cellar Skrevet 17. januar 2014 #61 Skrevet 17. januar 2014 Jeg hadde neppe giddet å jobbe for sjefer som mener at man skal holde åpent så lenge det er kunder i butikken. For det første betyr det overtidsbetaling (jeg fører opp - og får betalt for - hver påbegynte halvtime), for det andre så har ikke senterbutikker lov til å ha åpent lengre enn ordinær stengetid (blir bøter av sånt), og for det tredje er det dårlig behandling av ansatte. Jeg er veldig serviceinnstilt, men når vi stenger så stenger vi. Selv om jeg får betalt for det så er jeg ikke interessert i å komme hjem senere enn nødvendig. Vi butikkansatte har faktisk et liv utenom :omg: Kom igjen i morgen. 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #62 Skrevet 17. januar 2014 Jeg hadde neppe giddet å jobbe for sjefer som mener at man skal holde åpent så lenge det er kunder i butikken. For det første betyr det overtidsbetaling (jeg fører opp - og får betalt for - hver påbegynte halvtime), for det andre så har ikke senterbutikker lov til å ha åpent lengre enn ordinær stengetid (blir bøter av sånt), og for det tredje er det dårlig behandling av ansatte. Jeg er veldig serviceinnstilt, men når vi stenger så stenger vi. Selv om jeg får betalt for det så er jeg ikke interessert i å komme hjem senere enn nødvendig. Vi butikkansatte har faktisk et liv utenom :omg: Kom igjen i morgen. Enig! Jeg får ikke betalt for å stå over heller. TsAnonymous poster hash: fd116...e1f
Lila Skrevet 17. januar 2014 #63 Skrevet 17. januar 2014 Jeg jobber i matbutikk, så er godt kjent med dette problemet. Man er rett og slett nødt å si ordentlig i fra. Kundene er nødt å forholde seg til åpningstidene, sånn er det bare. Stengt er stengt. Det er dessverre alt for mange som virkelig ikke respekterer butikkansatte. Som mange har nevnt, så har de (vi) faktisk et liv utenom jobben... Si i fra på en hyggelig, men bestemt måte, at du er stengt og at du ikke har lov til å holde åpen lenger enn til 21. Hvis det er en vanskelig kunde, kan du skylde på senterregler, alarmer, at du har begynt på oppgjøret osv. Stå på ditt, og ikke gi deg. Stengt er stengt, og sånn er det bare!
The Kitten Skrevet 17. januar 2014 #64 Skrevet 17. januar 2014 Jeg jobber i matbutikk, så er godt kjent med dette problemet. Man er rett og slett nødt å si ordentlig i fra. Kundene er nødt å forholde seg til åpningstidene, sånn er det bare. Stengt er stengt. Det er dessverre alt for mange som virkelig ikke respekterer butikkansatte. Som mange har nevnt, så har de (vi) faktisk et liv utenom jobben... Si i fra på en hyggelig, men bestemt måte, at du er stengt og at du ikke har lov til å holde åpen lenger enn til 21. Hvis det er en vanskelig kunde, kan du skylde på senterregler, alarmer, at du har begynt på oppgjøret osv. Stå på ditt, og ikke gi deg. Stengt er stengt, og sånn er det bare! Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å forstå konseptet åpningstider. Forrige lørdag hadde vi noen som var grusomt trege. De kom inn i butikken mer enn en time før vi skulle stenge, og likevel klarte de å gå ut ti minutte etter at vi hadde stengt. Hun ene ville t.o.m. sette seg ned og amme ungen sin der etter at vi hadde stengt. Er det mulig? 3
solli89 Skrevet 17. januar 2014 #65 Skrevet 17. januar 2014 På lørdag hadde jeg stengevakt alene. Var litt stresset, for 17.50 var butikken STAPPFULL, og alle prøverommene var opptatte. Når klokken blir 18.02 minner jeg igjen på kundene i prøverommene, at nå stenger jeg. Fikk som svar "Vi har faktisk rett til å være her inntil 30 minutter på overtid om vi har intensjoner til å kjøpe noe", fra en frekk 30-åring. Jeg ble sååå fint. Hadde lyst til å flerre opp forhenget og spørre henne om det var hun som hadde tenkt å betale overtiden min da. Dust 4
The Kitten Skrevet 17. januar 2014 #66 Skrevet 17. januar 2014 På lørdag hadde jeg stengevakt alene. Var litt stresset, for 17.50 var butikken STAPPFULL, og alle prøverommene var opptatte. Når klokken blir 18.02 minner jeg igjen på kundene i prøverommene, at nå stenger jeg. Fikk som svar "Vi har faktisk rett til å være her inntil 30 minutter på overtid om vi har intensjoner til å kjøpe noe", fra en frekk 30-åring. Jeg ble sååå fint. Hadde lyst til å flerre opp forhenget og spørre henne om det var hun som hadde tenkt å betale overtiden min da. Dust Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Hvis det hadde vært meg, hadde jeg stått i kassen da de kom og logget ut i det sekundet de kom bort med varene sine. Frekt av meg, ja. Men enda frekkere av kunden. Er det noe jeg hater så er det folk som ikke respekterer andre sin tid. 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #67 Skrevet 17. januar 2014 Eventuelt at du kan jo være litt kompis å bare overstyre kassa slik at de får kjøpt den sixpacken.. Eller min favoritt, at de kan jo komme tilbake å betale for den i morgen! Anonymous poster hash: 2acc7...d92 Ja, kjempelurt, så tar sjenkekontrollen deg og butikken mister ølsalget. Den servicen sparer de sikkert masse penger på... Og la kunder ta med seg varer? Du skjønner vel at jeg ikke gidder det, når jeg må betale dersom det ryker. Anonymous poster hash: 35496...db7 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #68 Skrevet 17. januar 2014 Dette var bare tragisk - klarer du virkelig ikke å jobbe 10 min ekstra uten betalt ??? Du er ikke en person jeg ville ha ansatt i min bedrift .Anonymous poster hash: 284c5...754 Så tragisk med sjefer som ikke skjønner at de må betale de ansatte. Deg ville jeg aldri jobbet for. Selvsagt jobber man ikke gratis når man har en simpel timelønn. Å strekke seg litt er noe man gjør dersom man har en ansvarsstilling og lønn som tilsier det, feks butikksjef eller daglig leder. Skjønner du ikke det får du ta dine egne kveldsskift. Dessuten kan man kreve betalt en halvtime ekstra, dersom man må ta oppgjør ved slutt, det er bare dårlige sjefer som slutter å betale i det butikken stenger. De fleste steder har man en del stengerutiner, og da skal man ha betalt for den tiden også. Jeg jobber i restaurant, og der får de to som er igjen til de stenger betalt for en halvtime ekstra. Anonymous poster hash: 35496...db7 3
The Kitten Skrevet 17. januar 2014 #69 Skrevet 17. januar 2014 Ja, kjempelurt, så tar sjenkekontrollen deg og butikken mister ølsalget. Den servicen sparer de sikkert masse penger på... Og la kunder ta med seg varer? Du skjønner vel at jeg ikke gidder det, når jeg må betale dersom det ryker. Anonymous poster hash: 35496...db7 Jeg hadde fått fyken rimelig kjapt om jeg skulle gitt vekk varer. Samtidig som jeg hadde blitt ledd av i årevis, og jeg er ikke interessert i noen av delene. 2
The Kitten Skrevet 17. januar 2014 #70 Skrevet 17. januar 2014 Så tragisk med sjefer som ikke skjønner at de må betale de ansatte. Deg ville jeg aldri jobbet for. Selvsagt jobber man ikke gratis når man har en simpel timelønn. Å strekke seg litt er noe man gjør dersom man har en ansvarsstilling og lønn som tilsier det, feks butikksjef eller daglig leder. Skjønner du ikke det får du ta dine egne kveldsskift. Dessuten kan man kreve betalt en halvtime ekstra, dersom man må ta oppgjør ved slutt, det er bare dårlige sjefer som slutter å betale i det butikken stenger. De fleste steder har man en del stengerutiner, og da skal man ha betalt for den tiden også. Jeg jobber i restaurant, og der får de to som er igjen til de stenger betalt for en halvtime ekstra. Anonymous poster hash: 35496...db7 En julaften et år, var det forventet at alle ansatte som var på jobb skulle bli 15 minutter ekstra gratis. Dette var for at ikke kundene skulle bli stresset. Jeg hadde meldt meg helt frivillig til å jobbe julaften, under den forutsetningen at vi faktisk stengte klokka stengetid. Ga grei beskjed om at jeg ikke aktet å jobbe gratis i 15 minutter, hvis det var så viktig å holde åpent de 15 ekstra minuttene fikk de betale oss for det eller drasse seg ned selv. Heldigvis var alle de andre enig med meg, og ledelsen prøvde seg aldri på noe slikt tull igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #71 Skrevet 17. januar 2014 En julaften et år, var det forventet at alle ansatte som var på jobb skulle bli 15 minutter ekstra gratis. Dette var for at ikke kundene skulle bli stresset. Jeg hadde meldt meg helt frivillig til å jobbe julaften, under den forutsetningen at vi faktisk stengte klokka stengetid. Ga grei beskjed om at jeg ikke aktet å jobbe gratis i 15 minutter, hvis det var så viktig å holde åpent de 15 ekstra minuttene fikk de betale oss for det eller drasse seg ned selv. Heldigvis var alle de andre enig med meg, og ledelsen prøvde seg aldri på noe slikt tull igjen. Minner meg om den julaftenen jeg jobbet i klesbutikk, og ti på ett kommer 2 menn inn og skal kjøpe seg hver sin dress (!!). Prøvde å være grei siden jeg fikk provisjon av alt jeg solgte, og de vandret glad og fornøyd ut 20 minutter senere...Må si jeg var litt oppgitt over den eksepsjonelle mangelen på planlegging - oops, jeg skal visst i juleselskap, liksom...Anonymous poster hash: 22ac2...80e 2
Gjest bustyvel Skrevet 17. januar 2014 #72 Skrevet 17. januar 2014 Minner meg om den julaftenen jeg jobbet i klesbutikk, og ti på ett kommer 2 menn inn og skal kjøpe seg hver sin dress (!!). Prøvde å være grei siden jeg fikk provisjon av alt jeg solgte, og de vandret glad og fornøyd ut 20 minutter senere...Må si jeg var litt oppgitt over den eksepsjonelle mangelen på planlegging - oops, jeg skal visst i juleselskap, liksom...Anonymous poster hash: 22ac2...80e Typisk nyttårsaften: Folk krever full oppvartning og hjelp til å finne frem diger (frossen) kalkun + alt tilbehør fem min før stengetid. Og de skal liksom spise kalkun om noen timer…? jaja. 2
Pearl2.0 Skrevet 17. januar 2014 #73 Skrevet 17. januar 2014 På den butikken jeg jobbet på var det en gang en mann som var inne etter stengetid, hvorpå vi sa ifra at butikken stengte nå og spurte om han kunne komme til kassen og betale. Når han kom dit var det tydelig at vi bare stod og ventet på at han skulle komme seg ut så vi fikk stengt. Han leste sikkert på kroppsspråket vårt at vi var litt leie. På vei mot kassen klikker det for han, brøler et eller annet om at han ikke orket slik oppførsel og slenger den fulle handlekurven innover i butikken slik at den river ned masse stativ og varer og stormer ut.. Tror haka mi subbet i gulvet i 10 minutter etterpå! 1
Marie90 Skrevet 17. januar 2014 #74 Skrevet 17. januar 2014 Er helt enig - hender at jeg akkurat rekker en butikk fem minutter før de stenger (hvis de stenger tidlig og jeg har skole/jobb) men da rapper jeg meg alltid så jeg er ute før de stenger. Jobbet i en butikk i Oslo før og det kom ofte kunder inn som gikk og labbet til over stengetid og iblant visste de ikke engang når vi stengte og sa unnskyld når de skjønte at jeg ventet. Butikken var riktignok en luksusbutikk for svært dyre senger - kunder måtte prøve og motta mye informasjon. Hvis noen kom et kvarter før stengetid og vurderte et kjøp så bare ventet jeg så lenge de var der, om jeg så kom meg altfor sent hjem. Men dette var noe sjefen hadde sagt ifra om på forhånd, at iblant ville det være nødvendig å være der litt lenger. Jeg skrev også opp timer og fikk selvsagt betalt for overtiden. Så det varierer utifra yrket. Er du bilselger og en kunde vurderer en dyr bil og står og tenker er det selvsagt idiotisk og si "synd det, jeg må gå, klokken er ni". Da må man heller instille seg på det og evt. finne transport som tillater det. Men er det en normal klesbutikk el.l. så skal man selvsagt kunne stenge når man stenger. Så får de bestemme seg raskere om de skal ha den genseren. 4
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 18. januar 2014 #75 Skrevet 18. januar 2014 Skjønner ikke hvorfor dette er noe å diskutere en gang. Det er ikke åpent. Butikken har åpningstider og dette er ikke innenfor. Det er stengt. Lukket. Låst. Det har ingenting å si om du "skal bare" eller om det er bare "en gang i blant" eller om det "ikke gjør noen forskjell". Man har tider å forholde seg til som kunde og sånn er det bare. Hos meg får du ikke "bare titte" eller kjøpe noe du vet du skal ha kl Stengt. Stengt betyr Ikke Åpent. Prøv igjen en annen dag. Vi tilbyr deg en tjeneste innenfor en viss tidsramme. Hvis jeg ikke får lønn eller stengetid er jeg heller ikke på jobb etter stengetid. Og er jeg ikke på jobb trenger jeg ikke hjelpe deg. Jeg trenger ikke en unnskyldning for å ikke ha deg her når det er stengt. Om jeg ikke skal rekke et tog og faktisk har all verdens tid trenger jeg fortsatt ikke gjøre noe for deg. Sorry dude, men dette visste du da du møtte opp kl Stengt. Ha det bra, det er ikke synd på deg og jeg skylder deg ingenting. Amen! 3
missdior Skrevet 18. januar 2014 #76 Skrevet 18. januar 2014 Et annet veldig effektivt triks er å kle på seg ytterklærne når klokken har passert stengetid. Kommer det kunder inn mens du står med oppgjøret og ser deg i ytterklærne vil de nok ikke plage deg selv om det finnes de som gjør det også... ugh,,,
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #77 Skrevet 18. januar 2014 Jeg jobber i en matvarebutikk som stenger 22:00 på hverdager. Det er faktisk ikke så uvanlig at det kommer løpende inn andpustne kunder 21:59, tar seg en vogn mens de stønner "Puh, jeg rakk det jammen akkurat!". Tydeligvis er det greit så lenge du kommer inn i butikken før stenging... Anonymous poster hash: 2acc7...d92 Slik er det på apoteket jeg jobber på også. Alltid noen som dukker opp like før stengetid, og når jeg ruller ned gitteret løper de bort til det og er fornøyd med at de "akkurat rakk det", siden de klarte å snike seg under. Etter stengetid har vi ofte 5-10 kunder på vent og vi låser dem ut etter hver som vi har ekspedert dem. Dette resulterer vanligvis i at min kollega aldri rekker bussen og må vente 1 time på neste. Folk er utrolig frekke og tankeløse. Anonymous poster hash: 74e76...ae9
The Kitten Skrevet 18. januar 2014 #78 Skrevet 18. januar 2014 Slik er det på apoteket jeg jobber på også. Alltid noen som dukker opp like før stengetid, og når jeg ruller ned gitteret løper de bort til det og er fornøyd med at de "akkurat rakk det", siden de klarte å snike seg under.Etter stengetid har vi ofte 5-10 kunder på vent og vi låser dem ut etter hver som vi har ekspedert dem.Dette resulterer vanligvis i at min kollega aldri rekker bussen og må vente 1 time på neste.Folk er utrolig frekke og tankeløse. Anonymous poster hash: 74e76...ae9 Hadde jeg vært kollegaen din (og deg) hadde jeg vært mye strengere. Hvis apoteksvaren er så viktig for dem hadde de klart å drasse seg dit tidligere på dagen.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #79 Skrevet 18. januar 2014 Hadde jeg vært kollegaen din (og deg) hadde jeg vært mye strengere. Hvis apoteksvaren er så viktig for dem hadde de klart å drasse seg dit tidligere på dagen. Enig i det.Mange kunder er av typen "Åååå?Stenger dere nååå?" Det burde jo være innlysende når jeg ruller gitteret ned... Jeg er bare vikar,men kollegaen min sier det er slik "policy" de har, fordi det er et godt stykke til andre apotek med lengre åpningstid,og mange av kundene er stamkunder. Men jeg synes det er fryktelig respektløst. Om jeg kommer til en butikk og ser at de åpenbart er i ferd med å stenge snur jeg og går. Anonymous poster hash: 74e76...ae9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #80 Skrevet 18. januar 2014 Har selv jobbet på kiwi som alltid er åpent fra 07-23, jeg var også student når jeg jobbet der og ville igrunn hjem så raskt som mulig ettersom jeg skulle ta en buss til skolen som gikk 0630 på morgenen. Ble ikke mye søvn på meg da... Ble så utrulig irritert når de kommer kunder 1-2 minutter før stengetid som bruker lang tid i kassen, slik flere kommer seg inn (hadde ikke mulighet til å gå fra kassen for å sette døren på "UT". Noen kom noen minutter over 23, da jeg sa at vi hadde stengt sa de at de skulle være rask. Men nei, gikk rundt å så seg rundt å klarte ikke å bestemme seg for hva de ville ha! Jeg jobbet heldigvis ikke alene Noen ganger jobbet jeg men en som klart å tydelig sa ifra til kundene, det turte ikke jeg, da jeg synes det ble frekt. Den verste gangen var der kunder til 23.22 som om det ikke var nok, så måtte vi tømme cg og gjøre butikken klar til dagen etter! Føler meg deg! Jeg synes du skal si ifra og si at du har gjort opp kassen og at de er velkommen neste dag Anonymous poster hash: b62d5...948
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå