Gå til innhold

Irritabel tarm, på budsjett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått irritabel tarm og må endre litt på kostholdet. Nå for tiden er matforbruket meeeget lavt siden jeg spiser endel pasta (jeg må ha lavt forbruk pga inntekt), men det må jeg jo kutte ut.. Noen her med tips/erfaring på billig passende mat? Har lest noen steder at glutenfri havregryn er ok og andre steder er det ikke så ok. Hadde det vært ok kunne det jo vært en billig erstatning for pastaen..

Brødet tenkte jeg å erstatte med noen enkle hjemmelagde knekkebrød. Ser nesten for meg at dette blir en sultekur... Jeg har virkelig ikke lyst til å gå ned noe særlig.

Anonymous poster hash: 5b4c7...cd9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det som redder meg fra å gå sulten er smoothies om morgenen.

Endret av Gjest
Skrevet

Det er jo forskjellig hva disse irritable tarmene ikke tåler. Min tåler ikke sukker eller hvetemel før den reagerer. Havremel (og da også havregryn) tåler jeg ganske greit.

Du må nesten prøve deg frem for å finne ut av hva DU kan spise, og ikke...

Skrevet

Prøv å Ingers Rugbrød, den versjonen du baker selv, dersom du tåler ingrediensene. Kanskje du må prøve deg fram som hun over sa.

Er drøyt, man blir fort mett, fantastisk for tarmene om man tåler det.

Riktig oppskrift (og veldig god) finner du her:

http://www.fibermat.no/ingers-sunne-brod/ingers-rugbrod

Anonymous poster hash: 3bd50...4ae
  • Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Hva skal du kutte ut mer nøyaktig? Er det gluten, laktose, eller mer som i fodmap? Kan kanskje hjelpe litt, men må vite hva du skal holde deg unna :)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å spise normalt, men kutte ut gluten/kasein/laktose/fruktose for en måned om gangen. Registrer matinntak og symptomer. Neste måned spiser du det du kuttet ut, men kutter ut noe annet.

Jeg har IBS og blir kjempe dårlig av å få i meg kasein og fruktose, men om jeg bare spiser en av delene går det fint.

Hvis du ikke allerede har gjordt det er det billigste å kutte ut brus, pastiller, tyggos osv.

Sjekk at ikke tannpastaen inneholder kunstig søtning hvis du vet at du ikke tåler det.

Anonymous poster hash: 0fee4...553

Skrevet

Jeg har også det, sa legen. Var mye løs i magen, men vet egentlig ikke av hva. Jeg kjøpte Vi-Siblin på apoteket som er noe fibergreier som skal virke på både treg- og løs mage. Blander det med Biola, og jeg har blitt mye bedre :)

Skrevet

Bytt ut ris, pasta osv med Quinoa (bestill på iHerb - en venninne av deg har nok en rabattkode til deg). Spis mye isbergsalat, spinat, noe rent kjøtt som feks kyllingfilet, karbonadekjøttdeig osv. Rema har gode (men billigere) varianter. Linser, bønner osv er også kjempebra. Bruk Creme Fraiche og lag hjemmelaget dressinger til mat med feks basilikum, pesto, krydder osv. På fitnessbloggen har du et forum som tar for seg akkurat dette.

Ikke drikk brus, drikk heller melk, vann eller en mild juice.

Jeg er selv student, samboeren også, men vi spiser sunt og godt likevel. Det handler om hva du prioriterer. Helsa, eller materielle gleder som klær, sko, sminke osv?
Kjæresten har nok noe i mellom fruktosemalabsorpsjon, kronisk magekatarr eller irritabel tarmsyndrom. Det går helt fint,også på studentbudsjett.

Anonymous poster hash: 023bb...187
Skrevet

Lectinect burde du forresten prøve! Kjæresten klarer seg ikke uten.

Gjest Daenerys
Skrevet

Bytt ut ris, pasta osv med Quinoa (bestill på iHerb - en venninne av deg har nok en rabattkode til deg). Spis mye isbergsalat, spinat, noe rent kjøtt som feks kyllingfilet, karbonadekjøttdeig osv. Rema har gode (men billigere) varianter. Linser, bønner osv er også kjempebra. Bruk Creme Fraiche og lag hjemmelaget dressinger til mat med feks basilikum, pesto, krydder osv. På fitnessbloggen har du et forum som tar for seg akkurat dette.

Ikke drikk brus, drikk heller melk, vann eller en mild juice.

Jeg er selv student, samboeren også, men vi spiser sunt og godt likevel. Det handler om hva du prioriterer. Helsa, eller materielle gleder som klær, sko, sminke osv?

Kjæresten har nok noe i mellom fruktosemalabsorpsjon, kronisk magekatarr eller irritabel tarmsyndrom. Det går helt fint,også på studentbudsjett.

Vil bare påpeke at ikke alle tåler quinoa, bønner, linser, melk/alle laktoseprodukter, og fetere ting som pesto. De fleste tåler ris.

Det er problemet med irritabel tarm, du må rett og slett selv finne ut hva du kan ha og hva du reagerer på.

Skrevet

Takk for masse svar dere. :) Føler meg litt rådvill og leser så mye at jeg gjør det for avansert for meg selv, så det hjelper med litt personlige erfaringer.

Akkurat hva jeg skal kutte ut vet jeg ikke, legen sa bare at jeg hadde irritabel tarm. Så det blir vel noe fodmap først også introdusere ting etterhvert for å se reaksjoner? Takker for anbefalinger om tilskudd som kan hjelpe. Fikk tips av en cøliakier om vita biosa, noen som har prøvd det også?

Mitt største problem er smertefull og mye luft, også bråker det noe hinsides når magen fordøyer maten. Så tror hvete er førsteprioritet å kutte ut. Sukker, brus og kunstig søtning er allerede kuttet ut. Drikker ikke melk.

Nå er det ikke slik at jeg kjøper materielle goder fremfor mat, jeg har lån å betale i en periode med lite jobb.

Gjest Daenerys
Skrevet

Takk for masse svar dere. :) Føler meg litt rådvill og leser så mye at jeg gjør det for avansert for meg selv, så det hjelper med litt personlige erfaringer.

Akkurat hva jeg skal kutte ut vet jeg ikke, legen sa bare at jeg hadde irritabel tarm. Så det blir vel noe fodmap først også introdusere ting etterhvert for å se reaksjoner? Takker for anbefalinger om tilskudd som kan hjelpe. Fikk tips av en cøliakier om vita biosa, noen som har prøvd det også?

Mitt største problem er smertefull og mye luft, også bråker det noe hinsides når magen fordøyer maten. Så tror hvete er førsteprioritet å kutte ut. Sukker, brus og kunstig søtning er allerede kuttet ut. Drikker ikke melk.

Nå er det ikke slik at jeg kjøper materielle goder fremfor mat, jeg har lån å betale i en periode med lite jobb.

Jeg slet også med det samme som deg, og jeg har blitt frisk på fodmap. Håper du opplever det samme :) Jeg tror at storsynderen bortsett fra hvete for meg (for jeg kuttet hvete/gluten et halvt år før jeg ble virkelig dårlig, fikk diagnose og prøvde fodmap), har vært løk og hvitløk, men det finner jeg ikke ut sikkert før jeg prøver å reintrodusere matvarer igjen.

God bedring! :)

Skrevet

Jeg slet også med det samme som deg, og jeg har blitt frisk på fodmap. Håper du opplever det samme :) Jeg tror at storsynderen bortsett fra hvete for meg (for jeg kuttet hvete/gluten et halvt år før jeg ble virkelig dårlig, fikk diagnose og prøvde fodmap), har vært løk og hvitløk, men det finner jeg ikke ut sikkert før jeg prøver å reintrodusere matvarer igjen.

God bedring! :)

Takk. :) Løk og hvitløk ja, glemte de to.. Uff, er så glad i det. :P Men alt for å bli bedre! Tar seg ikke bra ut nå når jeg dater og overnatter med den magen jeg har nå.

Hva spiser du som mellommåltider? Frokost og middag regner jeg med er de måltidene jeg vil ha minst problemer med. Men alt blir vel en vane.

Gjest Daenerys
Skrevet

Går mye i nøtter, bananer, egg :) det blir en vane ja, men det er ganske ensidig dessverre.

Søk på fodmap dietten, så får du opp greie lister med ja og nei mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...