AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, så je henvender meg til dere. For noen uker siden flyttet jeg inn i ny deilig leilighet som jeg leier, er første gang jeg bor hjemmefra, er ung uerfaren og usikker på det meste. Jeg røyker, og jeg får ikke røyke inne så jeg sitter ute på en slags balkongterasse her og tar meg en røyk jevnlig når jeg er i hjemmet mitt. Ca 20 meter unna, som nærmeste nabo, er det en stor barnehage. I dag fikk jeg en skriftelig beskjed signert en ansatt i barnehagen om at når jeg røyker, så trekker røyken og lukta mot de og soveavdelingen de har i et slags skur som vender mot min leilighet. De sier ikke annet enn at de gjør meg oppmerksom på det og om jeg ikke kan løse problemet ved feks røyke inne eller et annet sted. Jeg er bare 18 år og har aldri bodd alene, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre? Synes det er ubehagelig at i morgen er alle der når jeg skal sette meg ut med kaffen og morgenrøyken før jeg skal på jobb......... Anonymous poster hash: cbead...a83
brunsaus123 Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Dette kan de vel strengt talt ikke kreve men jeg ville nok funnet en annen plass å røyke med tanke på de små som ligger å sover. Du kan jo også høre med huseier om problemet har vært tilstedet med tidligere leieboere også og hvordan de løste det? 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 det er vel strengt talt barnehagens problem? de burde kanskje ha den soveplassen et annet sted. det vil altlid være noen som gjør det de ikke liker, å de har ikke noe de skulle ha sagt utenfor eiendommen Anonymous poster hash: 252f3...601 14
GammelKaktus Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er vanligvis for å stå på krava og blablabla.. Men for min egen samvittighet så hadde jeg funnet en annen plass å røyke på dagen 18
Stormborn Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Altså, de kan jo ikke være seriøse! Skal være temmelig riktig vindretning, temperatur, luftfuktighet og alt før man merker røyk 20 meter unna! 21
Kittykat Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Jeg røyker ikke selv, men hadde jeg gjort det, så ville jeg funnet et annet sted å røyke. Eller ganske enkelt hoppet over morgenrøyken. Jeg forstår deg og jeg forstår barnehagen. Det er ikke kjekt for barna å få røyklukten mot seg, og det er ikke kjekt for deg å få en sånn beskjed. Du trenger ikke å føle det ubehagelig. Det kan hende at det har bodd røykere der før deg og kanskje de fikk samme beskjeden hvis de røykte ute på terassen. Dette er ingen stor sak og de ville, som de sa, bare gjøre deg oppmerksom på det. Du kan jo snakke med dem og/eller huseier og høre om dette har vært et problem tidligere. Det er viktig med godt naboskap Endret 14. januar 2014 av Kittykat 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Jeg, ts her forresten, har røyka i noen år, og har vanskelig for å tro at selve røyken rekker bort hele 20 meter, om ikke mer, har ikke målt med linjal akkurat.. Skal snakke med huseier i morgen. Barnehagen har en nydelig hage på andre siden av bygget hvor det også er sol store deler av dagen nå på vinteren, de små burde kanskje heller ligget der og ikke i det skuret, men det vet jeg ikke noe om, jobber ikke i barnehagen. Anonymous poster hash: cbead...a83 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Det er nok et soveskur som skal være litt le for vær og vind (inkl sol). Så det er nok ikke bare bare for den å flytte hele sovings til et annet sted. Jeg hadde nok røyka et annet sted.Anonymous poster hash: 589c8...3cf 5
Gjest Lady.In.Heels Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Det er det dummeste jeg har hørt. Såklart skal du få sitte på din egen veranda å røyke om du ønsker det! Sovesalen i barnehagen er 20 meter unna, og jeg er sikker på at røyken ikke kommer inn der. Nei, nå var de gjammen meg prippen. Det er helt sikkert en streng barnehage ansatt som har problem med røyken selv. Ikke bry deg. Dersom de tar kontakt igjen sier du at røyken neppe kan lukte så langt unna, og at du faktisk har lovt til å sitte på egen eiendom å gjøre hva du vil. De får flytte ungene om det er så gale. Tenk når sommeren kommer da, da vil du jo i vært fall sitte ute på terrassen. 13
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 De har nok ingen rett til å nekte deg å røyke på din egen balkong, men jeg synes likevel du bør finne et annet sted å røyke for å vise hensyn. Anonymous poster hash: e7252...91a 7
Ellevill Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Røyken kan umulig luktes 20 meter unna!?! 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Finn et annet sted å røyke. Anonymous poster hash: c866e...281 2
Lea2 Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Send et brev tilbake og spør om de kan være så snille å bytte bleie på de sovende barna litt raskere eller oftere, da det lukter ganske heftig på balkongen din til tider og at det også er sjenerende med all støyen fra barnehagen. Jeg synes de har gått litt over streken om dette er snakk om en røyk eller to på morgenen før jobb. Barnehagen har vel stengt fra ca kl 17 uansett. Men mest sannsynlig er løsningen å ofre morgenrøyken i ukedagene eller gå et annet sted. Jeg hadde i alle fall ikke hatt noen glede av å innhalere noe som helst på den balkongen i barnehagens åpningstid, om det var slik at personalet i barnehagen holdt et øye med meg. 9
makkapakka Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 det er nok en i barnehagen som er sur fordi du får røyke og ikke henne. Det er nok hun som sliter ikke barna. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Røyken kan umulig luktes 20 meter unna!?! Jo, det kan den faktisk. Jeg har selv røykt i mange år, og sluttet for ett år siden. Jeg fikk plutselig tilbake luktesansen for å si det sånn. Og jeg merker godt at naboen står ute å røyker, og det er hvert fall 20 meter unna. Vi har alltid oppe soveromsvinduet, og jeg kjenner lukten der inne når hun røyker. Det plager meg overhodet ikke altså, bare så det er sagt. Men, røyk lukter mer enn man tror. Selv på avstand. Til TS; jeg forstår begge sider av saken. Men jeg personlig hadde tatt den røyken på vei til jobb i stedet. Anonymous poster hash: c6997...fd7 15
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Jeg røyker ikke selv, men hadde jeg gjort det, så ville jeg funnet et annet sted å røyke. Eller ganske enkelt hoppet over morgenrøyken. Jeg forstår deg og jeg forstår barnehagen. Det er ikke kjekt for barna å få røyklukten mot seg, og det er ... Bare en som nettopp ikke røyker kan tenke slik Hadde man lett hoppet over røyking, så hadde man jo ikke røyket Anonymous poster hash: d969b...b57 11
altflyter Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Jeg syntes det var litt latterlig at du fikk brev. Kunne de ikke tatt det face2face og prøvd å komme fram til en løsning? Spør dem om de har noen forslag! Jeg hadde nok prøvd å finne en annen plass å røyke, men de har på ingen måte rett til å nekte deg å røyke utendørs
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Oi. Kan du røyke sånn at de ikke ser deg fra barnehagen? For å avklare om det er reell plage med røyklukt, eller om det er mest vond vilje og placebo-røyklukt ute og går? Jeg er egentlig anti-røyker selv, men en røyk på balkongen om morran har jeg vansker med å se at skal skape et reelt problem, med mindre det er røykallergikere/astmatikere som reagerer. Hadde du sittet der og dampet hele dagen hadde jeg derimot oppfattet det som et problem. Anonymous poster hash: ba3c7...c44 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Barn har rett på et røykfritt miljø uansett hvor du står ute og røyker. Og jo, røyken kan kjennes på 20 meter avstand. Anonymous poster hash: c866e...281 7
Daria Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 At man kan kjenne antydning til røyklukt 20 meter unna når vinden blåser riktig retning kan jeg tro på. Men at det er så mye og så plagsomt at det utgjør et problem eller noen som helst form for helserisiko for sovende barn på den avstanden tviler jeg på. Det brevet hadde jeg ignorert og med god samvittighet fortsatt å røyke på egen balkong. Det får da være grenser for hvor mye hensyn man skal kunne forlange at omverdenen tar... 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå