Gå til innhold

5:2 dietten - veien til et lengre og friskere liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette programmet gikk på Schrødingers katt: http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014 nylig og syntes det var veldig interessant.

Legen, som selv var litt overvektig og hadde en del markører for å utvikle livsstil relaterte sykdommer senere i livet, prøvde dette og gikk ned 6 kg, samt fikk redusert sin risiko for blant annet kreft.

Noen her som har prøvd dette opplegget? Hvordan går det på faste dagene?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette programmet gikk på Schrødingers katt: http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014 nylig og syntes det var veldig interessant.

Legen, som selv var litt overvektig og hadde en del markører for å utvikle livsstil relaterte sykdommer senere i livet, prøvde dette og gikk ned 6 kg, samt fikk redusert sin risiko for blant annet kreft.

Noen her som har prøvd dette opplegget? Hvordan går det på faste dagene?

Dette er vel bare en enklere versjon av alle lav-energi diettene som finnes? Du trenger bare å passe på 2 dager i uken, men må være enda strenge med deg selv disse dagene. Du får vel samme resultat av å spise litt mindre hver dag i 7 dager, altså likt kaloriinntak over 7 dager gir antageligvis de samme fordelene.

• Liker 1
Skrevet

Det ble også snakket mye om hormonet IGF-1. Ifm faste var det også snakk om hvordan ketose som kom ila fasten påvirket metabolismen positivt og forbedret en rekke av disse markørene.

Det hadde tydeligvis gått hus forbi at ketose kan oppnås på andre måter enn ved faste.

Men at faste er, eller kan være, bra for en rekke helsemarkører, sykdommer og lidelser har vært kjent ganske lenge. Tidligere var dette en svært utbredt behandlingsform og den brukes mye i blant annet Russland og i Sentral-Europa.

Det er en annen tråd som nå nylig tok opp dette temaet. Kanskje du har nytte av å titte litt på den og?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=800482

• Liker 1
Skrevet

Har også sett dokumentaren. Mange interessante funn.

Skrevet

Har jeg ikkeno tro på. Hvis man ikke passer på og noterer alt man spiser, vil det være lett å bare spise mer de fem dagene for å kompensere for de to man faster. Og da kan man jo likegjerne spise like mye hver dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg ikkeno tro på. Hvis man ikke passer på og noterer alt man spiser, vil det være lett å bare spise mer de fem dagene for å kompensere for de to man faster. Og da kan man jo likegjerne spise like mye hver dag.

Da synes jeg du skulle se dokumentaren, siden det var effekten av selve fasten som ble undersøkt.

Anonymous poster hash: 67cbf...bd5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det fremgikk av programmet at eksperter mener at 2 dagers faste (periodisk faste) gir bedre resultat enn generell daglig kalorireduksjon.

Jeg merket meg forøvrig at det også var snakk om for høyt proteininnhold i maten vi spiser og at dette stimulerte IGF1, som igjen er uheldig og kan forårsake kreft m.m. Hva sier lavkarbere og proteinjagende treningsinteresserte til deg?

Og uansett, selv om jeg like Michal Mosley veldig godt, kan jeg ikke unngå å tenke hvilken fantastisk økonomisk innbrigende gevinst denne lanseringen av 5:2-dietten, har gitt ham, som den nye helse-fad'en.

Bare søk navnet hans, og du ser han dukker opp på alle kontinenter i TV-program og reklamerer for boken sin (og som har en tilhørende web-side).

Forresten så stusser jeg litt over at han som utdannet lege ser/så ut til å ikke ha alt for sunne vaner i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: fec94...a1c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korreksjon: Hva sier lavkarbere og proteinjagende treningsinteresserte til det?

• Liker 1
Skrevet

Korreksjon: Hva sier lavkarbere og proteinjagende treningsinteresserte til det?

En må se det fra to sider. IGF-1 produseres ikke av proteininntak. Det blir for enkelt å si. Det stimuleres vel egentlig av veksthormon, men selve veien dit er ganske komplisert. Og kombinasjonen høyt insulin og høyt IGF-1 kan være en bidragsyter til å la kreftceller vokse.

