Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte et lite rykte om at fra mars (eller var det mai) at NAV skal kutte ut ordningen med arbeidsavklaringspenger (AAP). Stemmer dette? Kommer det evt en ny ordning? Tenker på alle de som går på denne ordninge..halve norge kommer jo til å gå personligkonkurs!

Videoannonse
Annonse
Gjest star123
Skrevet (endret)

:)

Endret av star123
Gjest star123
Skrevet

og mange som kommer til og havne på sosial kontoret

Skrevet

Nei AAP blir ikke borte, men de som når makstid i mars må over på andre ytelser.

• Liker 1
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Nei, AAP legges ikke ned. AAP er i utgangspunktet en ordning som man maksimalt kan få i fire år, og det ble innført i mars 2010. Altså, nå i mars/april er det fire år siden de første fikk det, og det er derfor et stort antall mennesker som mister retten nå (selv om det kan utvides noe). Disse må over på andre tiltak hvis de ikke kan gå tilbake i jobb.

Det er en misforståelse at AAP avvikles. Det er heller ikke noe "nytt" som har kommet nå, 4-års regelen har vært sånn hele tiden :)

Skrevet

Mange så har misforstått det med AAP. Jeg har fått det innvilget ut året.

Anonymous poster hash: c36a8...c29
Skrevet

Takk for hjelpsomme svar! :)

Skrevet

Går på aap selv, hva skjer nå? Kommer jeg til å bli ufør? Hva innebærer det og hvor lenge går en på det?

Anonymous poster hash: 97a24...194

Skrevet

Går på aap selv, hva skjer nå? Kommer jeg til å bli ufør? Hva innebærer det og hvor lenge går en på det?

Anonymous poster hash: 97a24...194

Hvis du leser svaret til Wilhelmine litt lenger opp, så får du svaret på AAP. Ingen her kan fortelle hva som skjer om du har gått på AAP 4 år og ikke kan ut i arbeid. Det er det vel du og NAV som har en plan for :-)

Anonymous poster hash: 9aa26...744

Skrevet (endret)

Kan umulig være særlig aktuelt for folk som går på aap å gå over på uførepensjon. Hvis man har "varig nedsatt funksjonsevne, uten noe bedring i sikte" som det står på nav.no, kan jeg forstå det. Men hvis man går på aap (og har bedring i sikte) har jeg vanskelig for å tro at noen vil over på uførepensjon.

Endret av oeas
Skrevet

Kan umulig være særlig aktuelt for folk som går på aap å gå over på uførepensjon. Hvis man har "varig nedsatt funksjonsevne, uten noe bedring i sikte" som det står på nav.no, kan jeg forstå det. Men hvis man går på aap (og har bedring i sikte) har jeg vanskelig for å tro at noen vil over på uførepensjon.

Selvfølgelig kan det være aktuelt. Arbeidsavklaringspenger er jo ment nettopp for å avklare arbeidsrestevne. Endel vil nok gå over på full uføre, og andre på 50% uføre. Ser ikke noe rart i det.

Skrevet

ja det stemmer at AAP går ut, men den kan forlenges vis du driver med skole kurs eller andre aktiviteter er nok mange som kommer til og gå over til uførepensjon

Nei, det stemmer ikke. Kan du ikke lese?

Anonymous poster hash: 82544...2c8

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig kan det være aktuelt. Arbeidsavklaringspenger er jo ment nettopp for å avklare arbeidsrestevne. Endel vil nok gå over på full uføre, og andre på 50% uføre. Ser ikke noe rart i det.

Med "bedring i sikte" har du ikke engang rett på uførepensjon.

Skrevet

Med "bedring i sikte" har du ikke engang rett på uførepensjon.

Men kjære vene da. Det er ikke alle som blir bedre. Ordet "avklaring" er veldig sentralt her. Dvs. å avklare om personen er i stand til å arbeide, og evt. hvor mye. Tror du at ingen har rett på uføre etter å ha gått på AAP??

Skrevet

Så lett er det ikke å få uføre. Nav må avklare det på forhånd, de er sine egene psykologer, leger og andre ting. Man må som regel prøve å tilrettelegge arbeid eller omskoleres før man kan søke det. I tillegg må legene til nav være enig i at du har varig nedsatt funksjonsevne, uten noe bedring i sikte. Ofte må også din egen lege være enig i det. For at du skal beholde AAP må også saksbehandleren din være enig. Først da kan du søke uføre.

Anonymous poster hash: cc150...97c

Gjest star123
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Kan du ikke lese?

Anonymous poster hash: 82544...2c8

idiot jeg skrev lengere ned "sorry for feil info" kan du ikke lese?

Skrevet

Men kjære vene da. Det er ikke alle som blir bedre. Ordet "avklaring" er veldig sentralt her. Dvs. å avklare om personen er i stand til å arbeide, og evt. hvor mye. Tror du at ingen har rett på uføre etter å ha gått på AAP??

Det er bare å lese nav sine sider. Med "bedring i sikte" har man ikke krav på uførepensjon.

Skrevet

idiot jeg skrev lengere ned "sorry for feil info" kan du ikke lese?

Trykk på rediger nederst på høyre side og fjern det, så slipper du flere sånne kommentarer.

Anonymous poster hash: cc150...97c

Skrevet

Det er bare å lese nav sine sider. Med "bedring i sikte" har man ikke krav på uførepensjon.

Et problem med denne logikken er at med noen sykdommer kan det være bedring i sikte i fremtiden, uten at man vet det sikkert, men man aner ikke om det i så fall skjer om 2 eller 20 år.

Anonymous poster hash: 9fa66...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...