Gå til innhold

Hvordan redusere utenlandsk aksent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker veldig bra norsk, folk blir stadig imponert, men de sier jeg har tydelig aksent som jeg vil gjøre noe med.

Har dere tips?



Anonymous poster hash: 85234...6e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakker veldig bra norsk, folk blir stadig imponert, men de sier jeg har tydelig aksent som jeg vil gjøre noe med.

Har dere tips?

Anonymous poster hash: 85234...6e5

Hvor er du fra? Kan kanskje være lettere for folk å gi tips om de vet det.

Anonymous poster hash: 92310...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrrige taler. :)

Forskning viser for øvrig at trykk/rytme/intonasjon, osv. bidrar i mye større grad enn selve uttalen av ord til at morsmålstalere oppfatter en person til å ha utenlandsk aksent. Så du kunne for eksempel begynne der?

:)

Anonymous poster hash: 9d89e...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det hjelpe å høre seg selv snakke på lydopptak o.l.

Da er det lettere å høre hva som er feil, og man kan ta konkrete grep. For å kunne høre slikt forutsettes det at du kan språket såpass godt at du selv hører hva som er riktig og hva som er galt da, men på måten du skriver norsk tror jeg nok du klarer det.

Jeg har brukt den metoden selv når jeg har lært meg språk, og blir plutselig oppmerksom på at jeg uttaler "a" mer som en "æ" f.eks. Ting jeg ikke var bevisst på før jeg hørte meg selv på opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på lydopptak av deg selv og sjekk om vokalene dine har riktig farge. I tillegg er det vanskelige for ikke-nordmenn å få riktige tonemer (bønner vs bønder), så det må du også passe på. Øv også på hele setninger og ikke enkeltord, det vil si lær deg noen standard spørsmålsfraser og andre typiske utsagn slik at tonefallet blir riktig i forhold til det du vil uttrykke (overraskelse, undring, irritasjon, bekreftelse, glede). Bare tenk på når folk spør deg om hvordan du har det og "bra" er det eneste du kan svare. Da vil jo tonefallet endre seg avhengig av om du har det bra eller ikke.



Anonymous poster hash: fa1b3...66e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se en norsk serie eller film, sett på pause og gjenta det personene sier så likt du klarer.



Anonymous poster hash: ff3b0...143
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...