AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er student og har, kanskje ikke så overraskende, ganske dårlig råd. Jeg er veldig opptatt av å leve sunt og godt. Hver gang jeg er i butikken plages jeg veldig med å finne ut hvilke matvarer jeg skal handle. Er det slik at de billigste alternativene (first price etc.) er mer usunne enn de dyrere matvarene? Og er det noen her som evt. har tips til meg? - Jente, 19 Anonymous poster hash: e8843...fb3
Frk. Belle Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Tror ikke nødvengivis at billigmerkene er noe mer usunne.. Mitt beste tips er nok å lage mest mulig fra bunnen av. Se hva slags grønsaker, kjøtt og fisk som er rimelig. Tippper gulrot, poteter, kålrot og tomater kommer enkelt opp på lista. Frossen spinat, brokoli og sukkererter likedan. Frossen sei er supert. Porsjonspakker av laks også. Linser og bønner er også noe som ofte glemmes. Rimelig i hermetiske bokser - enda billigere som tørre (spesielt i invandrerbutikker). Supper er super mat som er billig og sunn! Prøv deg frem med ulike grønnsaker og gjerne bønner og linser også. Googler du suppe får du opp mye Bloggen Enestående mat har mange gode forslag. Som student lagde jeg ofte en fiskeform med frossen fisk, diverse grønsaker (potet, gulrot, kålrot) og tomat og ost på toppen. Lurt å tine fiske og ihverfall forkoke grønsakene litt (gjerne i micro). Hadde på litt krydder og en fløteskvett (det jeg ikke brukte frøs jeg ned), tomater og revet ost på toppen og inn i ovnen ca 30min.Hvis du bor alene skjønner jeg at det kan være kjedelig å lage mat fra bunnen hver dag, men da er det bare å lage opp større porsjoner og frys eller spise en dag eller to etterpå Har du forresten prøvd å lage ditt eget brød? Da får du kjempebillig brød som er ordentlig sundt! (og bruker du eltefrimetoden trenger du ikke kjøkkemaskin. De er best å steke i en gryte, men fungerer helt fint i vanlig brødform også). 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Det som er billig er å handle matvarer som ikke har "skjulte" ingredienser, altså rene matvarer der merket blir irrelevant. Kikerter er et eksempel på dette. Jeg ville handlet mye på "innvandrerbutikker" - brukt mye rene matvarer og mye krydder. Hvis du faktisk er opptatt av at ting skal være sunt så ser jeg ikke på problemstillingen din som relevant, fordi du burde spise matvarer som ikke varierer i næringsinnhold. Fisk, egg, usøtede melkeprodukter, gryn og belgfrukter skal ikke variere. Anonymous poster hash: 9dc2f...ca9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Det er frivillig å studere. Du får støtte for å studere til og med. En student har bedre råd en gjennomsnittet. Slutt å syt om økonomien og skaff kunnskap (slik som du prøver på nå!) Firstprice har ikke egen fabrikk. Anonymous poster hash: b0f3a...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Det er frivillig å studere. Du får støtte for å studere til og med. En student har bedre råd en gjennomsnittet. Slutt å syt om økonomien og skaff kunnskap (slik som du prøver på nå!) Firstprice har ikke egen fabrikk. Anonymous poster hash: b0f3a...fc7 Øhm, jeg vet det er frivillig å studere, men jeg ønsker meg en utdanning. Vet også at jeg får støtte for å studere, men likevel har jeg ikke god råd, siden jeg i tillegg til mat må betale husleie, mobilregning, strømregning, internettregning, tv-regning... Trenger av og til klær også. Det blir ikke særlig mye igjen til slutt, og derfor må jeg tenke over hvor mye penger jeg bruker, og hvordan jeg kan få brukt dem lurest mulig. Og hva ønsker du å formidle når du sier at firstprice ikke har egen fabrikk? - Ts Anonymous poster hash: e8843...fb3 16
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Og hva ønsker du å formidle når du sier at firstprice ikke har egen fabrikk? - Ts Anonymous poster hash: e8843...fb3 FirsTPrice selger mye av det samme innholdet som merkevarene, spesielt av kjøtt og grønnsaker, men er billigere fordi det ikke er merkevaremerket og gjerne annensortering/unormal str osv. Det er når det er snakk om f.eks. tacokit at det lønner seg å sammenlikne innholdslista med merkevare. Ikke alltid merkevarene kommer bedre ut av det heller.Anonymous poster hash: 42105...0fe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Hvis TS er opptatt av å spise sunt og billig er kanskje ikke taco-kit veien å gå? Anonymous poster hash: a3a34...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Hvis TS er opptatt av å spise sunt og billig er kanskje ikke taco-kit veien å gå? Anonymous poster hash: a3a34...8f6 Haha, hender at jeg spiser taco, ja. Når jeg skriver at jeg er opptatt av å spise sunt betyr ikke det at jeg KUN spiser grønnsaker og rent kjøtt og fisk osv., men jeg er ikke den typen som kjøper Grandiosa liksom. Spiser vanlig mat, men prøver å stort sett velge sunne alternativ - Ts Anonymous poster hash: e8843...fb3
Brunhilde Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Prøv å bytte ut kjøtt med bønner og/eller linser. Det er mye å spare på å spise mindre kjøtt og fisk, i tillegg er det sunt for både deg og miljøet. 2
Gjest ms_kwang Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Ris er billig, kanskje ikke det sunneste i lengden. FP Kyllingfileter er billig og holder lenge. Fryst laksefileter er billig det også. Fryste grønnsaker er billig Man kan gå for FP kneipbrød, selv er jeg ikke så glad i brød, så gikk ofte i havregryn til frokost. Kan lage havregrøt på vann Liker du te? hva med å lage "hjemmelaget iste"? Er greit å lage 1,5liter om gangen..Kok te, ha i suketter.. Avkjøl litt før du har det i flasker og legger i kjøleskapet x) Billig billig :D FP egg..Vel de er jo ikke økologiske, men egg fra FP er billige og de varer lenge. Greit å lage omelett me skinke,brokkoli,ost til middag. Om du ønsker å skeie ut en dag, styr unna frossen pizza Da dette er dyrt..Men varer heller ikke lenge Lag hjemmelaget pizza, kan gjøre den sunn og billig og likevel veldig god ^_^
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 om du vil ha billig kjøtt så har jo kiwi sånn helgetilbud hver helg Kjøtt til sånn ca 15-16 kroner tror jeg. Anonymous poster hash: 10159...2f5
Gjest Bond Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Hvorvidt billigere produkter er like bra varierer en del - lurt å få seg en vane å lese hva alle produktene inneholder og sammenligne innholdet. Tipset om innvandrerbutikker er veldig bra, i alle fall for grønnsaker og tørrvarer (linser og bønner av alle slag). Man kan også kjøpe ganske billig kjøtt og lage langkokte gryteretter. Svinekjøtt er egentlig forholdsvis undervurdert og ganske rimelig.
Gjest Ozelot Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Wok er sunt, billig, og du kan ha det over lengre tid. Enjoy.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Øhm, jeg vet det er frivillig å studere, men jeg ønsker meg en utdanning. Vet også at jeg får støtte for å studere, men likevel har jeg ikke god råd, siden jeg i tillegg til mat må betale husleie, mobilregning, strømregning, internettregning, tv-regning... Trenger av og til klær også. Det blir ikke særlig mye igjen til slutt, og derfor må jeg tenke over hvor mye penger jeg bruker, og hvordan jeg kan få brukt dem lurest mulig. Og hva ønsker du å formidle når du sier at firstprice ikke har egen fabrikk? - Ts Anonymous poster hash: e8843...fb3 Du har ikke dårlig råd fordi du studerer, du har dårlig råd fordi du prioriterer som du gjør. Alle må betale husleie og strøm. Tlf og internett er vel også på "må ha" - liste. Utover dette er TV, klær og underholdning luksus. Det var bare det jeg ville få frem. Nyt det. Svaret på Firsprice ser jeg du har fått av en annen. Det er altså ikke mulig for firstprice og ha et stort hus der de lager både OST (meieri), kyllingfilet (slakteri) og leverposte, og vaskepulver, såper og toalettpapir. Varene er fra samme fabrikker som de "originale". Det kan godt være at noen er 2.sortering, mer "muk" eller fett, og mindre godsaker i produktene deres. Men jeg tror hovedgrunnen til at de er billige er 0 markedsføring og 0 glansbildembalasje............. Prøv å handle på Rema1000 fremfor meny/ultra. Bruk lang tid på butikken og sammenlign varer. Ikke gå sulten på butikken. Skriv liste og planlegg måltider. Få tak i en fryser (gis bort på finn) og handle når det er tilbud. Les tilbudsaviser. Grovt brød metter mer enn lyst brød. Finn ut hva som fungerer for deg, hva gjør det mett og i fin form. Anonymous poster hash: b0f3a...fc7
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Prøv å bytte ut kjøtt med bønner og/eller linser. Det er mye å spare på å spise mindre kjøtt og fisk, i tillegg er det sunt for både deg og miljøet. Eller reduser kjøtt og fiskemengde ved å tilsette flere grønnsaker. F.eks når en lager pizza eller spaghetti med kjøttsaus, ha i masse gulrot, selleri, tomat, sopp, oliven, paprika og halver mengden kjøttdeig.
Gjest ms_kwang Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 om du vil ha billig kjøtt så har jo kiwi sånn helgetilbud hver helg Kjøtt til sånn ca 15-16 kroner tror jeg. Anonymous poster hash: 10159...2f5 Go Helg 16,90 pr porsjons pakke. Men spørs hva det er. Er det kylling eller laks sparer man å kjøpe det fryst ^_^ Oooh så kan man også finne kundeaviser til forskjellige butikker, hva de har på kampanje Coop Prix har Månedens Deal, av og til er det bra, av og til dårlig. Men det funker ^_^ Men om du har kiwi i nærheten av deg... Så kan du jo kanskje..bruke holdbarhets garantien til dem Si f.eks om du finner 2 pk med kjøttdeig som går ut idag eller i morgen, så får du de gratis. Gikk de ut igår, så får du ny vare med bedre holdbarhet.. Eller si om du finner 1,6-pack med øl som gikk ut igår eller flere uker siden så får du penger (det varen koster) De i kiwi kan ikke nekte deg å lete etter datoer, så fremst du ikke gjemmer varer xD Man kan føle at man synker på ett viss nivå om man leter rundt etter dårlig dato for å få gratis varer og slikt.. Men det er mange som gjør det for det om..Du kan jo google etter "Kiwi Bob"
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 Kjøp store pakninger av ris og pasta, pasta fra FP er billig. Kjøp posesauser, og invester i forskjellige krydre for smak isteden for å ty til ferdige glass. Kjøttboller, kjøttdeig og magre pølser er billig og det behøver ikke å være usunt om du kombinerer med mye grønt. FP laksefileter er gode og. Lag for to dager av gangen er gjerne lurt, eller frys ned mat. Middag til to dager for en person, eksempler: Gryterett: En kjøttdeig. Ris. Hakkede tomater. Rødløk. Linser/bønner etc. Krydre med ønsket krydder. Pasta og kjøttdeig: Pasta. En pk kjøttdeig. To gulrøtter, revet eller finhakket. En løk evt. En boks hakkede tomater. Div krydder/urtekrydder, speed på med melk eller vann. En pk kjøttpølser. En halv blomkål. 5-6 poteter. Kok poteter og blomkål mens du freser pølsene i biter. Kutt opp og fres sammen, krydre med persille og annet. Tilsett evt litt egg/ost om du har rester. Tips til endagsmiddag: Farmen kjøttboller fra Rimi, billige og gode! Du kan bruke med en pose potetmos, brun saus og noe grønt til.Anonymous poster hash: 2ae12...3a7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Go Helg 16,90 pr porsjons pakke. Men spørs hva det er. Er det kylling eller laks sparer man å kjøpe det fryst ^_^ Ja, selvfølgelig. Men om det er oksekjøtt så sparer man jo en del? Og oksekjøtt har jeg sett at det er ganske ofte også er det ganske ofte svinekjøtt. Kylling tror jeg aldri jeg har sett, og laks en sjelden gang. Kalkun en sjelden gang også. Men mulig det er annerledes fra butikk til butikk Anonymous poster hash: 10159...2f5
Gjest ms_kwang Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Anonymous poster hash: 10159...2f5 Nei tilbudene er det samme uansett hvilken butikk det er jeg jobbet selv litt over 1 år i kiwi kanskje det er forskjell på region..men tviler da nyhets brevet er det samme landet over
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Nei tilbudene er det samme uansett hvilken butikk det er jeg jobbet selv litt over 1 år i kiwi kanskje det er forskjell på region..men tviler da nyhets brevet er det samme landet over åja, okei Anonymous poster hash: 10159...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå