AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart dette, men det begynner å tære på meg. Det siste halve året har jeg følt meg mer og mer nedfor til tider. Jeg sliter med skolen, og tenker ofte på å slutte. Ikke fordi dette studiet ikke er for meg, men fordi jeg ikke klarer å henge med. Jeg føler meg alt for dum for stoffet, henger etter osv. Jeg får godkjent innleveringene og har ikke fått stryk på noen eksamener, men jeg frykter det blir stryk på min neste. Jeg ORKER ingenting lengre. Og det er derfor jeg lurer på om jeg bare har blitt lat? Når jeg kommer hjem fra skolen ligger jeg på sofaen helt til jeg skal legge meg. Ser på tv, men følger egentlig ikke med. Før var jeg kjempeglad i å lage mat, nå har det blitt ett ork. Jeg tyr ofte til toro, fjordland, eller bare koker spaghetti. Når jeg står opp om morgenen er det første jeg tenker at jeg gleder meg til å legge meg. Det har til og med blitt et ork å pusse tennene, dusje, sminke meg, men heldigvis gidder jeg fortsatt å gjøre det. Problemet er at jeg tenker "huff, må jeg virkelig pusse tennene, dusje osv".. Jeg har blitt enda mer rotete enn jeg er til vanlig pga denne latskapen. Alle disse tingene fører til at jeg tenker negative tanker om meg selv, som at jeg ikke er god nok, at jeg er ekkel og tjukk, ingen liker meg osv. Jeg føler meg likevel ikke deprimert-deprimert fordi jeg ligger ikke og griner og vil dø. Jeg har små stunder noen dager der jeg er lei meg bare, men jeg har alltid vært veldig følsom. Så hvorfor har jeg blitt så lat? Hva kan jeg gjøre for å endre på det? Jeg har kanskje ikke forklart meg godt nok i denne posten, men jeg får heller supplere etterhvert. Håper noen har noen tips og råd! Det er utrolig slitsomt å gå rundt sånn.Anonymous poster hash: d62c9...8bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Siden du selv ser forskjellen, regner jeg med at du ikke er klinisk deprimert. Jeg har vært både klinisk deprimert (alt var et sort hull) samt hatt følelsen du har nå. Og det er noe annet - det føles ille, men det kan endres. Bor du med noen? Å ha en romkamerat som er aktiv, kan inspirere og kanskje motivere deg til å ta tak i ting kan hjelpe. Jeg ble først til overveldet over hun jeg bor med siden hun er annerledes enn meg - alltid på farten, veldig aktiv, jobber hardt, trener, ser hverken på tv eller surfer på nett. Det var litt for mye for meg, slik at jeg følte meg lat etter å ha sittet en time ved pcen. Men etter hvert er det blitt bedre, og jeg er faktisk blitt positivt endret. Det handler faktisk noe om et spark bak også. Har du gode sosiale bånd og hvordan er forholdet med din familie? Hvilke ting er det som gir deg en "flow" følelse? Eller som pleide å gjøre det? Hva slags filmer, musikk, litteratur? Er du samfunnsengasjert? Har du muligheten til å ta opp en helt ny hobby? Jeg begynner dette semesteret å jobbe frivillig samt starter på yoga. Har også tenkt å dra på en skytebane engang og lære meg å skyte. Fyre løs i en time. Jeg mener, hvorfor ikke prøve? Kanskje det er utblåsningen jeg trenger. Ta også en dag der du pleier deg selv. Alle kjenner vel rutinen der alt blir et ork og man dasser rundt med håret i et ball og i joggebukse/løse klær hele tiden. Kun én dag med ordentlig sminke, stelt hår og litt freshere (om enn komfortable) klær, kan snu sirkelen. Begynn å tren, gå og ta sol, en spadag, hva som helst. Anonymous poster hash: e43ef...6ec
Silfen Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Sånn har jeg hatt det også i det siste. Så fikk jeg påvist rundt 8 i hb og hele whooping 6 i jernlagre. Det kan altså være andre årsaker enn både latskap og depresjon.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Silfen har rett. Gå til legen og få tatt en skikkelig blodprøve for å sjekke at alt er på stell. For meg høres det ut som D-vitaminmangel og det drar gjerne med seg lave jernlagre og annet småsnacks. Anonymous poster hash: ad94f...6d6
Meridian Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Hvordan er kostholdet ditt? Drikker du nok vann iløpet av dagen? Spise du nok fett og proteiner og grønsaker til hvert måltid? Spiser du bær og frukt innimellom? Om du ikke har et optimalt kosthold, så tærer dette på kroppen. Anbefaler deg å kjøpe chia-frø. Chia-frø inneholdet alt av fett og proteiner, vitaminer, mineraler og sporstoffer, og gir kroppen en energiboost! Du blander bare to ss med chia-frø i et glass kaldt vann og rører rundt innimellom, og når den blir grøtete(det danner seg en hinne rundt hvert chia-frø) spiser du det med skje. Chia-frø er et naturlig kosttilskudd som kommer rett fra naturen, og er glutenfri og økologisk. Jeg tar det hver morgen før frokost, og har enda ikke vært syk iår. Husker før, hver gang jeg følte meg litt pjusk, så tok jeg et glass med disse mirakel-frøene, og jeg ble frisk med en gang. Det er selvfølgelig ikke en erstatning for alle måltid, for ellers må du spise skikkelig måltid. Jeg har vendt meg til å spise chiafrø uten å blande det med noe, men i begynnelsen blandet jeg den grøtete blandingen i smoothie. Jeg spiser det alltid til frokost, og drikker vann til. Så har jeg heller normale måltider utover dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå