AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Er det riktig å la kjæresten bo gratis hos seg, hvis man eier leilighet og kjæresten flytter inn? Så lenge man deler på strøm, vann, mat og fellesutgifter, er det da greit? Et argument for å kreve mer er at hvis ikke så bor kjæresten gratis og kan legge seg opp masse penger samtidig som han "snylter" på deg. Et argument mot er at du ikke taper noe på å ha kjæresten boende hos deg. Anonymous poster hash: 927bf...016
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Bare du som lar han flytte inn vet om det er riktig eller ikke. I utgangspunket synes jeg personlig at man bør dele på bokostnadene, så jeg hadde ikke synes det var greit. Spesielt når du leier - da er det jo også mye enklere og helt naturlig at også husleien deles på to.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Snakker om når du EIER, skopiken. Anonymous poster hash: 927bf...016 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Når man leier er det en selvfølge at man deler. Men hvis man allerede eier et sted. Anonymous poster hash: 927bf...016
ini Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Jeg bor i utgangspunktet ikke sammen med kjæresten min, men "bor" hos han i ferier når jeg er hjemme fra studier. Da betaler jeg ingenting, på samme måte som han ikke betaler noe når han er hos meg. Hadde det derimot vært en permanent løsning, og eneste bosted for meg, ville det vært naturlig at jeg betalte min del av utgiftene. Som regel betaler man mer på et lån enn man ville gjort om man leide. Jeg syns ikke du kan kreve at kjæresten betaler halve lånet ditt med mindre han/hun kjøper seg inn i leiligheten så dere eier den sammen, men hvis du tar utgangspunkt i hva markedsprisen for å leie leiligheten din er, og deler det beløpet på to, så tror jeg du vil kunne finne ut hva det blir riktig for kjæresten din å betale. Hvis f.eks markedsverdien på utleie av leiligheten din er 10 000 kr/mnd, blir det riktig at kjæresten din betaler halvparten av dette for å bo der, selv om du kanskje med fellesutgifter og boliglån til banken betaler 15 000 kr/mnd.
nojac Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Det begynner å bli mange slike tråder etter hvert... I tillegg til å dele på fellesutgiftene bør hun også betale noe for å bo. Slik at begge tjener omtrent like mye på samboerskapet i forhold til å bo hver for seg. 2
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Snakker om når du EIER, skopiken. Anonymous poster hash: 927bf...016 Å ja - leste leier jeg. Fremdeles samme syn. Alle må betale for å bo. 2
Gjest Wei Wei Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Det begynner å bli mange slike tråder etter hvert... I tillegg til å dele på fellesutgiftene bør hun også betale noe for å bo. Slik at begge tjener omtrent like mye på samboerskapet i forhold til å bo hver for seg. Det er han som skal flytte inn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Er det riktig å la kjæresten bo gratis hos seg, hvis man eier leilighet og kjæresten flytter inn? Så lenge man deler på strøm, vann, mat og fellesutgifter, er det da greit? Et argument for å kreve mer er at hvis ikke så bor kjæresten gratis og kan legge seg opp masse penger samtidig som han "snylter" på deg. Et argument mot er at du ikke taper noe på å ha kjæresten boende hos deg. Anonymous poster hash: 927bf...016 Jeg mener løsningen er "billig leie" eventuelt vanlig leie men at dere legger pengene i en felles pott. Da kan dere feks ha den potten til ferieturer sammen, gode middager og liknende. Men jeg hadde absolutt regnet med å betale leie om jeg flyttet inn med dama ja. Men om leiligheten feks hadde kostet 10 000 i mnd å leie fra markedet, så syntes jeg en leie på ca 3 000 i måneden er fair for å leie halvparten når du bor sammen med eier. Anonymous poster hash: df42b...368 1
Stormborn Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Hvis man skal betale for å bo i en eid leilighet skal man også stå som eier selv syns jeg!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Jeg "bor" hos typen. Betaler ingenting bortsett fra mat. Har ikke jobb (har ikke tid) pga studier, og heller ikke studielån da jeg egentlig bor hjemme, selv om jeg nesten aldri er der lenger. Eneste grunnen til at jeg bor hos ham er pga ham, hadde jeg bodd hjemme hadde jeg fått mat gratis. Følte meg som en parasitt i begynnelsen, men er tydelig at han absolutt ikke tenker på det slik, og han elsker å ha meg der :-) For oss funker dette supert. Anonymous poster hash: f4eed...813 1
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Hvis man skal betale for å bo i en eid leilighet skal man også stå som eier selv syns jeg! Det er vel ikke så kjempesmart å kjøpe seg inn før man eventuelt vet hvor forholdet går. Så det ville jeg ventet med. Ellers er prinsippet om å betale for å bo i eid leilighet litt rart, siden alle som leier, leier av noen som eier ;-) 1
Stormborn Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Det er vel ikke så kjempesmart å kjøpe seg inn før man eventuelt vet hvor forholdet går. Så det ville jeg ventet med. Ellers er prinsippet om å betale for å bo i eid leilighet litt rart, siden alle som leier, leier av noen som eier ;-) Blir litt annerledes å leie en leilighet selv og å betale ned kjærestens lån... Da får man heller inngå en avtale om å betale så og så mye som sees på som innskudd om man kjøper seg inn feks. Enkelte er jo ikke interessert i å la noen andre kjøpe seg inn, hva gjør man da? Skal man bare sitte der og betale på noe man aldri får eie og kan bli kastet ut av når som helst?