Samtidig finnes det studier som viser at menn med liten produksjon av veksthormon (og dermed også mindre IGF-1) har økt dødelighet på sikt.

Teorien at en kan isolere aldring til mengde IGF-1 blir derfor noe tynn, og i dokumentaren tok de ikke hensyn til at dette med ketose også har en vesentlig påvirkning.

Det var jo også mye diskusjon i fjor høst vedrørende lavkarbodietter (ketogene) og kreft. En artikkel fra 2011 nevner spesielt dette sammen med IGF-1: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267662/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket meg forøvrig at det også var snakk om for høyt proteininnhold i maten vi spiser og at dette stimulerte IGF1, som igjen er uheldig og kan forårsake kreft m.m. Hva sier lavkarbere og proteinjagende treningsinteresserte til det?

Lavkarbo er ikke høyprotein. Lavkarbo er lite karbohydrater, normalt med protein og fett til du blir mett. I alle fall de mest utbredte lavkarbovariantene. Det finnes lavkarbo-høyprotein, men det er ikke særlig utbredt. Og i alle fall ikke blant de som bruker lavkarbo som livsstil og ikke kortvarig kur.

Men proteinjagede treningsinteresserte må gjerne svare på hva de sier til det. ;)

Anonymous poster hash: 80669...9a8

• Liker 3
Skrevet

Jeg så også dokumentaren, men rakk bare å se siste halvdel, så tenker å se hele på nytt igjen på NRK Nett-TV.

Uansett, jeg ble veldig inspirert av dokumentaren. Jeg vet at man ikke skal stole blindt på dokumentarer eller basere alt på kun én dokumentar, men jeg personlig tror på at det kan være flere helsegevinster med periodisk faste. Jeg kommer derimot ikke til å spise McDonalds-burgere på spisedagene, i mitt hode må man spise sunt og fornuftig uansett hvilken diett man følger. For meg innebærer det masse grønnsaker, en del frukt, litt nøtter og frø, lite kjøtt, fisk sånn 2-3 ganger i uken, så lite sukker som mulig og grove kornprodukter.

Uansett, tilbake til 5:2-dietten. Jeg liker tanken på å faste 1-2 dager i uken mye bedre enn det å måtte telle kalorier hver eneste dag, ettersom jeg har to store problemer med sistnevnte:

1. Det er frustrerende å føle at jeg liksom aldri helt får dekket sulten min skikkelig — og ja, jeg spiser som regel veldig sunt og fornuftig, så problemet ligger ikke i at jeg fyller kalorikvoten med tullemat.

2. Det i praksis helt umulig å telle kalorier hver eneste dag. Så lenge jeg bare spiser hjemme og helst alene går det greit nok, selv om jeg føler at det dreper litt av gleden ved matlagingen å skulle veie og notere ned alt. Problemene dukker derimot opp så fort jeg får servert mat hos andre, spiser på restaurant, kjøper mat på farten eller lager meg mat hjemme hos noen som ikke har matvekt eller matvarene jeg er kjent med. Hva har jeg egentlig spist? Hvor mye kalorier var det? Klarer jeg å huske ingrediensene, skal jeg prøve å gjette meg frem til hvor mye det var av hva? Herregud, mat blir plutselig mer matte og stress enn kos. Drev med dette over en periode og kjente til slutt at det virkelig ikke var sunt for meg psykisk, da jeg sakte men sikkert utviklet et litt problematisk forhold til kropp og mat. Ser den samme tendensen hos mange andre også. Det føles dessuten litt dust å skulle telle kalorier når jeg i utgangspunktet har en slank og fin kropp, og kun ønsker å gå ned 1-2 kg.

Nå aner jeg ikke hvordan jeg vil reagere på 5:2-dietten i lengden da, har bare hatt to fastedager hittil, i forgårs og idag. Det har dog gått overraskende greit. Har begge dagene spist 3-400 kalorier, bestående av grønnsaker, litt korn og ørlittegranne nøtter/frø. I går var en normal spisedag uten kaloristress, men trass i at jeg dagen før ikke hadde spist noe særlig, tror jeg ikke at jeg spiste noe særlig mer enn jeg ville gjort ellers? Men jeg er jo helt i startfasen nå, for alt jeg vet finner jeg ut etter noen uker at jeg ikke lenger holder ut fastedagene... Akkurat nå er jeg jo kjempeivrig og nyfrelst :P Men håper inderlig at jeg klarer det, sånn noenlunde i hvert fall. Litt fordi det hadde vært gøy å miste de 1-2 kiloene, men egentlig mest fordi jeg har troen på at jeg kan få helsegevinster av det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har sett dokumentaren, og stiller meg veldig positivt til den.

Jeg har lyst til å prøve, først og fremst pga mye kreft på begge sider av familien min og ønsker å senke risikoen.

Skal også ta gentest på riksen, da min mor gikk bort pga hissig brystkreft som muterte seg da hun var kun 46 år gammel.

Jeg klarer heller ikke å telle kalorier fast, har prøvd å ble nesten tatt av angst de gangene jeg ikke fikk notert ned korrekt. Men to dager i uken skal jeg fint holde meg på 600kcal bare ved å holde med til matvarer jeg kjenner godt til.

Jeg trenger ikke å slanke meg i den forstand, men vil få kroppen stabiliseret og vil gjerne senke risikoen for sykdommer.

Unner ikke mitt barn å gå igjennom det jeg gjorde.

Lurer bare på hva legen min sier til dette.

Endret av Lisa-Marie
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Denne dietten høres veldig interessant ut. Så dette programmet i går, og det frister å prøve det ut. Lurer på om man bør spise litt frukt og grønt på fastedagene? F.eks. en banan eller... noe annet?

Endret av s@nd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på 5:2 i fem måneder. Jeg har gått ned 12 kg. Jeg spiser grønn salat uten dressing til lunsj og som regel grønnsakssuppe til middag. Spiser grønnsaker innimellom hvis jeg blir sulten, men for det meste plager ikke sultfølelsen meg i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f72b5...24a
AnonymBruker
Skrevet

Denne dietten høres veldig interessant ut. Så dette programmet i går, og det frister å prøve det ut. Lurer på om man bør spise litt frukt og grønt på fastedagene? F.eks. en banan eller... noe annet?

Grønnsaker; ja. Frukt; nei. Frukt inneholder fruktsukker, altså karbohydrater, og gir et ustabilt blodsukker. Ikke misforstå, frukt er helt greit i moderate mengder, men jeg ville ikke brukt et begrenset kaloriinntak på frukt. Det er for lite næring i forhold til energien.

Meieriprodukter, kjøtt og annet som er fattig på karbo men høyt på protein og fett, sammen med noe grønnsaker og evt. litt bær og nøtter om du har kalorier til overs. Egg er også bra.

Anonymous poster hash: b6cbf...dee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på 5:2 i fem måneder. Jeg har gått ned 12 kg. Jeg spiser grønn salat uten dressing til lunsj og som regel grønnsakssuppe til middag. Spiser grønnsaker innimellom hvis jeg blir sulten, men for det meste plager ikke sultfølelsen meg i det hele tatt. Anonymous poster hash: f72b5...24a

Hva spiser du på spisedagene dine?

Anonymous poster hash: 484c0...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du på spisedagene dine?

Anonymous poster hash: 484c0...3bc

Helt vanlig mat. Blir gjerne litt øl i helgene og kanskje en pose potetgull og pizza. Ellers spiser jeg ganske nøkternt i ukedagene, havregrøt til frokost, to knekkebrød med smøreost og salat til lunsj, et par brødskiver etter jobben og vanlig middag.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har funnet reglene på nett et sted?

Anonymous poster hash: 93d7a...592
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har funnet reglene på nett et sted?

Anonymous poster hash: 93d7a...592

Det er ikke andre regler enn at du skal spise opptil 500 kcal i uka og normalt ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke andre regler enn at du skal spise opptil 500 kcal i uka og normalt ellers.

Mente selvsagt opptil 500 kcal to dager i uka. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...