Gå til innhold

Handle mat med dårlig råd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er også student. Gjør inn litt storinnkjøp en gang i blant.

Kjøper f.eks de største pakkene med kyllingfileter, laks eller annet kjøtt. Deler opp i biter eller porsjoner som er store nok for meg, og fryser ned.

Men kjøtt er jo ganske dyrt, så jeg spiser det ikke hver dag akkurat.

Går mye i ris, poteter, pasta, linser, bønner, erter, egg og forskjellige grønnsaker.

Kan anbefale deg å laste ned appen "Mattilbud". Der får du alle kundeavisene i de forskjellige butikkene, samlet på ett sted. Går heller innom et par butikker ekstra, for å få med meg de gode tilbudene.

Lurt å lage ting i større porsjoner og fryse ned.

En stor hjemmelaget pizza, pleier jeg som regel å dele i f.eks 4 mindre deler, og har dermed 4 passe store måltider, i stedet for å spise meg halvt i hjel på én stor pizza.

Se alltid på kilosprisen på etiketten på hylla, så finner du ut hvilke produkter du får mest for pengene for.

Lag en liste før du går på butikken, og helst ikke gå på butikken hver dag.

Hver gang jeg er på butikken, ender jeg opp på kjøpe ett og annet jeg faktisk ikke trenger:P

Anonymous poster hash: 4e600...9dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

-planlegg mat og middager for en viss periode av gangen, slik at du får brukt opp råvarer og slipper å kaste mat

-bruk noen minutter hver søndag eller mandag på å gå gjennom tilbudsaviser til butikkene du har i nærheten. Hvis du finner noen skikkelig gode tilbud kan du kjøpe inn et lite lager, men kun hvis det er ting du vet kommer til å bli brukt!

-gå for sesongvarer. For eksempel har jeg sett at druer er veldig dyrt nå, mens appelsiner er billig. Da dropper jeg druer og velger heller appelsiner.

-sunn mat er billigere i lengden enn usunn, siden sunn mat har en tendens til å holde deg mett lenger

-snacks er dyrt og usunt. Drikk vann og hold snacksinntaket til et minimum

-minsk kjøttinntaket

-lær å beregn porsjoner. Pass på at maten du lager enten bare er en porsjon, kan fryses eller er god nok til at du faktisk spiser restene.

Skrevet

Et godt tips er å bli kjent med butikkene det er aktuelt å handle på. Ofte kan det være penger å spare på å handle forskjellige matvarer på forskjellige butikker. Varer som linser og bønner er gjerne billigst på Rema 1000 eller på Kiwi (nøkkelhullsgarantien). Dette kan du også handle inn en god del av, og ha i skapet.

Prisen på grønnsaker varierer, og her er det greit å være fleksibel ut fra hvilken sesong det er. Sjekk hva som er på tilbud. Noen ganger kan det være mye å spare på å kjøpe frosne grønnsaker. Løkposer fra First Price har små løk, noe som passer veldig bra om man er alene og ikke trenger store porsjoner. Rotgrønnsaker holder seg også godt i kjøleskapet.

Om du har fryseboks, så hjelper det veldig på. De fleste butikker har jevnlig tilbud på kjøtt eller fisk. Her kan det faktisk lønne seg å gå på butikker med ferskvaredisk. Der har de ofte tilbud på et protein, og da kan du kjøpe inn en del og fryse ned i passende porsjoner for en middag. Om det ikke er et tilbud som passer, koster First Price kyllingfilet relativt lite, og en stor pakke inneholder gjerne syv fileter, som blir til syv middager for en person. Svinekoteletter pleier å være rimelig, det samme med laksefilet.

Mange butikker har også et område hvor de selger ut matvarer med lav holdbarhetsdato til redusert pris, spesielt før helgen. Her kan du gjøre noen kupp, spesielt om du er tidlig ute. Dette forutsetter selvsagt at du spiser maten relativt kjapt, eller at du har fryseboks.

Om du kombinerer dette, så kan du lage enkle middager som dette:

- Protein (laks, kylling, svin, annet rent kjøtt)

- Grønnsaker etter hva som er tilgjengelig, for eksempel en liten løk, en gulrot, en stang med stangselleri, hvitløk, broccoli, blomkål, strimlet kål, sukkererter

- Krydre proteinet etter ønske og stek i litt olje. Strimle grønnsakene. Når proteinet er ferdigstekt ta det ut og legg under lokk mens du freser grønnsakene i samme panne for å utnytte smaken som sitter igjen i pannen (om proteinet er strimlet kan man bare ta grønnsakene oppi pannen sammen med dette). Tilsett gjerne litt vann og litt soyasaus eller hot sauce. Om man er ekstra sulten kan man gjerne tilsette litt bønner eller kikerter også, eller spise dette med for eksempel ris.

Godt, raskt og billig måltid!

• Liker 1
Skrevet

Lag ertesuppe fra bunnen, koster cirka åtte kroner for en pakke, da har du middag i tre fire dager (hvis du har fryser). Ha i løk, gulrot, potet, sellerirot eller hva du har av grønnsaker, pølse/kjøtt (men du trenger ikke kjøtt) og buljong. Ulempen er at ertene må ligge i vann fra kvelden før, men det er ikke jobb, krever bare planlegging.

Sei- og torskefilet fryst får du for ca 19 kroner, er mellom 620-850 gram, middag til 2-3 dager, kan også brukes i wok.

Lær deg å lage tomatsaus, brunsaus og hvitsaus fra bunnen. Du kan lage opp jevning til brunsaus for flere dager, legg i aluminiumsfolie og sett det i fryseren (holder seg også par uker i kjøleskapet). Er det brun saus sparer du cirka en tier, er det pasta- eller pizzasaus sparer du lett 20 kr.

Bønner i tomat med speilegg, tomat, evt en liten salat er rimelig og sunt.

Du kan woke kjøttdeig. Kjøttdeigen på 400 gram kan du dele i fire og fryse ned.

Grønnsaksuppe, sunt og rimelig hvis du bruker sesongens grønnsaker.

Ostesmørbrød med løk, tomat og en salat.

Lettvintlapskaus med kjøttdeig og frosne grønnsaker eller en blanding av fryst og ferske grønnsaker.

Fiskeboller i karrisaus, en boks holder til tre middager, server med frosne grønnsaker (el ferske) og potet.

Fisk i form: sei- eller torskefilet (frossen), en halv stor purre, 5-6 tomater, 1-2 gulrot skjært i staver. Ha i pepper og salt og litt fløte Ost på toppen, serveres med ris eller kokte poteter. 200 grader cirka en time.

Eggerøre og røket laks, med salat.

Anonymous poster hash: b3ac7...989
  • Liker 1
Skrevet

Ang kylling:

Coop x-tra fersk kyllingfilet (ca 82 kr kg) er faktisk billigre enn first price fossen kyllingfilet (ca 92 kr kg). Ellers så har ica kommet med et nytt merke, smart 365 (tror det var ca 82 kr kg der og.), de har også ganske billig frossen kylling.

(bruker mye kyllingfilet, så har sjekka priser...)

Skrevet

Da jeg var student gikk jeg ofte i innvandrerbutikkene, handlet grønnsaker og kjøpte en sjelden gang en 5 kilos sekk med ris og en hel haug med kikerter og linser samt et par glass med currypasta - gjerne de sterke, de trenger man nemlig kun en liten spiseskje av til en stor porsjon curry.

Dersom du bor i nærheten av noen med gård, kan du jo sjekke om de har overskudd av visse typer frukt og grønnsaker, for eksempel er det flere bønder som gjerne vil bli kvitt gresskar.

Kikerter eller linser med gulrot, litt potet, blomkål og rosiner kokt i currypasta med ris til er kjempegodt og mettende.

Det er viktig at du kan variere bruken av billige ingredienser, så sørg for å ha det du trenger av tørt krydder tilgjengelig.

Diverse wokede grønnsaker med nudler eller ris til er også billig.

Kjøtt og fisk bør du kjøpe på tilbud i supermarkedene, det samme med pålegg. Brød er også mye billigere (og bedre) om du lager selv.

Du bør også forsøke å lage småkaker og annet snacks selv istedenfor å kjøpe kjeks for eksempel.

Og så bør du gjøre det til vane å aldri kaste mat (eller vin eller øl for den saks skyld - alkoholrester er alltid godt i sauser).

Anonymous poster hash: 1c928...e7d
Skrevet

Det er frivillig å studere. Du får støtte for å studere til og med. En student har bedre råd en gjennomsnittet. Slutt å syt om økonomien og skaff kunnskap (slik som du prøver på nå!)

Firstprice har ikke egen fabrikk.

Anonymous poster hash: b0f3a...fc7

For det første: Ts syter da ikke. Hun bare spør etter råd til sunn og rimelig mat, noe som kan være relevant også for folk med normal økonomi.

For det andre: at studenter har bedre råd enn gjennomsnittet? Da lurer jeg på hvilket gjennomsnitt du sikter til. Gjennomsnittet i hele verden? Gjennomsnittet til trygdede og pensjonister? For gjennomsnittet i norsk lønn er da ikke bare rundt 90.000 i året. Eller kanskje du talte med en godt betalt ekstrajobb?

Helt utrolig hvor raske folk er ute med pekefingeren her på forumet.

Ts: du har fått masse gode råd her ser jeg. Å kutte ned på kjøtt og fisk er et godt råd men skal du først kjøpe det så kjøp renest mulig og ikke pølser eller vannholdig kjøttdeig. Ofte har butikker fersk kyllingfilet, karbonadedeig o.l. på tilbud fordi datoen er dårlig. Da kan det være lurt å kjøpe og fryse ned. Noe jeg synes er kjempegodt og temmelig billig er hjemmelaget tomatsuppe med egg. Kjøp hermetiserte tomater eller hakkede tomater på boks/kartong, tomatpure, løk, melk, buljong og egg. Finn oppskrift på nett og sett i gang. Det er faktisk like kjapt som å lage kjedelig posesuppe med smaksforsterker og du bestemmer selv hvilket og hvor mye krydder du vil bruke. Finner du tak i rimelig fisk eller kjøtt kan du lage hjemmelagede burgere og kanskje også bake burgerbrødene selv. Jeg har funnet oppskrifter på nett og imponert familien med kjempegode (og sunne) burgere.

Les butikkreklamer og trål butikkene etter gode tilbud og varer som snart går ut på dato. Ha alltid basisvarer og krydder i huset og let etter oppskrifter på nett. Hjemmelaget er ofte både billigere, sunnere og like raskt å lage som ferdigmat.

Anonymous poster hash: b5ee4...119

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det var jeg som skrev som ab her som nr 25 og oppfordret til å lage egne sauser. Man sparer mer enn ti, tjue kroner siden kjøpesaus er dyrt. Og det er enkelt. Tar heller ikke mye tid.

Lag opp kjøttkaker, kjøp tørkede grønne erter og lag ertestuing. Ertestuing kan også brukes som pålegg eller tilbehør til annet. Legg de i bløt, er enkelt å lage, ha i en liten bit meierismør og en strøken ts sukker og litt pepper.

Som dressing kan du lage egne, oliven virgin med salt og pepper og et snev sitron, eller yoghurt naturell eller rømme med det samme, kan også ha i gressløk, hvitløk - alt etter hva som skal være tilbehør.

Sats på sunnest mulig. Makrell i tomat på knekkebrød er sunt, ikke altfor dyrt og mettende. Banan er mettende, sunt og ikke dyrt.

Havregrøten kan bli sunn og mer mettende om du har i mandelflak, tørkede goojibær /rips, et halvt eple, smør på toppen - kanel. Noen vil ha banan, men jeg liker ikke kombinasjonen, så man må prøve seg frem.

Jeg spiser mye fisk, lite eller ingenting av kylling og kalkun av prinsipp pga dyreholdet.

En enkel og ok wok er f.eks. denne: løk, hvitløk i hele fedd, chilipepper, sellerirot, gulrot, ingefærrot, evt blomkål og brokkoli - eller det du har. Går greit å bruke kjøttdeig og hvit eller rød fisk.

Tror jeg har et matbudsjett på 12-1600 kroner i mnd. Spiser mye knekkebrød eller baker selv. Er ikke så glad i frukt, men spiser mye grønnsaker til middag.

Må nevne at jeg ikke regner med sjokolade og snop i budsjettet.

Endret av Alvina
Skrevet

vil anbefale deg å laste ned appen "mattilbud" så får du oversikt over hva som er på tilbud hos de forskjellige matbutikkene :)

Skrevet

Dumpster diving.

Anonymous poster hash: d8736...60b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...