Gå til innhold

Og hvorfor er det ikke lagt opp til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..at man heller skal sykle enn å kjøre bil? Det er miljøvennlig og sunt, og mindre farlig enn å kjøre bil.

Hvorfor skal det være tilnærmet påkrevd at folk i det norske samfunnet skal ha lappen, kunne kjøre bil og eie en bil? Hvis ikke er man ikke voksen.

Er det noe av det samme som røyking, det er "voksent", alkohol er "voksent", kaffe er "voksent", bilkjøring er "voksent" og påkrevt for at an kan si at man har orden på livet sitt og er verdt noe i livet.

Anonymous poster hash: 79f16...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig der. Jeg var langt opp i 30-årene og uten sertifikat. For meg gikk det helt greit å sykle/gå og reise kollektivt. Litt mer plunder og planlegging ja, men ikke mer enn at jeg kom meg fra A til B.

Men en ting jeg var drittlei av var familie, venner og bekjente som maste på at jeg måtte ta sertifikatet.

Ja endatil var der folk som nesten så rart på en når en sa man ikke hadde sertifikat.

For i Norge er det jo nesten hellig evig saliggjørende at man skal ha lappen i hånda når en fyller 18. Jeg har endatil observert 18-åringer som blir superstressa og krisemaksimerer om det har gått en uke etter 18-årsdagen og de ennå ikke har sertifkatet.

Det er litt trist, men for å stoppe kjeften på alle og denne evinderlige masingen tok jeg sertifkatet. Har vel siden brukt sertifikatet maks 1 gang i uka. Men fikk da stoppet masingen..



Anonymous poster hash: 27885...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..at man heller skal sykle enn å kjøre bil? Det er miljøvennlig og sunt, og mindre farlig enn å kjøre bil.

Hvorfor skal det være tilnærmet påkrevd at folk i det norske samfunnet skal ha lappen, kunne kjøre bil og eie en bil? Hvis ikke er man ikke voksen.

Er det noe av det samme som røyking, det er "voksent", alkohol er "voksent", kaffe er "voksent", bilkjøring er "voksent" og påkrevt for at an kan si at man har orden på livet sitt og er verdt noe i livet.

Anonymous poster hash: 79f16...18b

Litt vanskelig å sykle til hytta da:-)

De fleste i Norge bor faktisk slik at det ikke er så lettvindt å bare forholde seg til offentlig kommunikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg har ingen bil selv om vi har lappen. Det er mye tyngre å leve som foreldre når man ikke har en bil. Jeg ser likevel ikke at vi kommer til å få det i nærmeste fremtid heller, blant annet siden vi bor veldig sentralt og har (kort) gåavstand til både jobb og barnehage. For øvrig drikker jeg ikke alkohol, og heller ikke kaffe. Så jeg er også litt sånn "utafor" blant voksne mange ganger føler jeg. En kaffekopp er liksom ofte en del av noe sosialt også. Det samme med alkohol. Det er liksom ikke helt det samme uten, men noen mat-og drikkevarer klarer man bare ikke selv om man er voksen.



Anonymous poster hash: 53258...a9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke lappen før jeg var 19. Hadde ingen mas fra foreldre om at jeg måtte ta den, da jeg gjerne tok beina fatt og gikk dit jeg skulle. Grunnen til at jeg tok lappen var at jeg hadde skole, jobb og venner som jeg skulle innom hver dag. Og da Alta har tidenes dårligste kollektivtilbud og jeg ikke kunne gå den distansen uten at det jeg ville kommet forsent til en av delene. Å ta lappen ble en stor frihet for meg,da jeg kunne rekke flere ting il.a. dagen enn dersom jeg skulle syklet/gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mer eller mindre null kollektiv og for langt og upraktisk å sykle, så her er det ikke noe valg -må ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var student i Bergen for ti år siden og syklet overalt jeg skulle. Perfekt klima. Men tilretteleggingen var elendig, selv om det har kommet seg litt siden. Det finnes én sykkelvei som fører langt av gårde, og den går til Os. Ellers er Suburbia preget av behovet for bil. Det er trist!

Dra til Holland, Tyskland, Danmark og man ser hvilken fantastisk transport- og folkehelsefunksjon et riksveinett med sykkelveier som tillegg kan ha. Så noe sånt i Norge en gang også - i Sogn, sjølsagt.

Det trenges mer påvirkning politisk og SLF har ikke særlig tyngde. Norske politikere er jo steindumme, hiver milliarder etter el-biler som ikke er noe særlig forbedring miljømessig, men sykkelmulighetene - og om vinteren i innlandet f.eks. skisporer - ligger der som et billig og godt og fellesskapsalternativ. Nei, man subsidierer heller privatfamiliers billyst...

Anonymous poster hash: 1a9ed...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Tror dere sykkelfantaster at alle er unge og/eller spreke, single mennesker som bare kan hive seg på sykkelen og tråkke i vei? Eller at det er rikelig utbygd kollektivtilbud over hele landet? Har dere syklet med for eksempel tre småbarn, handleposer og diverse? Det er sikkert trivelig i mange kuldegrader.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man orden på livet sitt, og er verdt mer om man RØYKER, drikker alkohol og kaffe? :klo: Den var ny for meg...

Jeg synes det er veldig rart med voksne som ikke har sertifikat. Greit nok om man bor midt i byen og har tenkt å bo der resten av livet, men de færreste jeg kjenner har planer om det. Man trenger uansett bil i perioder, som f.eks. flytting, kjøring av møbler og slikt. Er jo i det minste greit å kunne ha muligheten til å bruke en leiebil i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere sykkelfantaster at alle er unge og/eller spreke, single mennesker som bare kan hive seg på sykkelen og tråkke i vei? Eller at det er rikelig utbygd kollektivtilbud over hele landet? Har dere syklet med for eksempel tre småbarn, handleposer og diverse? Det er sikkert trivelig i mange kuldegrader.

Det er lov å ta det litt med ro. Moren min syklet med søstra mi og meg på sykkelen til jeg var 7. Dette inkluderte handling. Overalt i verden er sykkelen et godt fremkomstmiddel - inntil velstanden når et visst nivå. Sykkelen holder deg frisk også. Dessuten skal ingen tvinges til å sylle, men de som vil, tvinges i praksis til å risikere livet sitt når det, strengt tatt, hadde vært enkelt å legge til rette for trygg og effektiv sykling.

Anonymous poster hash: 1a9ed...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere sykkelfantaster at alle er unge og/eller spreke, single mennesker som bare kan hive seg på sykkelen og tråkke i vei? Eller at det er rikelig utbygd kollektivtilbud over hele landet? Har dere syklet med for eksempel tre småbarn, handleposer og diverse? Det er sikkert trivelig i mange kuldegrader.

Amen sister... For å ikke snakke om i pøseregn, med hylekor "jeg er sulten, jeg er tørst, jeg er våt, jeg er kald, er det langt igjen" sliten etter jobb, sykle bare en time til så er vi hjemme.. Jaaaada.. Hos oss er det faktisk ikke kollektivmuligheter i det hele tatt til/fra bhh og hjem.. Hadde det vært like greit som i Oslo, så kunne jeg greit tatt kollektiv mere jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; hvor mener du det burde vært mer lagt opp til sykling?

det er ikke spes digg å sykle i norge, vi har masse bakker, kaldt og glatt halve året og store avstander.

Har selv bodd i oslo uten bil og jeg vil si at oslo er tilrettelagt godt for et liv uten bil. Har også syklet mye i oslo, det er kjedlig. Selv om det hadde vært sykkelstier hadde jeg ikke kost meg på sykkelen fra sentrum til bjølsen med alle de høydemeterene, det suger selv en nydelig julikveld med medvind og blomster i håret.

Nå bor jeg i utkantnorge med mye mer bakker og langt over 100 ganger så langt til butikken og jobb, det ville ikke vært mulig for meg å bo her i 2014 uten bil.

Sykkel er et flott fremkomstmiddel mesteparten i verden, prøv sykkeltur i europa kjempefint, flatt og mildt. Men ikke optimalt her hos oss.



Anonymous poster hash: 86c9c...b2e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...