Gå til innhold

oppstartsmøte eller oppstartmøte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjefen påstår jeg skriver feil når jeg skiver oppstartsmøte. Sjefen mener det skrives oppstartmøte.

Hvordan er reglene? Når og hvorfor skal det være med/ uten -s-?



Anonymous poster hash: 08fa1...4ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, folk bruker dem hipp som happ.

Men dette sier fagfolk:

Det er ingen regel som duger til å fortelle oss når det skal være s i en sammenføyning mellom to ord, s i fugen, som fagfolkene sier. Hvis den ene delen av et sammensatt ord også er sammensatt, får vi gjerne s, og det klarer vi stort sett automatisk: Vi hører at det må hete vintønne uten s, men brennevinstønne med. Det samme med mindre kvanta: vinglass, men rødvinsglass.

Altså etter denne logikken: opp+start+møte=oppstartsmøte. Men begge versjonene er aktivt i bruk til og med i stortingsmeldinger, så du kan helt sikkert føye sjefen.



Anonymous poster hash: f41fc...ddd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komplisert å gi regler for fuge-s, men så vidt jeg har skjønt er det vanlig å bruke fuge-s når det ene ordet er sammensatt: «opp+start + møte».

To kjappe googlesøk viser at «oppstartsmøte» har mange flere treff enn «oppstartmøte», men som ABddd over nevner, så er det neppe noen krise å bruke det ene over det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk for svar!

Altså etter denne logikken: opp+start+møte=oppstartsmøte. Men begge versjonene er aktivt i bruk til og med i stortingsmeldinger, så du kan helt sikkert føye sjefen.



Anonymous poster hash: f41fc...ddd

Da fortsetter jeg å skrive oppstartsmøte. Ser ingen logisk grunn til å gjøre det sjefen sier. :)



Anonymous poster hash: 08fa1...4ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her: Det er ikke slik at du kan vente å rettes på når du skriver "oppstartmøte", men det er nok lite skjønnsomt og ikke særlig godt språk. Jeg hadde helt klart gått for "oppstartsmøte", altså din versjon.



Anonymous poster hash: 5c04b...14d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her: Det er ikke slik at du kan vente å rettes på når du skriver "oppstartmøte", men det er nok lite skjønnsomt og ikke særlig godt språk. Jeg hadde helt klart gått for "oppstartsmøte", altså din versjon.

Anonymous poster hash: 5c04b...14d

:tommelopp:

ts

Anonymous poster hash: 08fa1...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...