AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg sliter litt med stress for tiden. Er stiv i nakke, rygg og kjeve, har hatt en del hodepine + migrene. Føler meg anspent. Masse indre uro. Får ikke sove om natten, bare ligger og tenker på alt mulig. Har hørt at naprapat skal kunne hjelpe på stressymptomer, og anspenthet. Kan dere anbefale noen i Trondheim? Gjerne med studentrabatt, eller noen som er billig. Hvor mange ganger må man gå til naprapat før det hjelper? Holder det med 2-3 ganger? Anonymous poster hash: 42bab...71f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Vil bare informere om at naprapati ikke har noen bevist effekt. Enkelte enkeltstudier har vist noe utslag, men sammenlagt er det ikke noen holdepunkter (av vitenskapelig verdi) for at det har effekt utover placebo. Sier ikke det for å være kjip, men så du er forberedt på at dette er såkalt alternativ medisin. Det kommer ikke alltid frem fra de som praktiserer det, for å si det sånn, da lener man seg gjerne på enkeltstudier mer enn på faktisk vitenskap. Anonymous poster hash: b99b7...f6f 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er klar over hva jeg går til, og har lest en del om det. Har også lest at veldig mange har hatt god effekt av det. Bedre enn fysioterapi og kiropraktor. Jeg blåser i om det er alternativ medisin, så lenge det fungerer. Om jeg så måtte gått til en sjaman og healer som joiket og spilte trommer for meg, for at jeg skulle bli kvitt plagene mine, så hadde jeg med glede gjort det. Ser ingen grunn til å avfeie ting, bare fordi det er "alternativt". Det er en grunn til at det eksisterer og at folk benytter seg av det. Kan også legge til at jeg er skeptisk og vet det er mye humbug ute og går i den alternative verdenen, så jeg er slettes ikke overbevist på forhånd og kommer til å få noen placeboeffekt. Du skal få slippe å gå til naprapat. Men jeg har tenkt meg dit. Nok om den saken. Noen som kan svare meg på det jeg lurer på? -TS Anonymous poster hash: 42bab...71f 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Ikke ta det ille opp, det var bare et velment råd i forbifarten. Det er tross alt lett å gå seg litt bort i virrvarret av behandlingsmetoder som eksisterer nå, og mange gjør nettopp det. Jeg tenkte derfor bare å si fra i tilfelle du trodde det var en helt ukontroversiell behandlingsmetode. Jeg legger meg selvsagt ikke borti hvorvidt du velger å gå til naprapat, det påvirker ikke mitt liv i det hele tatt, og håper du får hjelp med helseproblemene uansett hva som eventuelt er løsningen. Anonymous poster hash: b99b7...f6f 3
Gjest nilsson Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Min erfaring med naprapater er varierende. Naprapatutdanningen (NPH) stiller ingen opptakskrav til studentene - og studiet er ikke kvalitetskontrollert på noen som helst måte. Mitt inntrykk er at en naprapat er en avansert massmør med overfladisk kunnskap om anatomi og fysiologi. Naprapatene har i varierende grad tiltro til behandlingsformer som ikke er dokumenterte, så her er det grunn til å være skeptisk. Endret 6. februar 2015 av nilsson 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Anbefaler manuellterapeuter. Har stressnakke selv og de er mye mer effektive enn neprapater syns jeg, bare et par timer hos manuellterapeut så er nakken bra. De knekker som en kiropraktor men er fysioterapeut og. Neprapaten jeg gikk til måtte jeg gå mange flere ganger til og det tok lang tid før jeg ble bra, selv om alt hun sa hørtes så veldig flott ut. Også er manuellterapeuter billigere om de har en avtale med det offentlige. Anonymous poster hash: da914...1cb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har gått til tre forskjellige naprapater i løpet av noen år, for forskjellige plager. Det er forskjell på dem, som det er med alle behandlere. Har vært borti dårlige fysioterapeuter også for å si det sånn. Men alle tre har klart å få bort plagene mine. Muskelknutene ble borte, det er det samme som manuellterapeutene gjør. Anonymous poster hash: 07c55...9f0
Gjest Solstråla88 Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har ikke forsøkt naprapat, men jeg har blitt behandlet for noe av det samme som deg hos kiropraktor og akupunktør. Jeg skal være helt ærlig å si at kiropraktor det den behandlingen jeg responderer best på. Akupunktur hadde jeg ingen effekt av. Men kiropraktor koster litt, jeg betaler vel 350 per gang jeg er der, men er heldigvis ikke så ofte..
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har ikke forsøkt naprapat, men jeg har blitt behandlet for noe av det samme som deg hos kiropraktor og akupunktør. Jeg skal være helt ærlig å si at kiropraktor det den behandlingen jeg responderer best på. Akupunktur hadde jeg ingen effekt av. Men kiropraktor koster litt, jeg betaler vel 350 per gang jeg er der, men er heldigvis ikke så ofte.. Manuellterapeuter knekker og, min har kenkt ryggen og nakken min på skikkelig kiropraktorvis. Betaler 190kr per gang 300kr for den første gangen når det er noe nytt, for en utredning. Anonymous poster hash: da914...1cb
Gjest Solstråla88 Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 Da skal jeg teste det neste gang. Første gangen brukte jeg henne rett borti gaten her, da jeg ikke fikk på genser, så måtte vandre bort i pysj t-shirten da mennen hadde dratt på jobb. Det var vondt altså!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Jeg er klar over hva jeg går til, og har lest en del om det. Har også lest at veldig mange har hatt god effekt av det. Bedre enn fysioterapi og kiropraktor. Jeg blåser i om det er alternativ medisin, så lenge det fungerer. Om jeg så måtte gått til en sjaman og healer som joiket og spilte trommer for meg, for at jeg skulle bli kvitt plagene mine, så hadde jeg med glede gjort det. Ser ingen grunn til å avfeie ting, bare fordi det er "alternativt". Det er en grunn til at det eksisterer og at folk benytter seg av det. Kan også legge til at jeg er skeptisk og vet det er mye humbug ute og går i den alternative verdenen, så jeg er slettes ikke overbevist på forhånd og kommer til å få noen placeboeffekt. Du skal få slippe å gå til naprapat. Men jeg har tenkt meg dit. Nok om den saken. Noen som kan svare meg på det jeg lurer på? -TS Anonymous poster hash: 42bab...71f Se her er problemet. Siden det er alternativt så finnes det ingen bevis på at det faktisk fungerer. Du bør være litt mer takknemlig for at folk prøver å hindre deg i å kaste bort penger. Grunnen til at det eksisterer er at folk er kunnskapløse/dumme/lettlurte. Naprapater, sammen med kiropraktorer og lignende, er ingenting annet enn svindlere og sjarlataner, på lik linje med slangeoljeselgere. Hvis du har problemer med muskler/ledd, så gå til en forbanna fysioterapeut/manuellterapeut. Du vet... den gruppen som faktisk har vitenskapelig forankret utdannelse, hvor fagfeltet har dokumentert virkning, og hvor fagpersonell er blitt kvalitetssikret. Anonymous poster hash: ec3bf...a2a 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 Se her er problemet. Siden det er alternativt så finnes det ingen bevis på at det faktisk fungerer. Du bør være litt mer takknemlig for at folk prøver å hindre deg i å kaste bort penger. Grunnen til at det eksisterer er at folk er kunnskapløse/dumme/lettlurte. Naprapater, sammen med kiropraktorer og lignende, er ingenting annet enn svindlere og sjarlataner, på lik linje med slangeoljeselgere. Hvis du har problemer med muskler/ledd, så gå til en forbanna fysioterapeut/manuellterapeut. Du vet... den gruppen som faktisk har vitenskapelig forankret utdannelse, hvor fagfeltet har dokumentert virkning, og hvor fagpersonell er blitt kvalitetssikret.Anonymous poster hash: ec3bf...a2a Manuellterapaut gjør mye av det samme som kiropraktor, og kiropraktor fungerer! Jeg har enda ikke vært borti noen som ikke har hatt god effekt av det.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 Se her er problemet. Siden det er alternativt så finnes det ingen bevis på at det faktisk fungerer. Du bør være litt mer takknemlig for at folk prøver å hindre deg i å kaste bort penger. Grunnen til at det eksisterer er at folk er kunnskapløse/dumme/lettlurte. Naprapater, sammen med kiropraktorer og lignende, er ingenting annet enn svindlere og sjarlataner, på lik linje med slangeoljeselgere. Hvis du har problemer med muskler/ledd, så gå til en forbanna fysioterapeut/manuellterapeut. Du vet... den gruppen som faktisk har vitenskapelig forankret utdannelse, hvor fagfeltet har dokumentert virkning, og hvor fagpersonell er blitt kvalitetssikret.Anonymous poster hash: ec3bf...a2a Enig med deg bortsett fra det om kiropraktorer. Det de gjør fungerer, hvis ikke fikk ikke manuellterapeuter offentlig støtte til å gjøre det samme som kiropraktorer. Anonymous poster hash: da914...1cb
Gjest Gjest_Erica Skrevet 7. februar 2015 #14 Skrevet 7. februar 2015 Jeg har gått til naprapat 5-6 ganger siden oktober og det har hjulpet godt på nakke, rygg og bekken. Er veldig fornøyd. Gikk i 10 mnd. til fysioterapi som ikke hjalp noen ting, noe jeg har krav på gratis pga. synshemning, men vil heller betale dyrt for få timer enn behandlinger i månedsvis uten resultat.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #15 Skrevet 7. februar 2015 Manuellterapaut gjør mye av det samme som kiropraktor, og kiropraktor fungerer! Jeg har enda ikke vært borti noen som ikke har hatt god effekt av det.. En manuellterapaut har en videreutdanning på universitetsnivå, og du kan få henvisning dit fra legen din. Noe som betyr at du får bedre behandling, men rimeligere. Anonymous poster hash: b200a...c6f
Cata Skrevet 7. februar 2015 #16 Skrevet 7. februar 2015 Kan ikke svare på hvem som praktiserer i Trondheim og heller ikke om det virker på stress. Jeg fikk god hjelp av naprapat da ryggen min hadde gått aldeles i vranglås og kiropraktor måtte gi opp. Mener jeg måtte ha fire behandlinger før det var helt bra igjen.
Lizliz Skrevet 7. februar 2015 #17 Skrevet 7. februar 2015 Hva som fungerer er faktisk varierende fra "skade" til "skade" og hver enkelt person. Det som fungerer for meg, trenger ikke fungere for nestemann. Jeg har selv vært innom: 4 forskjellige manuellterapeuter 2 kiropraktorer 2 osteopater 1 naprapat 3 fysioterapeuter Alle for samme problem( på 2 år ) . Ingen har funnet ut av en løsning, men eneste som har fungert noenlunde er osteopati for min del. Går til en naprapat nå fordi det ikke er noe annen tilgjengelig her jeg bor ( forsøkte manuellterapeuten som er her etter 3 mnd venteliste men hun var virkelig bare tull. heksedoktor uten like ) Det fungerer ikke helt 100% men er bedre enn alternativet atm ( som er ingen behandling ) For hodepine og stress ville jeg kanskje bare dratt til fysio og blir massert ( få henvisning fra lege så blir det ikke så dyrt ) Ikke noe vits å betale en naprapat for å massere deg ( unødvendig dyrt ettersom det ikke støttes i norge og du må betale full pris .. jeg må betale 580 kr pr gang her jeg går nå )
Anders42 Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Jeg kan anbefale osteopati , det er mange skånsomme metoder for å løse problemer knyttet til muskler, ledd og bindevev i kroppen. Jeg har hatt relativt store problemer med nakke og øvre rygg etter en arbeidsulykke for 15 år siden , har hatt utallige timer hos fysioterapeut uten noe annet resultat enn tapt tid. Da jeg ble anbefalt osteopat for 3 år siden forandret det seg, jeg har ikke lengre noen plager å snakke om , det endret seg ganske raskt. Jeg har inntrykk av at osteopati er en ganske omfattende utdanning basert på vanlige medisinske fag. Vel, man velger jo selv. Prisene bør ligge rundt 300-400 pr behandling som kanskje varer i 20-30 min . Mange fysioterapeuter videreutdanner seg og kaller seg manuellterapeuter , det har da som oftest utdannet seg på en høyskole for osteopati. ( Min osteopat er opprinnelig fysioterapeut). Har også vært hos andre typer behandlere , bl.a kiropraktor , som fungerte ganske greit ifm en låsning jeg hadde nede i ryggen , ble bra etter to behandlinger da husker jeg.