~*Unni*~ Skrevet 19. mai 2004 #41 Skrevet 19. mai 2004 Wyah: Det var jo utrolig dårlig å gi det som man selv syntes var penest da...må nesten le jeg av sånnt. Ser nesten ut til at folk har glemt at en gave er til en person mer enn fra en person. Penelene: Jeg så at trådstarter spurte om hva jeg ville gitt til min søster....MEN nå har det seg slik at min søster kan komme til å slumpe borti dette leserinnlegget så jeg kan ikke si hva jeg skal gi til henne (selv om jeg har lyst ja ) for vi gifter oss samtidig
ringblomst Skrevet 19. mai 2004 #45 Skrevet 19. mai 2004 Ville ikke gitt penger til søsken eller andre hvis det kommer til å gå til vanlige utgifter. Selv har vi også penger på ønskelisten, og hvis vi får det, så kommer det til å gå til den nye leiligheten. I et evt takkekort vil vi også skrive hva vi har brukt pengene på, så vet giver det. Men tilbake til selve spørsmålet - til broren min ville vi gitt per dags dato en bryllupsgave i størrelsesorden 3000 kr (tror jeg).
-ida- Skrevet 19. mai 2004 #46 Skrevet 19. mai 2004 Jeg ville ikke gitt penger og i allefall ikke til søsken, jeg ville kjøpt noe personlig som ville bli husket.
Marcia Skrevet 20. mai 2004 #47 Skrevet 20. mai 2004 Skulle sambo og jeg ha giftet oss nå, tror jeg vi ville ha ønsket oss penger. Vi har stort sett alt vi trenger til hus og hjem, og gjerne dobbelt opp av det meste siden vi hadde hver vår leilighet før vi flyttet sammen. Men vi sparer for harde livet for å få råd til en tur til USA neste år, så vi hadde nok ønsket oss penger til denne turen. For oss hadde dette blitt en mye mer kjærkommen gave som vi hadde husket i årevis enn en ting vi egentlig ikke har bruk for som kanskje bare hadde blitt stappet inn i et skap. Så jeg synes man må kunne bruke sunn fornuft og se an brudeparet. Som flere nevner, er de av den typen som bare sløser bort pengene er det bedre å gi gavekort eller en ting, men ønsker de seg penger til noe konkret må det være OK å gi penger.
Vendelin Skrevet 20. mai 2004 #48 Skrevet 20. mai 2004 Synes det er helt greitt å ønske seg penger. Hva brudeparet gjør med pengene de har fått til bryllupet synes jeg ikke er opp til noen andre å vurdere og kritisere.
frosken Skrevet 20. mai 2004 #49 Skrevet 20. mai 2004 Synes det er helt greitt å ønske seg penger. Hva brudeparet gjør med pengene de har fått til bryllupet synes jeg ikke er opp til noen andre å vurdere og kritisere. Det er jeg igrunnen enig med deg i og nettopp grunnen til at jeg ikke ønsker gi penger i bryllupsgave. Jeg ønsker at jeg med gaven kan gi brudeparet et minne fra dagen.
Gjest Esther Skrevet 20. mai 2004 #50 Skrevet 20. mai 2004 Hvis de ønsker seg penger så hadde jeg gitt dem penger. Hva de brukte pengene på er ikke min business - om de hadde valgt å kjøpe glass, sølv, reise eller betale regninger - so what ? De brukes til noe de har behov for og det burde jo være det viktigste ... ikke at "jeg vet de sløser dem bort, så jeg gir ihvertfall ikke penger til dem" ... Jeg får alltid pengegaver fra tanter, besteforeldre og foreldre til jul og fødselsdager ... hvis jeg ikke kjøper en gave med en gang så går de ofte i det store sluket ... Giverne har alltid gitt uttrykk for at pengene bruker vi til akkurat hva vi vil ... og hva vi har behov for akkurat da. Det er faktisk slik at enkelte ganger må pengene gå til regninger, mat, el... det betyr ikke at man er dårlige mennesker for det ...
Diva Skrevet 20. mai 2004 #51 Skrevet 20. mai 2004 De ønsker seg penger fordi at de er veldig blakke. Spør meg ikke hvorfor det da hastet så fælt med å gifte seg, men det er nå sånn det er! Gavekort passer da altså ikke. Jeg tenkte rundt 1000 lappen (jeg er student), men min andre søster syns at det var for mye. Hun ville at vi skulle være litt samstemte. Hva mener dere? Jeg synes folk må få lov til å ønske seg det de vil, men de kan ikke kreve at ALLE gjestene gir penger, selv om det er det de ønsker seg. Synes å gi penger til søsken, venninner etc, er en uting i bryllup. Har hørt at det er vanlig at foreldre som gir penger, men synes det er rart om brudeparet skal forvente det fra alle gjestene. Isåfall bør det vel være noe de skal spare til ? Ikke fordi de er blakke og trenger masse cash til REGNINGER ? Synes det er helt vilt å arrangere bryllup når de må betale regninger, de kunne heller ventet med bryllup og alle utgifter i forbindelse med dette, og heller fått råd til å betale det de hadde utestående. Men folk må gjøre som de vil. Jeg tror ikke jeg hadde gitt mer enn en tusenlapp. Sånns om ståa her er nå, og vi skulle i bryllup så hadde jeg ikke hatt råd til mer. Hadde jeg vært rik og velskodd økonomisk, så hadde det jo vært litt annerledes.
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2004 #52 Skrevet 20. mai 2004 Synes det er helt greitt å ønske seg penger. Hva brudeparet gjør med pengene de har fått til bryllupet synes jeg ikke er opp til noen andre å vurdere og kritisere. Det synes faktisk jeg, hvis det er snakk om sløsing. Som arbeidsløs gir jeg ikke sterkt oppsparte midler for at andre skal bestille pizza fra Peppes flere ganger i uken for de pengene jeg har gitt i bryllupsgave. Synes du det er ok om noen ønsker seg en krystallbolle, får dette og så knuser den for morro skyld dagen etter?
diddi Skrevet 21. mai 2004 #53 Skrevet 21. mai 2004 Det helt greit ønske seg penger, men det er helt greit å gi noe annet. Selv om man ønsker seg et servise, så betyr ikke det at alle gjestene må kjøpe deler til serviset. Til søsken ville jeg aldri gitt penger. Der ville jeg funnet noe som passet for dem. Allerhelst noe de ikke har tenkt på selv, som de blir glad for. Og siden jeg kjenner søsteren min, så bommer jeg ikke på bryllupsgaven. Det ville vært et rimelig stusselig gavebord dersom det kun var konvolutter. Også så kjipt om man som en av de "nærmeste" skulle oppdage at helt fjerne venner har gitt mer. Nei, penger kan synliggjøre forskjeller som man kanskje ikke ønsker skal komme fram. Man kan finne flotte og rimlige ting. Kanskje ha gjort et superkupp på salg. Men penger er penger. Jeg er enig med søsteren din i at det hadde vært mest ok om dere samordnet beløpene. Det er ikke gøy å være den som har gitt minst. Selv kjøpte jeg telt fra oss til bryllupet til søstern min. Og i forbindelse med innhenting av bilder fra brudgommens barndom (hadde en sang med powerpoint-fremvisning til), så snakket jeg med brudgommens søster. Hun hadde ikke kjøpt no gave da, men hadde lurt på glass. Men hun var i tvil siden hun var brudgommens søster (måtte liksom være noe maskulint istedet!!), og brudeparet ikke hadde satt noe særlig på gavelista. Jeg fortalte hva vi hadde kjøpt. Og på bryllupsdagen lå det primusbrenner og stormkjøkken fra henne og samboern, samt fiskestang fra yngstebroren. Brudeparet ble kjempeglade, og svært overrasket. Så fikk alle de andre kjøpe deler til serviset osv. Jeg synes det er frekt å forvente at alle skal følge gaveønskene. De er ønsker, og en veiledning for de av gjestene som vil følge dem. Gavelister medfører også at man kanskje unngår å ende opp med 7 presskanner (som en venninne gjorde. Hun sa til "alle" at hun ønsket seg det.) Men man kan jo risikere at gaven ikke faller i smak. Da er det jo fint om det kan byttes. Og har man noe spesielt man sparer til, så er jo gavekort i den aktuelle butikken en flott gave. Skal man til USA, så er jo dollar i en toalettmappe/tannbørsteholder/pengeveske el. flott. Men at man begynner å samle på andre serviser/bestill/glass enn brudeparet har valgt, fordi man ikke synes det er fint. Det høres helt på trynet ut. Men jeg kunne godt ha funnet på å kjøpe 4 askjetter og krus som et frokostservise til et brudepar, selv om det ikke sto på lista. Men da måtte det være noen som ikke har noe særlig frokostservise (dagligserviset, IKKE til fest.), slik som oss selv. Vi har bare tre av denne og to av denne og en haug med forskjellige kjipe krus. Og jeg hadde selvfølgelig sørget for at de kunne byttes, tilfelle noen andre hadde tenkt det samme, eller de ikke likte min smak.
Rio Skrevet 21. mai 2004 #54 Skrevet 21. mai 2004 artig tråd.. det vanlige å tenke ang gaver til et bryllup er at paret begynner sitt felles liv, med ny bolig og uten mange ting osvosv.. men det er ikke selvsagt i dag, når mange allerede har vært samboere i mange år og har etablert seg og har alle de tingene brudepar vanligvis får (gryter, panner, bestikk osvosv).. så det vil kanskje være lettere å kjøpe gaver til de helt nyetablerte.. ser at mange er bekymra over hva brudeparet vil komme til å bruke en eventuell pengegave til.. jeg ser det på denne måten: hvis de vil ha penger, gi de penger - det er ikke ditt problem hva de bruker de på.. men om du kanskje vet at de får mye penger allerede så går det jo an å bryne hodet sitt og gi dem noe de virkelig ønsker seg.. men å ikke gi de penger fordi at de kommer til å bruke de på noe du ikke "tillater", det er passe harry.. jeg hadde vært glad for penger - om jeg hadde en masse ting jeg ikke trengte og få dobbelt av.. ønskelister er ypperlige, man bør holde seg til en slik liste, da blir alle fornøyd
Tari Skrevet 21. mai 2004 #55 Skrevet 21. mai 2004 artig tråd.. det vanlige å tenke ang gaver til et bryllup er at paret begynner sitt felles liv, med ny bolig og uten mange ting osvosv.. men det er ikke selvsagt i dag, når mange allerede har vært samboere i mange år og har etablert seg og har alle de tingene brudepar vanligvis får (gryter, panner, bestikk osvosv).. så det vil kanskje være lettere å kjøpe gaver til de helt nyetablerte.. ser at mange er bekymra over hva brudeparet vil komme til å bruke en eventuell pengegave til.. jeg ser det på denne måten: hvis de vil ha penger, gi de penger - det er ikke ditt problem hva de bruker de på.. men om du kanskje vet at de får mye penger allerede så går det jo an å bryne hodet sitt og gi dem noe de virkelig ønsker seg.. men å ikke gi de penger fordi at de kommer til å bruke de på noe du ikke "tillater", det er passe harry.. jeg hadde vært glad for penger - om jeg hadde en masse ting jeg ikke trengte og få dobbelt av.. ønskelister er ypperlige, man bør holde seg til en slik liste, da blir alle fornøyd Enig Jeg legger meg heller ikke oppi hva de bruker pengene til. Og, jeg prøver å finne noe fra ønskelisten om jeg skal kjøpe en gave. Da vet jeg at jeg kjøper noe de ønsker seg, og for meg er det litt av poenget med å gi bort en gave. Tilbake til spørsmålet: jeg ville nok gitt et sted mellom 2000 og 3000 kroner i gave til søsteren min, og ikke brydd meg noe om hva/ hvor mye den andre søsteren min skulle gi.
Livets datter Skrevet 21. mai 2004 #56 Skrevet 21. mai 2004 Det er jo ØNSKER og det man gir er en GAVE. Jeg krever da virkelig ikke noe av de som gir meg gaver. Synes det er hyggelig å få uansett Jeg synes faktisk det er enda frekkere å forvente en gave. Gaver skal være noe man gir med glede, fordi en selv ønsker å gi noe, ikke fordi noen "krever" noe spesielt. Kunne ikke sagt det bedre selv! Det skal være hyggelig å GI også, ikke bare for de som får.
Gjest Poirot Skrevet 21. mai 2004 #57 Skrevet 21. mai 2004 Jeg legger meg heller ikke oppi hva de bruker pengene til. men å ikke gi de penger fordi at de kommer til å bruke de på noe du ikke "tillater", det er passe harry.. Som jeg spurte over her: Synes du det er ok om noen ønsker seg en krystallbolle, får dette og så knuser den for morro skyld dagen etter? Eller kaster ting i søpla? For meg er knusing av krystallbolle for morro skyld det samme som å gi penger som blir brukt til å nedbetale på Mastercardet fra forrige utskeielse noen ikke hadde råd til. (SÆRLIG hvis man på forhånd vet at pengene vil gå til dette)
Vendelin Skrevet 21. mai 2004 #58 Skrevet 21. mai 2004 Som jeg spurte over her: Synes du det er ok om noen ønsker seg en krystallbolle, får dette og så knuser den for morro skyld dagen etter? Eller kaster ting i søpla? For meg er knusing av krystallbolle for morro skyld det samme som å gi penger som blir brukt til å nedbetale på Mastercardet fra forrige utskeielse noen ikke hadde råd til. (SÆRLIG hvis man på forhånd vet at pengene vil gå til dette) Hvis de føler for det, ja så knus og riv og ødelegg det de ønsker. Jeg bestemmer ikke hva folk hverken bruker penger på eller hva de gjør med gavene de får. Det må være opp til hver enkelt. Selvsagt er det ikke ålright, man ønsker jo at de skal kjøpe noe de trenger eller ønsker seg, men om de ikke gjør det; så er det ikke opp til meg å dømme dem. Det er jo dem selv som evt. "lider" for det,...ikke giveren. (Så "smålig" er jeg ikke at jeg kun gir penger dersom de bruker dem på noe som jeg mener er fornuftig. Å bli kvitt gjeld på den ene eller andre måten synes jeg uansett høres mer fornuftig ut i forhold til å samle på en krystallvase som kommer til å stå til pynt i et skap og samle støv i 30 år. Men, men...det er forskjell på folk )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå