Gå til innhold

Gynekolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 21 år, som ennå ikke har vært hos gynekolog, noe jeg vet at jeg absolutt skulle ha vært for lengst.. Men saken er den at jeg gruer meg, og er litt usikker på hvordan jeg går frem.

Vil noen dele sine erfaringer med meg?

Anonymous poster hash: 45a05...fb2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er snart 25 år og har aldri vært hos gynekolog. Jeg har hatt både urinveisinfeksjon og soppinfeksjon, men har ikke følt at gynekolog er noe jeg har hatt nødt å gå til. For min del, så hadde jeg merka ganske fort selv om noe var helt uvanlig og ulogisk "der nede". Og det aller meste kan man finne ut av fra en urinprøve.

MEN, om du selv føler du vil gå til gynekolog for å være helt sikker, så er det ingenting å bekymre seg for. De kommer mest sannsynlig ikke til å se noe de ikke har sett før.

Skrevet

Jeg er snart 25 år og har aldri vært hos gynekolog. Jeg har hatt både urinveisinfeksjon og soppinfeksjon, men har ikke følt at gynekolog er noe jeg har hatt nødt å gå til. For min del, så hadde jeg merka ganske fort selv om noe var helt uvanlig og ulogisk "der nede". Og det aller meste kan man finne ut av fra en urinprøve.

MEN, om du selv føler du vil gå til gynekolog for å være helt sikker, så er det ingenting å bekymre seg for. De kommer mest sannsynlig ikke til å se noe de ikke har sett før.

Så da du hadde en soppinfeksjon, så dro du bare til fastlegen og tok en undersøkelse?

Anonymous poster hash: 45a05...fb2

Skrevet

Nei, jeg dro på apoteket og fikk canesten fordi jeg "visste" at det var soppinfeksjon.

Skrevet

Du spør fastlegen om en henvisning, så koster det kun egenandel (kr 315,-). Om penger ikke er en issue, så kan man bestille time hos privat gynekolog. Regn da med 1500 kr.

Selve undersøkelsen er ikke noe å grue seg for. De har sett det meste. Si fra at det er første gangen, så får du litt ekstra info om undersøkelsen.

Anonymous poster hash: 42b97...edc

Skrevet

Jeg har kun vært hos fastlegen, har da spurt om å få celleprøve og en generell sjekk. Fastlegen kan henvise deg til gynekolog hvis du ønsker det, her jeg bor kan vi også ringe sykehuset og bestille time hos gynekolog selv.

Celleprøve hos fastlegen tar ca. to minutter. For meg har det ikke vært særlig fysisk ubehagelig, selve prøven er en litt stikkende følelse som varer ett sekund, så er det over og tre år til neste gang. Litt kleint er det jo, men det er jo noe alle gjør som man bare må gjennom.

Anonymous poster hash: f395a...7d4
Skrevet

Skal du bare ha en vanlig underlivssjekk så trenger du ikke å gå til gynekolog, det kan fint fastlegen din også gjøre.

Veldig greit å få gjort en slik test, sjekke at alt ser greit ut, ingen kjønnsykdommer og ikke celleforandringer, evt få behandling hvis det skulle være noe å finne.

Ikke er det noe å grue seg til heller, litt kleint men legen er profesjonell og gjør dette daglig. Prøv å slapp av så gjør det ikke vondt heller.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Du kan ha celleforandringer uten å merke noe, så du burde sjekket deg. Etter 25 år er det jo uansett anbefalt å ta underlivundersøkelse hvert 3 år

Skrevet

Du kan ha celleforandringer uten å merke noe, så du burde sjekket deg. Etter 25 år er det jo uansett anbefalt å ta underlivundersøkelse hvert 3 år

Man får vel sånt påminnelsesbrev i posten fra det året man fyller 25 også hvert tredje år etter det :) veldig greit.

Anbefaler alle å faktisk gjennomføre disse prøvene, det er utrolig viktig.

Til TS: jeg har bare vært hos gyn 1 gang og jeg er 26år gammel. Har derimot hatt noen gynekologiske undersøkelser før det fordi jeg har vært gravid og født, men det blir kanskje annerledes

Skrevet

Undersøkelsen foregår som følgende:

1. Du kommer inn på kontoret.

2. Dere prater litt sammen også blir du mest sannsynlig henvist til ett litt usjenert sted til å kle av deg på underkroppen (andbefaler å ha på kjole så føler man seg ikke så naken når man går til benken)

3. Du legger deg på benken og plasserer bena i bøyler, du plasserer deg slik at stumpen er nesten nede i kanten på stolen. (her kan du holde kjolen slik at du ikke viser underlivet før legen er ferdig med å ta på seg hansker og snur seg mot deg)

4. Legen sitter på en liten stol på enden av benken og gir deg instruksjoner så du ligger riktig.

5. Legen prater med deg om vær og vind mens han putter noe som føles som ett rør med jekk inn i deg (det gjør ikke vondt) for å åpne deg opp så legen ser bedre.

6. Deretter putter han instrumenter inn i deg for å ta prøver (gjør heller ikke vondt. En celleprøve føles ut som en butt finger litt rolig men samtidig hardt mot livmortappen. Det gjør ikke vondt, men kan minne litt om milde mensmerter i magen på en måte).

7. Deretter tar han ut instrumentene, snur seg og går ut av rommet(om det er ett eget rom, om ikke så oppfører legen seg som at han ikke ser deg frem til du får på deg klærne) så du får kledd på deg. Du har også muligheten til å tørke deg med papir om det føles som du trenger det.

8. Dere prater sammen om undersøkelsen og du får svar på når du kan forvente deg svar på prøvene.

9. Derretter reiser du hjem.

Anonymous poster hash: c8ac6...5e7
Skrevet

Bare ring legen og si at du aldri har sjekket deg for noe der nede og om han/hun vil anbefale en undersøkelse. Jeg har gjort det en god del ganger, er ikke noe fælt i det hele tatt. Har tatt celleprøve også, den grua jeg meg for, men det var virkelig ikke vondt, litt ubehagelig i 1-2 min så var det ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...