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 Jeg kan anbefale osteopati , det er mange skånsomme metoder for å løse problemer knyttet til muskler, ledd og bindevev i kroppen. Jeg har hatt relativt store problemer med nakke og øvre rygg etter en arbeidsulykke for 15 år siden , har hatt utallige timer hos fysioterapeut uten noe annet resultat enn tapt tid. Da jeg ble anbefalt osteopat for 3 år siden forandret det seg, jeg har ikke lengre noen plager å snakke om , det endret seg ganske raskt. Jeg har inntrykk av at osteopati er en ganske omfattende utdanning basert på vanlige medisinske fag. Vel, man velger jo selv. Prisene bør ligge rundt 300-400 pr behandling som kanskje varer i 20-30 min . Mange fysioterapeuter videreutdanner seg og kaller seg manuellterapeuter , det har da som oftest utdannet seg på en høyskole for osteopati. ( Min osteopat er opprinnelig fysioterapeut). Har også vært hos andre typer behandlere , bl.a kiropraktor , som fungerte ganske greit ifm en låsning jeg hadde nede i ryggen , ble bra etter to behandlinger da husker jeg. Det der er tvilsom praksis. Tittelen manuellterapeut er ikke en beskyttet tittel (fysioterapeut er), men det er en videreutdanning på masternivå. Siden manuellterapeut ikke er en beskyttet tittel, kan man i prinsippet kalle seg manuellterapeut selv om man egentlig er utdannet elektriker. Samme er det med osteopat, tittelen er ubeskyttet, så hvem som helst kan benytte seg av denne, uten noen som helst krav til utdanning. Anonymous poster hash: b200a...c6f
Anders42 Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Det der er tvilsom praksis. Tittelen manuellterapeut er ikke en beskyttet tittel (fysioterapeut er), men det er en videreutdanning på masternivå. Siden manuellterapeut ikke er en beskyttet tittel, kan man i prinsippet kalle seg manuellterapeut selv om man egentlig er utdannet elektriker. Samme er det med osteopat, tittelen er ubeskyttet, så hvem som helst kan benytte seg av denne, uten noen som helst krav til utdanning. Anonymous poster hash: b200a...c6f .......................... Ok, vanligvis er det lite interessant egentlig å diskutere med de som benytter anonymfunksjonen , men sånn er verden. Det som virkelig er TVILSOM PRAKSIS er fysioterapeuter med lange sugerør ned i statskassen som ikke utretter noe som helst samfunnsnyttig utover å benytte lite virkningsfulle metoder som igjen fører til lange meningsløse behandlinger og forlengede lidelser hos pasienter. Beskyttet tittel eller ikke, det er den faktiske VIRKNINGEN på mennesket som betyr noe . Ikke alt pjatt om titler og annen oppstyltet fasade. Legevitenskapen har både gode og mindre gode sider , folk medisineres i hjel , feilbehandles og tas livet av i Norsk helsevesen. Det å da benytte for eksempel osteopati som faktisk hjelper mange mennesker og er uten noen form for bivirkninger men tilpasset for å hjelpe kroppen til bedre selvhelbredelse er etter min forstand ikke noe mindre fornuftig når det gjelder muskel, skjelett og bindevevslidelser og plager. Men for all del, man velger selv. Heldigvis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå