Gå til innhold

Forebyggende mastektomi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor døde av brystkreft da jeg var ung, jeg begynner å nærme meg hennes alder når hun døde, som var 30. Andre i min familie har også dødd av forskjellige typer kreft. Derfor har jeg begynt å tenke på forebyggende mastektomi.

Kunne noen tenke seg og fortelle sine opplevelser fra forebbygende mastektomi?

Hvordan gikk det for seg? Må man betale for dette selv? Og er du fornøyd med resultatet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du testet deg for å se om du er i faresonen?

Skrevet

Nei, har tenkt til det.

Skrevet

Det er lite vits å tenke stort lenger enn å ta gentesten.

Anonymous poster hash: 0d078...4c5

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen din kan henvise deg til klinisk genetiker hvis det er mistanke om arvelig sykdom. Som AB skriver over her, må du jo først og fremst ta en gentest. Selv om din mor fikk brystkreft i ung alder, er det ikke gitt at du er genbærer. Hvis du likevel anses å være i risikosonen, vil du trolig tilbys mammografi fra du er 30 til du blir 60.

Forebyggende mastektomi er ikke noe du bestemmer eller betaler selv, det er noe som gjøres på offentlige sykehus og tilbys etter det jeg skjønner kun genbærerer av genet BRCA 1 som alternativ til årlig MR. Årlig MR bør starte fra 25-års alder, så er du redd for genfeil, er det lurt å teste seg og rydde saken ut av verden.

Anonymous poster hash: f9a23...b0d
Skrevet

Min mor fikk brystkreft da hun var 41 år, lever enda. Jeg er passert den alderen og har aldri vært snakk om og fjerne brystene. Har mye kreft i vår familie også, er nok vanlig hos de fleste. Ikke dermed sagt at du får kreft. Ikke alle har genene til å få den type kreft og legene fjerner heller ikke friske bryst før du evnt får påvist at du er i høyrisikosonen.

Anonymous poster hash: 8bf0f...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...