AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har flyttet seks timer ut av byen, og dermed byttet fastlege. Hos den gamle fastlegen har jeg et par utestående regninger som jeg betaler ned på, hadde jeg hatt råd hadde jeg betalt alt på en gang, men det har jeg altså ikke. Nå ringte jeg nettopp til mitt gamle kontor da mitt nye må ha journalen min, men der fikk jeg beskjed om å betale alt utestående før jeg fikk den. Forklarte som best jeg kunne at jeg ikke har mulighet til det, og at jeg trenger journalen fordi jeg må ha behandling hos min nye lege. Da svarte sekretæren "ja men kan du ikke komme innom å hente den da?" Og jeg svarte at det ville bli vanskelig ettersom jeg bor seks timer unna. Da fikk jeg kun til svar at de ikke ville sende journalen min. Har de lov til å nekte dette? Det er jo MIN journal med MINE helseopplysninger?!Anonymous poster hash: b3ab8...83b
Gjest Coolaid Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Vet ikke hva loven sier om dette. Det høres snålt ut at de ikke ønsker å overføre din journal til ny lege pga manglende betaling. Er det slik at du ønsker å få utskrift av journalen og få den tilsendt? Det renger jeg med koster kr og kan forstå at de ikke ønsker før du har gjort opp for deg. Men journalen din blir vel overført til ny fastlege elektronisk? Det tror jeg ikke de har lov å nekte deg. Tror forresten at det går automatisk med å overføre helseopplysninger elektronisk når du bytter fastlege. (Får du forresten frikort? Etter å ha brukt litt over 2000 kr hos lege, psykolog osv så får du frikort og du har gratis helsetjenester året ut. Dette skjer automatisk.)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Jeg trodde også at journalen ble elektronisk overført, men jeg fikk beskjed da jeg bestillte time at de måtte ha journalen min så jeg vet neimen ikke. Og jeg gjorde det klart at det var legen som skulle ha journalen, ikke meg. Har ikke frikort, hadde vel i utgangspunktet fått det hvis jeg hadde betalt disse regningene. Anonymous poster hash: b3ab8...83b
Erazor Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Pasientjournaler blir ikke automatisk overført fra en fastlege til en annen, men pasienten kan kreve dette. Fra Forskrift om pasientjournal, FOR-2000-12-21-1385: § 15.(Overføring av journal, opphør av virksomhet mv.) Ved skifte av fastlege kan pasienten kreve at pasientjournalen overføres til den nye fastlegen. Tilsvarende gjelder ved skifte av annet helsepersonell. Dersom du ber om innsyn i journalen din, kan legekontoret kreve betaling for dette: § 12.(Kopi eller utskrift av journal) Når innsynsretten gjøres gjeldende etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1, kan det ved utlevering av kopi eller utskrift av journal kreves betaling. Betalingen skal ikke overstige et beløp tilsvarende det som er fastsatt for utskrift/kopiering av pasientjournal i de til enhver tid gjeldende takster for privatpraktiserende lege og privatpraktiserende spesialist fastsatt i tilknytning til folketrygdloven § 5-4 om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege. 1
Løvefrøken Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Når jeg måtte overføre journalen min kunne jeg ikke få papirversjonen, men legekontoret kunne organisere med bud, at den ble levert til det nye. Men jeg måtte selv dekke kostnaden for dette. Kan det være pga disse kostnadene og dine utestående beløp at de holder igjen?
Cho Kon It Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Jeg fant lovhjemmel, sakset fra legeforeningen.no: "Det følger av § 15 om overføring av journal i forskrift om pasientjournal at: "Ved skifte av fastlege kan pasienten kreve at pasientjournalen overføres til den nye fastlegen". Bestemmelsen statuerer en rettighet for pasienten til å få overført sin journal til ny lege. Det foreligger ikke hjemmel for å nekte overføring etter § 15 i tilfeller hvor det foreligger mislighold (eller et forventet mislighold knyttet til betaling av gebyret ved overførselen av journal) fra pasientens side. Det forhold at pasienten ikke betaler gammel gjeld, eller gebyret ved overførsel av journal, gir ikke legen rett til å nekte overføring av journal. Legen må i slike tilfeller inndrive gjelden på vanlig måte ved purringer og inkasso. Når det gjelder gebyret som påløper ved overføring av journal bør legen forsøke å sikre betaling ved å be om at dette forhåndsbetales." Endret 15. januar 2014 av Cho Kon It
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Når jeg overførte journalen min til ny fastlege, måtte jeg betale rundt hundre kroner, så det er nok derfor. Det er hos leger som alle andre steder. Når du ikke har betalt regningen, så kan du ikke få flere tjenester som koster penger før du har gjort opp for deg. Tviler på at det egentlig er lovlig, men noen liker å lyve i håp om at pasienten ikke sjekker loven. Kynisk men sant... Endret 15. januar 2014 av altflyter 1
Cho Kon It Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Når jeg overførte journalen min til ny fastlege, måtte jeg betale rundt hundre kroner, så det er nok derfor. Det er hos leger som alle andre steder. Når du ikke har betalt regningen, så kan du ikke få flere tjenester som koster penger før du har gjort opp for deg. Les andre del av sitatet jeg la ut: "Det forhold at pasienten ikke betaler gammel gjeld, eller gebyret ved overførsel av journal, gir ikke legen rett til å nekte overføring av journal. Legen må i slike tilfeller inndrive gjelden på vanlig måte ved purringer og inkasso. Når det gjelder gebyret som påløper ved overføring av journal bør legen forsøke å sikre betaling ved å be om at dette forhåndsbetales." 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Det koster en hundrings å få ut jornalen, du skylder de allerede penger så forstår godt at de holder igjen. Ta opp lån og betal det du skylder, så ber du om journalen etterpå. (Det er også betraktelig billigere for deg enn om kravet går til inkasso)) Anonymous poster hash: 4550e...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar alle! Jeg har vært i kontakt med legekontoret igjen, og fikk denne gangen snakke med en annen sekretær som var veldig behjelpelig med å sende journalen, heldigvis. De hadde uansett ikke hatt lov til å holde den igjen med begrunnelse i utestående gjeld, så de hadde sendt den uansett. Den eneste grunnen en lege kan anvende til å holde igjen en journal, er hvis innholdet utgjør en fare for min helse. Det koster en hundrings å få ut jornalen, du skylder de allerede penger så forstår godt at de holder igjen. Ta opp lån og betal det du skylder, så ber du om journalen etterpå. (Det er også betraktelig billigere for deg enn om kravet går til inkasso)) Anonymous poster hash: 4550e...bfa Det koster penger hvis jeg skal ha journalen, det skal jeg altså ikke, den skal rett til legekontoret og da koster det ingenting. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å svare på resten av innlegget ditt men skitt au; selv om du forstår godt at de holdt igjen journalen så hadde de altså ikke lov til dette. Og hadde jeg kunnet tatt opp et lån, tror du ikke jeg da hadde gjort det for lenge siden? Jeg er fullstendig klar over hvor dyrt det er med inkasso, men det gjør dessverre ikke at jeg får mer inntekt. Har jeg ikke penger så har jeg ikke penger, uansett hvor mange regninger som går til inkasso. Jeg vet jeg fremstår krass her nå, men jeg blir litt krass når folk tror det bare er å "skjerpe seg", akkurat som om jeg er en slask som bare sitter her og ler mens alle regningene mine går til inkasso. Anonymous poster hash: b3ab8...83b
Missy1 Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar alle! Jeg har vært i kontakt med legekontoret igjen, og fikk denne gangen snakke med en annen sekretær som var veldig behjelpelig med å sende journalen, heldigvis. De hadde uansett ikke hatt lov til å holde den igjen med begrunnelse i utestående gjeld, så de hadde sendt den uansett. Den eneste grunnen en lege kan anvende til å holde igjen en journal, er hvis innholdet utgjør en fare for min helse. Det koster penger hvis jeg skal ha journalen, det skal jeg altså ikke, den skal rett til legekontoret og da koster det ingenting. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å svare på resten av innlegget ditt men skitt au; selv om du forstår godt at de holdt igjen journalen så hadde de altså ikke lov til dette. Og hadde jeg kunnet tatt opp et lån, tror du ikke jeg da hadde gjort det for lenge siden? Jeg er fullstendig klar over hvor dyrt det er med inkasso, men det gjør dessverre ikke at jeg får mer inntekt. Har jeg ikke penger så har jeg ikke penger, uansett hvor mange regninger som går til inkasso.Jeg vet jeg fremstår krass her nå, men jeg blir litt krass når folk tror det bare er å "skjerpe seg", akkurat som om jeg er en slask som bare sitter her og ler mens alle regningene mine går til inkasso. Anonymous poster hash: b3ab8...83b Jeg har alltid betalt for overføring av journal selvom jeg ikke har fått den i hånda, så jo det koster somregel å få overført den
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har alltid betalt for overføring av journal selvom jeg ikke har fått den i hånda, så jo det koster somregel å få overført den Kan godt være at det som regel koster uansett, men dett var altså beskjeden jeg fikk av legen min, regner med det da er en praksis de har. Glemte å spesifisere det i det forrige innlegget. Anonymous poster hash: b3ab8...83b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå