AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg står i et veikryss, på en måte.. Jeg fikk en tilstand, kan man vel kalle det, som følge av svangerskap og fødsel. Det kan leger skrive under på. Nå er svangerskapskontroller og svangerskapskomplikasjoner gratis hos lege. Jeg fikk frikort etter å ha brukt to tusen av egen lomme på dette her. Hadde frikort i halve 2013. Nå er det 2014 og på tide med nytt frikort og to tusen ut av egen lomme? Men hva synes dere er riktig: Skal jeg bruke to tusen ut av egen lomme, og få frikort Eller skal jeg ta kontakt med helfo (har tatt kontakt, men kom i kontakt med en dame som ikke skjønte hva jeg prata om) igjen og kreve tilbake de to tusen, fordi tilstanden/sykdommen/medisinene er på grunn av svangerskapskomplikasjonene? Er det noen her som kan noe om dette? Har ikke lyst til å bruke et par tusen til på medisiner jeg må bruke pga svangerskapskomplikasjoner... Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har heller ikke lyst til å bruke flere tusen på livsnødvendige medisiner, som jeg er født med og ikke kan noe for. Det må jeg jo bare gjøre. Sånn er det bare. Svangerskapet er du jo skyld i selv. Anonymous poster hash: 5b147...146 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Hvis du ikke er gravid lenger, må du betale som alle andre. Det er kun kontroller og annet som er relatert under svangerskapet du ikke skal betale for.Anonymous poster hash: 8996d...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har heller ikke lyst til å bruke flere tusen på livsnødvendige medisiner, som jeg er født med og ikke kan noe for. Det må jeg jo bare gjøre. Sånn er det bare. Svangerskapet er du jo skyld i selv. Anonymous poster hash: 5b147...146 For en idiotisk sammenlikning... Og det er e rå påstand å påstå v alle er skyld i svangerskapet selv. Poenget er at svangerskapskontroller ER gratis, og dersom det blir komplikasjoner i svangerskapet, skal medisiner o.l. være gratis. Hvis du ikke er gravid lenger, må du betale som alle andre. Det er kun kontroller og annet som er relatert under svangerskapet du ikke skal betale for.Anonymous poster hash: 8996d...f4f En lege sa til meg at dersom det skjer komplikasjoner som følge av svangerskap, er det gratis å behandle. Sier du at legen tar feil? