Gå til innhold

Tyttebærsesong

tyttebæret

Anbefalte innlegg

:klem: Det kommer til å gå så bra!

Det med vekt grudde jeg også for, selv om vi bare var til 'vanlig' utredning (altså ikke for IVF), men legen sa ikke det spøtt om det. Ikke før jeg ba om å få tilsendt journalen så jeg at det var gjort en ørliten bemerkning om det.

Og hvorfor kommer ikke ungene dettende ned på oss som de gjør på alle andre? Det har i alle fall ikke noe med overvekt å gjøre! Å få barn er ikke bare forbeholdt tynne mennesker, men det er riktig at det medfører en større risiko for komplikasjoner ved flere kilo på kroppen.

Dessuten: at man lever sunt trenger ikke å vises utenpå. Eller omvendt.

Jeg er sikker på at dette går bra!

Krysser fingre og tenker på deg i morgen! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madden

Ønsker deg masse lykke til i morgen Tyttis! Det går nok kjempefint skal du se!!

Skjønner godt hvordan du tenker, jeg har noen kilo for mye selv...og har hele tiden vært redd for at noen skulle kommentere det under utredningen..Jeg prøver og prøver..men det er utrolig vanskelig å gå ned! Som du sier...godteri er altfor godt!! :ler:

Skal tenke masse på deg i morgen!! :kose: Er kjempespent på rapport fra deg!

God :klem: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen i tankegangen din.

Kiloene bare sniker seg på og før du vet ordet av det så var det 20 kg for mye der. Det er lett å kose seg litt for mye og alt for vanskelig å være streng med seg selv.

Jeg vet at enkelte sykehus har grenser på hvor høy BIM man kan ha før behandling settes i gang. Og jeg har hørt et eller annet sted at de ikke syntes det er gunstig om BIM er over 28, men de jeg har hørt som har blitt "avvist" har hatt BIM rundt 35 og over.

Vi var i gjennom 2 forsøk hvor jeg var ganske mye overvektig, og før siste forsøket (som endte i Henning) så begynte jeg på Grete Roede + at jeg begynte å trene. Gikk ned 10 kg og fikk bedre allmenntilstand. Jeg kan fremdeles gå ned 15 kg uten at jeg ser mager ut og jeg jobber meg mot målet.

Det tar vel fremdeles noen månder før selve behandlingen setter i gang, så du kan jo prøve å gjøre noe på den tiden. Da kan du jo også fortelle at du jobber med saken når dere skal til samtale. Om du ikke greier det på egenhånd så kan jeg absolutt anbefale GR kurs. Det hjalp meg for jeg hadde ikke greid det alene.

Lykke til videre! Krysser alle ledige kroppsdeler for dere.

Klem fra

Zianta :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Tyttis!!

Tenker på deg og mannen din i dag, og gleder meg til å lese full rapport! :danse:

HVORFO KAN VI IKKE FÅ BARN PÅ VANLIG VIS?????

hvorfro må jeg være så annerledes?

Hvorfor må jeg gjennom dette?

Jeg gleder meg til det er over, jeg

Kjenner meg godt igjen i disse tankene, har stilt meg selv akkurat de samme hundreogørtitusen ganger... :trøste:

Ha en spennende dag i Porsgrunn da! :hoppe:

:klem: fra Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Tyttis!!

Tenker på deg og mannen din i dag, og gleder meg til å lese full rapport! :danse:

HVORFO KAN VI IKKE FÅ BARN PÅ VANLIG VIS?????

hvorfro må jeg være så annerledes?

Hvorfor må jeg gjennom dette?

Jeg gleder meg til det er over, jeg

Kjenner meg godt igjen i disse tankene, har stilt meg selv akkurat de samme hundreogørtitusen ganger... :trøste:

Ha en spennende dag i Porsgrunn da! :hoppe:

:klem: fra Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann Tyttis.

Lenge siden jeg har skrevet noe her, men har droppet innom for å lese i ny og ne.

Vil bare ønske dere en riktig god tur til Porsgrunn i dag, og så håper jeg vi kan lese om et lite knøtt til sommeren/høsten!

God :klemmer: fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å omdøpe dagboka mi til No Cure, No Pay. Det er i så fall en nokså dekkende tittel for besøket vårt i Porsgrunn.

Mannen og jeg så litt desillusjonert på hverandre da i var på vei inn på kontoret fra venteværelset. Legen hadde glemt å presentere seg og mitt innntrykk var at han satt og mumlet i skjegget. Også jeg da, som vanligvis sprudler, spøker og ler - jeg ble stille som en østers og mannen som også gjerne har en kommentar på lur svarte bare på spørsmål med enstavelsesord... Vi kan umulig ha gjort særlig godt inntrykk. Stemningen var ikke bedre da han tok opp det jeg var mentalt forberedt på - nemlig vekten. Utifra min vekthistorie og svar på diverse blodprøver indikerer at jeg har PCO(S) i en eller annen grad. Det overrasker meg i grunnen ikke...jeg har i årevis forsøkt å gå ned i vekt - men det går 5-10 kg også er det bom stopp - og da mener jeg stopp. Da går det verken opp eller ned. Etter en stund mister jeg motivsajonen og jeg fyker opp igjen.

Takk for oppmuntrende hilsen, Zianta - men jeg hører nok til de som har BMI over 35...og jeg må derfor slankes 15-20 kg før jeg får forsøk. Ant. kg er mine ord, ikke legens. Han var mest opptatt av at jeg skulle være på nedadgående før forsøk. Det var sykepleier og jeg som fant ut av kiloene i fellesskap. Men jeg har fått dato for forsøk: ringe inn på mens i september og egguttak i uke 44. Det skal være min gulrot!!!

Men dr.MAD lot meg ikke være alene men min vektreduksjon: Jeg har fått metformin som skal hjelpe å få igang forbrenningen, samt en hårreisende diett (! trenger gode tips...) samt at jeg skal ringe inn vekta mi hver uke...Så hvorfor sitter jeg i senga mi da. Jeg burde jo være ute og sykle eller gå?

Det kommer av denne dietten. Det er en lavkarbo-diett (noe som passer meg bra!) MEN de 14 første dagene skal jeg kun spise frukt og grønnsaker... og litt yougurt naturell. Og hva gjør en matelsker som meg da? Jo, endevender alle kokebøkene jeg har for gode oppskrifter, inspirasjon osv. Innstillingen min er å ta en dag av gangen, se om jeg kommer meg igjennom. Først 1 så til slutt 14...Det verste er vel at jeg må drikke 3 liter vann om dagen. Det er omtrent komplett umulig. Jeg har aldri klart å drikke mye om gangen - og 3 liter på en hel dag. HJELP!

Jeg tror ikke jeg tør skrive her hvor mye jeg veier...det er rett og slett for flaut. Men i går måtte jeg jo til pers og det var driiiitpinlig. Heldigvis kunne jeg veie meg hos sykepleieren og ikke inne hos dr.MAD.

I allefall: motivsjonen er faktisk på topp. Jeg må klare det. Det må ende i en søt, liten babytass...for dr. Mad levnet oss INGEN forhåpninger om å klare befruktning på egenhånd. Så da så.

Det er det jeg sier: NO CURE, NO PAY!!!

Diett dag 1:

frokost: noen druer, en banan og youghurt. + vannmelon

lunsj: fruktsalat med annanas, eple, appelsin, kiwi og pinjekjerner

mellommål: staver av gulrøtter og selleri

middag: blomkålpuree m. urter og nykål

kvelds:??

:Nikke: Må klare det, bare må klare det!

Orket du å lese helt til hit? Tusen takk! Og Hulderjenta, Madden, Pondusa og Zianta. TAKK for oppmuntring og gode ord! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

(SELVFØLGELIG orket jeg å lese til siste ord!!!! :o :klem: )

:hoppe: HURRA for tidfesting av første forsøk! :hoppe:

:hoppe: HURRA for positiv innstilling til å forandre livsstil! :hoppe:

Dette skal bli bra, Tyttis! Blir sikkert hardt til å begynne med, den dietten hørtes tøff ut. Men dette klarer du! Tenk på målet der framme i september! :babysmokk:

Sikkert lurt å ta en dag av gangen, sånn som du sier selv, men samtidig se framover. Det er noe som kalles for mål og noe som kalles for delmål! :Nikke: Stykker man hovedmålet opp, blir det lettere å nå målet! Og du får god motivasjon undervegs med å avgi "vektrapport" jevnlig. Tenk så deilig å ringe inn og si at vekten går nedover! :Nikke:

Sitt i sengen i dag du, Tyttis! Bruk dagen til å fordøye ting og tang! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Dette var jo et kjempepositivt innlegg tross alt!!!!

Gratulerer med ett skritt videre! Og lykke til med streng diett - dette klarer du!

:klem: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Enig med Hulderjenta og Tine, DETTE SKAL DU KLARE!!! :):tommelsmil:

Godt å høre at dere har en flott gulrot hengende foran dere til høsten...da blir alt så mye mer verdt det! :)

Det er knallhardt å slanke seg...spesielt når kroppen ikke samarbeider! Jeg klarte å gå ned noen kilo med Metformin uten å følge noen diett (jeg har også PCO), så dette går nok kjempebra Tyttis!! Får ikke fortsette jeg da siden vi prøver...for det var visst ikke forenlig! Men så fort jeg får sjansen skal jeg begynne på Metformin igjen, for det hjalp veldig!

Ble veldig glad da jeg leste innlegget, for jeg ser at du har håp, og at du gleder deg veldig!

Det kommer nok til å røyne på, men jeg har stor tro på at du kommer til å klare deg utmerket! Når det blir for ille så får du ta en liten pep-talk med en av supergirlsene, jeg stiller opp når som helst jeg Tyttis!

God :klem: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madden: ved hjelp av metformin. Skrekken min er å jobbe så hardt og ikke klare å gå ned... Har sendt noen bønner oppover om at jeg i allefall må gå ned en kilo før neste veiing... :o

Hadde du mange bivirkninger av metforminen? :klø:

Jeg vet ikke så mye om PCO, har jo lest litt - men jeg hadde jo ikke vett på å spørre om noen ting. Jeg ble liksom så satt ut av hele situasjonen. Det irriterer meg... Jeg vet i alle fall at han strekte under noen av prøvesvarene (hormonprøvearket) og antar at det er fordi de var avvikende i forhold til normalen - og at han derfor anser det som sannsynlig at jeg har PCO selv om jeg ikke har eggposer"som perler på en snor"

Ja, ja...Bare dette hjelper så... :-) Så fint at du vil være med i mitt personlige oppmuntringsråd!! TAKK! :klem:

*tine*: Ja, dette skal jeg klare. Jeg begynner å ane en fandeninvoldsk " Jeg-skal-sannlig-vise-dem-jeg" stemning komme sigende. Vil du minne meg om det hvis jeg glemmer det? :wink:

Hulderjenta: delmål og mål..første delmål er i det hele tatt å se at jeg går ned. Skrekken er at jeg ikke går ned noe... :o :o Neste delmål er å komme under ... kg også målet langt der framme.... Så godt at du er så positiv på mine vegne. Du kan være trygg på at jeg skal holde gulroten i passe avstand foran meg. Dette må jeg få til...Et slags vinn eller forsvinn!

hmmm....dag 2 har gått forbausende bra...er ikke sulten (jeg kan spise så mye frukt og grønt som jeg vil, bare jeg holder meg til 5 måltider og ingen spising i mellom...). Har mer energi enn i går, er i bedre humør enn i går og fortsatt holder jeg stillingn som optimist...

meny dag 2:

frokost: "smoothie" uten melk, men med banan, ananas, kiwi og eple

lunsj: fruktsalat (kiwi, vannmelon, banan og pære), toppet med kanel

mellommål: banan og pære

middag: bakte grønnsaker i ovn og guacamole

kvelds: smoothie med jordbær og rips

ikke veldig fantasifullt, men godt!

trimplanen er å gå ned til et treningssenter noen km unna og så ta sol (!), før jeg går eller tar bussen hjem igjen...må ha et mål og må komme igang...

prøvde å sette på en sykkelcomputer på sykkelen min i går, men ga opp. Min tekniske innsikt er dessverre noe begrenset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ser du er godt i gang. Og håper virkelig at du går ned de ønskede kiloene! Jeg ble litt småforferdet da jeg leste dietten din... Bare frukt i et par uker? Er det noe bra for magen, da? Jeg regner med at dette er noe som er vitenskapelig testet, men dog... Personlig har jeg tro på mange små og lette måltider med masse fiber (det har jo forsåvidt frukt og grønnsaker, men allikevel.)

Uansett - lykke til! Skal heie på deg, jeg! Og forresten - har du sett "motivasjonsgjengen" inne på Kropp og Helse? Kanskje noe å slenge seg med på for å motivere seg selv litt? :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*tine*: Ja, dette skal jeg klare. Jeg begynner å ane en fandeninvoldsk " Jeg-skal-sannlig-vise-dem-jeg" stemning komme sigende. Vil du minne meg om det hvis jeg glemmer det? :wink:

Det skal jeg gjøre, tyttebæret :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres kjempemotivert ut, Tyttis!

Dette skal du klare!

Jeg ble jammen fristet av den dietten din jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei, hei :vinke:

søte

Jeg har gått ned 3kg på denne uka. Det er ganske rått! Jeg har ikke vært spesielt sulten og det har ikke kostet mkeg spesielt mye. Er bare litt lei av å spise salat hele tiden - og smoothies. Skal derfor forsiktig innføre litt kjøtt og fisk og sånn. Men lavkarbo blir det uansett. Regner med at jeg kommer til å følge lindberg-dietten etterhvert. Har bestilt bøkene hans på nett i går.

Jeg har dratt meg selv skikkelig i nakken, så jeg er stadig ute og går og driver med hagearbeid. Jeg er rystet over hvor dårlig form jeg er i...Det er straffen for ikke å trne på 1/2 år!

Men jeg koser meg ute, og spesielt nå når det er så fantastisk vær!

Håper dere får en god uke og en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Så flink du er Tyttis!!! :klappe:

3 kg på en uke er mye!! Lurer på om du skal få sende meg en diettoversikt på pm jeg Tyttis?!

Så herlig med hagearbeid da...jeg gleder meg som en unge til jeg får hage!! Herlig følelse å jobbe med blomster og planter!! :)

Håper du får en flott torsdag!! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat! :klappe:

Fint å høre at motivasjonen enda står ved lag. Kommer man skikkelig i gang er det liksom lettere å fortsette. For når kneika kommer og det går skikkelig treigt kan man alltid se seg tilbake og hente motivasjon og inspirasjon fra tidligere resultater og erfaringer. I begynnelsen er det ikke noe å se tilbake på, men må nesten bare bite tenna sammen og gå på.

Så lykke til med nok en uke! Er sikker på at dette går kjempefint! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du er tilbake, jo! Har ikke lagt merke til det før nå, jeg...

Gratulerer med gode nyheter ang. forsøk til høsten!

Og med super start på prosjekt vektnedgang!

For det var en tøff diett...

Masse lykke til videre!

Cielo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...