Gå til innhold

Chai latte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Elsker chai latte, så nå vil jeg prøve å lage det selv hjemmme. Hvordan lager du din chai latte? Ta også med hvilken te du bruker.

Anonymous poster hash: 6fb4d...bab
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar ein vanleg assam-te, du kan bruke english breakfast, viss du ikkje har tilgang til spesialbutikkar. Så knusar eg ein nellikspiker, to kardemommekapslar og eit pepparfrø, og har i teen. Eg brukar tefilter av typen som du får kjøpt hos søstrene grene. Så knyter eg for, og legg posen i ei tjukkbotna gryte, og slår mjølk over. Så rører eg forsiktig medan mjølka kokar opp. Når den har fått stå litt (to-tre minutt) legg eg ein til to sukkerbitar (gjerne brunt sukker) i koppen, og slår mjølka over.

Skrevet (endret)

Twinings har en pose-te som heter voyage indian chai. Har den i litt vann og fyller opp med varm melk og har to suketter i (stor kopp).

Den blir god nok for meg hvertfall :-) Og superenkel!

Endret av Yvonne86
Skrevet

Er det såpass få som lager sin egen chai latte her? Hadde håpet på maaange svar :fnise:

Eg brukar ein vanleg assam-te, du kan bruke english breakfast, viss du ikkje har tilgang til spesialbutikkar. Så knusar eg ein nellikspiker, to kardemommekapslar og eit pepparfrø, og har i teen. Eg brukar tefilter av typen som du får kjøpt hos søstrene grene. Så knyter eg for, og legg posen i ei tjukkbotna gryte, og slår mjølk over. Så rører eg forsiktig medan mjølka kokar opp. Når den har fått stå litt (to-tre minutt) legg eg ein til to sukkerbitar (gjerne brunt sukker) i koppen, og slår mjølka over.

Å dette må jeg prøve, takk :)

Twinings har en pose-te som heter voyage indian chai. Har den i litt vann og fyller opp med varm melk og har to suketter i (stor kopp).

Den blir god nok for meg hvertfall :-) Og superenkel!

Blir smaken fyldig nok når du bruker denne poseteen? Kan være greit å ha et såpass enkelt alternativ også.

Tar gjerne i mot flere forslag :biggrin:

Anonymous poster hash: 6fb4d...bab
Skrevet

Jeg bruker vanlig Chai-te. Koker opp vann i en kjele og har to teklyper nedi, lar det trekke godt. Så varmer jeg melk, og blander sånn ca 50/50 melk og te. Bruker en melkeskummer for å få skum. Deretter har jeg oppi chai-syrup som man får kjøpt på diverse teutsalg. Denne er veldig sterk, så trenger ikke så alt for mye. Og da, tadaa :)

Skrevet

Med pose-te blir ikke smaken like fyldig, men absolutt brukbar. Jeg synes den blir veldig god hvertfall :) men jeg har ikke smakt chai som er laget helt fra bunnen med krydder.

Skrevet

Jeg bruker Chai tea i løsvekt fra kremmerhuset :)

Jeg koker opp melk, hiver i en god klype te og brunt sukker. Deretter får den stå og trekke 5-10 min. Jeg rører også underveis for å få mest mulig smak ut av teen. Slik får jeg også "melkeskum" på toppen. Kjempegod! Bruker en sil etterpå for å kvitte meg med all teen.

En storfavoritt her i huset, til og med samboeren min elsker den :nigo:

• Liker 1
Skrevet

På Kaffebrenneriet lar man teposen trekke i litt varmt vann noen minutter, nok vann til å dekke posen. Sukker blandes evt.i. Deretter tar man steamet melk i, og drysser litt kanel på toppen.

Ikke kok melken, da får den risgrøtsmak.

Anonymous poster hash: 379fe...b2e

Skrevet

Jeg har fått veldig dilla på Pukka sin chai te. Kjøpes på f.eks helsekost. Den har også mye smak. Jeg lar den trekke en stund og har i melk. Du kan og koke vann og la te-posen trekke underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...