, ble heldigvis aldri nødvendig.

Anonymous poster hash: d1b9a...eef

• Liker 1
Skrevet

Min hadde aldri sovet i vogn som stod stille fordi vi bodde i blokk da han ble født. Jeg var også bekymret for hvordan det skulle gå i barnehagen, men det var helt unødvendig. Første gangen han skulle sove der sov han i to timer i vogna. De trillet han ikke, men rugget på den de første dagene. Etterhvert ble han bare lagt rett ned.

Skrevet

Jeg var hellig overbevist om at MIN DATTER, hun kom til å være unntaket som bekreftet regelen, for jeg hadde lagt så mange timer i å få henne til å sove i vogn.
Det tok litt tid. Første (hele) dagen sov hun ikke. Andre dagen sov hun i femten minutter. Etter to uker sov hun i to timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...