Gjest Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Blir litt annerledes å leie en leilighet selv og å betale ned kjærestens lån... Da får man heller inngå en avtale om å betale så og så mye som sees på som innskudd om man kjøper seg inn feks. Enkelte er jo ikke interessert i å la noen andre kjøpe seg inn, hva gjør man da? Skal man bare sitte der og betale på noe man aldri får eie og kan bli kastet ut av når som helst? Er det værre å betale deler av kjærestens renteutgifter enn å betale en mye høyere leie til en ukjent? Rar tankegang. Det koster jo uansett å bo. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Hvis man skal betale for å bo i en eid leilighet skal man også stå som eier selv syns jeg! Så om du eier leilighet, og du lar den nye kjæresten din flytte inn etter noen måneder eller så, så lar du h*n kjøpe seg inn i DIN leilighet, den eneste sikkerhet/trygghet du har i livet? Anonymous poster hash: 900b5...e18 1
Stormborn Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Så om du eier leilighet, og du lar den nye kjæresten din flytte inn etter noen måneder eller så, så lar du h*n kjøpe seg inn i DIN leilighet, den eneste sikkerhet/trygghet du har i livet? Anonymous poster hash: 900b5...e18 Se gjerne det andre alternativet mitt Men ser ikke problemet egentlig... Om man lager en kontrakt på hvem som kan kjøpe ut hvem feks. er det vel ikke no problem? Og man har vel strengt tatt samme mulighet til å kjøpe en annen leilighet om absolutt alt sku gå te helvete? Hvis leiligheten din er eneste sikkerhet/trygghet du har i livet så stakkars deg! Og om man flytter inn med kjæresten etter noen få måneder bare ber man jo gjerne om bråk
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 Blir litt annerledes å leie en leilighet selv og å betale ned kjærestens lån... Da får man heller inngå en avtale om å betale så og så mye som sees på som innskudd om man kjøper seg inn feks. Enkelte er jo ikke interessert i å la noen andre kjøpe seg inn, hva gjør man da? Skal man bare sitte der og betale på noe man aldri får eie og kan bli kastet ut av når som helst? Nei det synes jeg ikke. Hvem man betaler til er irrelevant. Det koster å bo. Jeg vil tro det er et fåtall som nekter å la samboeren kjøpe seg inn når man er 100% sikre på forholdet sitt. Det er i så fall et veldig spesielt senario. I TS sitt tilfelle høres det ut som de skal flytte sammen for første gang, og jeg ville ihvertfall ikke latt en kjæreste kjøpe seg inn før jeg visste at forholdet var ganske så godt. Inntil den tid får man ha en ordning som passer seg og sin økonomi i forholdet best. 2
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 Se gjerne det andre alternativet mitt Men ser ikke problemet egentlig... Om man lager en kontrakt på hvem som kan kjøpe ut hvem feks. er det vel ikke no problem? Og man har vel strengt tatt samme mulighet til å kjøpe en annen leilighet om absolutt alt sku gå te helvete? Hvis leiligheten din er eneste sikkerhet/trygghet du har i livet så stakkars deg! Og om man flytter inn med kjæresten etter noen få måneder bare ber man jo gjerne om bråk Nå er det slik at for de aller fleste så er boligen den største (og eneste) økonomiske sikkerheten man har ja. Litt umodent å fnise av sånt kanskje... 3
Stormborn Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Nå er det slik at for de aller fleste så er boligen den største (og eneste) økonomiske sikkerheten man har ja. Litt umodent å fnise av sånt kanskje... Men man mister jo ikke den sikkerheten! Om man er så livende redd for det så får man sette pengene man får for salget av deler av leiligheten på en sparekonto da eller spare det man betaler mindre i måneden feks. Man MISTER jo ikke 1 million kroner om man lar kjæresten kjøpe 50 % av en leilighet verdt 2 mill Edit: Det er ens eget problem om man sløser bort de ekstra pengene... Endret 14. januar 2014 av Stormborn
Portvinpiken Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Men man mister jo ikke den sikkerheten! Om man er så livende redd for det så får man sette pengene man får for salget av deler av leiligheten på en sparekonto da eller spare det man betaler mindre i måneden feks. Man MISTER jo ikke 1 million kroner om man lar kjæresten kjøpe 50 % av en leilighet verdt 2 mill Edit: Det er ens eget problem om man sløser bort de ekstra pengene... Selvfølgelig gjør man det. En selger deler av sikkereheten, og det er på ingen måte sikkert at rentene på bankinnskudd matcher en evt. prisstigning på boligmarkedet. Sånn generelt. Poenget mitt er følgende: jeg personlig mener det ikke er det lureste man gjør å la en kjæreste kjøpe seg inn i egen bolig før man vet hvor godt/stabilt forholdet er. Og etter å ha lest utallige tråder om dette emnet her på KG, begynner jeg å bli litt lei denne opphausingen om at man ikke vil betale til en kjæreste som eier osv. Det er helt irrelevant hvem som eier når man selv må leie. Man betaler for å bo. Det gjør vi alle. Hva slags ordning man lager seg imellom er helt avhengig av forholdet, og økonomien til begge parter. Derfor er det umulig å si at "sånn og sånn" må det være, annet enn at det er helt naturlig at en deler på boutgifter og at begge bør betale. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå