Gå til innhold

Krystallsyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei:-) jeg hadde kraftig migrene som ikke ville slippe taket, hadde det fra søndag til torsdag. Da migrenen ga seg ble jeg så svimmel og ør..har vanskelig for å fokusere og føler meg veldig utenfor. Nå lurer jeg på om jeg kanskje har krystallsyken, eller virus på balansenerven som det også kalles.. Noen med erfaring med dette? Kan jo også nevne at jeg har hatt fryktelig mye å tenke på det siste året.. Vet ikke om dette har noe å si men nevner det:-) blir veldig takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige sykdommer, eller tillstander da.

Jeg hadde krystallsyken i høst, og samme symptomer som deg, foruten migrenen. Var frisk og våknet opp svimmen, som bakfull. Kom og gikk til det plutselig bare var det 110%. Følte meg på noen timer utrolig dårlig, svimmel, kvalm, totalt utenfor. Varte intenst i 2 uker, så dabbet seg saakte av. Men kom tilbake mer ved stress.

Krystallsjuken (fant ikke bra norsk side om dette):

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kristallsjuka---godartad-lagesyrsel/

Virus på balansnerven:

http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/virus-pa-balansnerven-vestibularisneurit/

Du bør gå til legen om du kjenner deg veldig dårlig, for å utelukke andre tilstander.

Skrevet

Krystallsyken er vel absolutt ikke det samme som virus? Ved å søke på nettet ser du symptomene på de ulike typene for svimmelhet. Ved krystallsyke er det først og fremst ved brå bevegelser man blir svimmel. Har hatt det selv, og da ble jeg svimmel hvis jeg reiste meg, snudde meg for fort på en kontorstol eller hvis jeg snudde meg i senga. Da gikk alt helt rundt. Det er fordi krystallene treffer balansenerven, så vidt jeg har skjønt. Tror ikke det kan påvirkes av stress, det er bare løse krystaller (eller en skrue løs som jeg kalte det). Absolutt ikke farlig, men er det virus på balansenerven og ikke krystallsyken er vel det noe man absolutt bør sjekke ut! Krystallsyken er mest vanlig hos eldre mennesker.

Skrevet

Takk for svar:-) har kikket litt på sidene dere har linket til.. Jeg var hos legen i går å tok endel blodprøver. Dessverre hadde legen veldig dårlig tid, jeg var siste pasient føre hun skulle dra på ferie til Australia (!) hun nevnte ikke noe på krystaller eller virus i det heletatt, var egentlig mamma som nevnte det.. Er jo mye som stemmer.. Men hvor lang tid tar det føre man blir bra da? Blir man helt bra eller kommer det tilbake igjen.. Dette var da noe ekle greier, blir helt gal av denne svimmelheten :P

Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på veldig mye, og det er ikke alltid at de finner ut av det. Selv har jeg vært til utredning for svimmelheten min siden høsten 2011, uten at de egentlig har klart å finne ut av så veldig mye (med avbrudd nå litt over et års tid på grunn av graviditet og fødsel). Har tatt MR, vært hos ØNH-spesialist, audiolog (tror jeg det het), kiropraktor (for å teste ut denne bevegelsen de kan gjøre for å evt. "lirke" på plass løse krystaller og jeg vet ikke hva :P

Er det en roterende eller gyngende svimmelhet? Hvor gammel er du? Neste skritt i utredningen for meg, når jeg er ferdig med denne graviditeten, (har en roterende svimmelhet), vil være MR med kontrastvæske, for å se på blodårene bak i nakken, etter tips fra ei jeg kjenner som er nevrolog. Hun har nemlig vært borti enkelte tilfeller av mennesker i slutten av tenårene/begynnelsen av tjueårene som har en slags form for stressmigrene som triggrer svimmelhet.

For meg kom svimmelheten plutselig en dag jeg var på jobb. Var helt fint det ene øyeblikket, og så plutselig var det som om noen slo meg med et eller annet, og jeg ble sittende apatisk hele veien hjem. De påfølgende dagene kunne jeg ikke gå en meter på egenhånd, men måtte hjelpes over alt i leiligheten. I dag kjenner jeg det bare som en konstant småsvimmelhet. Merker ikke så mye til det, annet enn at jeg blir mer sliten enn tidligere og at balansen er helt på bærtur.

Vet ikke om dette var noe hjelp, men jeg håper at de finner ut av det for deg!

Endret av Tekola
Skrevet

Hei:-) jeg hadde kraftig migrene som ikke ville slippe taket, hadde det fra søndag til torsdag. Da migrenen ga seg ble jeg så svimmel og ør..har vanskelig for å fokusere og føler meg veldig utenfor. Nå lurer jeg på om jeg kanskje har krystallsyken, eller virus på balansenerven som det også kalles.. Noen med erfaring med dette? Kan jo også nevne at jeg har hatt fryktelig mye å tenke på det siste året.. Vet ikke om dette har noe å si men nevner det:-) blir veldig takknemlig for svar:-)

Høres ikke riktig ut, krystallsyke er da man er svimmel i mange uker......

Anonymous poster hash: c86bc...77a

Skrevet

Takk for svar:-) har kikket litt på sidene dere har linket til.. Jeg var hos legen i går å tok endel blodprøver. Dessverre hadde legen veldig dårlig tid, jeg var siste pasient føre hun skulle dra på ferie til Australia (!) hun nevnte ikke noe på krystaller eller virus i det heletatt, var egentlig mamma som nevnte det.. Er jo mye som stemmer.. Men hvor lang tid tar det føre man blir bra da? Blir man helt bra eller kommer det tilbake igjen.. Dette var da noe ekle greier, blir helt gal av denne svimmelheten :P

Tok ca 3 uker for min del, men man kan vel ha det i flere måneder. Og det kan komme tilbake ja. Hvis det er krystallsyke, riktignok. Kan jo være noe annet.

Var kveldig ubehagelig for min del også, og til en viss grad farlig. Gikk jeg ut av en bil kunne jeg svimle og snuble rett ut i veien. Å kjøre bil selv var hvertfall uaktuelt.

Skrevet

Jeg hadde krystallsyken i en måned. Men det var bare en dag jeg var sengeliggende. Alt snurret rundt. Etter den første dagen, var formen noe bedre, men alt gikk rundt hvis jeg snudde meg litt for brått, bøyde meg, la meg ned, sto opp av senga, snudde meg i senga... Ja, de fleste bevegelser egentlig.

Jeg har forstått det sånn at jeg var veldig heldig. Både fordi jeg funket greit alle dagene, bortsett fra den første, og en til når jeg tenker meg om, og fordi det hele var over etter en måned.

Anonymous poster hash: 13320...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...