Gå til innhold

5:2 dietten

Sign

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker normalt å styre unna alt av dietter og mirakelkurer (leser det ikke, diskuterer det ikke etc), men denne dietten har nå vært samtaleemnet i lunchen i flere uker.

Jeg tror på livsstilsendring, å finne det kostholdet man kan leve på framover - ikke noe hurtigløsning med shaker og merkelige matvarer. Jeg tenker at vil man gå ned i vekt er det så enkelt at kaloriinntaket må reduseres. Eller at aktivitetsnivået må økes.

Men etter som jeg forstår kan man altså i 5 dager spise akkurat det man vil og i 2 dager skal man faste (max 500 kcal pr dag). Men dersom man putter i seg massevis al kalorier de 5 spisedagene vil man jo i løpet av uken komme i kalorioverskudd. Vil man ikke? Og hvordan går man da ned i vekt?

Er dette enda en diett som er for god til å være sann? Eller har den noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er misforstått at man skal spise hva man vil på spisedagene. Man skal spise normalt på disse dagene, altså det du forbrenner i løpet av en dag. Viss ikke vil det jo bare gå opp i opp.

Anonymous poster hash: 385cb...1ee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er misforstått at man skal spise hva man vil på spisedagene. Man skal spise normalt på disse dagene, altså det du forbrenner i løpet av en dag. Viss ikke vil det jo bare gå opp i opp.

Anonymous poster hash: 385cb...1ee

Da ville jeg forstått det. Men på radioen i dag tidlig var det intervju med en eller annen helseperson eller ernæringsperson som fikk spørsmålet: Kan man spise absolutt hva man vil og hvor mye man vil på spisedagene? Og hun svarte: ja, man kan faktisk det.

Det er her jeg ikke klarer å forstå at man går ned i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter som jeg forstår kan man altså i 5 dager spise akkurat det man vil og i 2 dager skal man faste (max 500 kcal pr dag). Men dersom man putter i seg massevis al kalorier de 5 spisedagene vil man jo i løpet av uken komme i kalorioverskudd. Vil man ikke? Og hvordan går man da ned i vekt?

Helt korrekt. Dersom du spiser så mye på de 5 spisedagene at du kommer i kalorioverskudd, sett uken under ett, vil du gå opp i vekt. Det er derfor viktig at du har et bevisst forhold til hva du putter i deg på spisedagene og ikke fråtser uhemmet.

Anonymous poster hash: c4720...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg forstått det. Men på radioen i dag tidlig var det intervju med en eller annen helseperson eller ernæringsperson som fikk spørsmålet: Kan man spise absolutt hva man vil og hvor mye man vil på spisedagene? Og hun svarte: ja, man kan faktisk det.

Det er her jeg ikke klarer å forstå at man går ned i vekt

De fleste vil jo ha en naturlig begrensning i hvor mye de klarer å putte i seg. Dog er mye hurtigmat slik at man spiser vesentlig mer enn man normalt gjør. Noen er også ikke så mottagelige for mettetsignaler.

Jeg synes at det er trist at en tar fokus bort fra det viktigste: at man spiser mat som er nyttig når man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gresshoppesang

Tenk som så. Ett kilo kroppsfett er ca 7000 ckal.

Du trenger ca 2000 ckal pr dag for å opprettholde den vekten du har. Ved å gå sulten to dager i uken, vil du tape 3000 ckal, som tilsier en vektnedgang på under et halvt kilo pr uke. Verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er denne diette, som med alle andre dietter, for folk som er syke, har behov for å forandre livsstilen sin og begynne på en sunnere vei. Vanlige folk trenger ikke dette greiene her og personlig synes jeg at det i det siste er blitt ALTFOR mye snakk om slanking, diett, kropp og spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er trist at en tar fokus bort fra det viktigste: at man spiser mat som er nyttig når man spiser.

Jeg er så utrolig enig! (I dette også, er stort sett enig med deg i alt du skriver. :blomst: )

Anonymous poster hash: a7e50...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på denne dietten akkurat NÅ (eller, idag da)!

Hvordan går det med dere?

Anonymous poster hash: 4daaf...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...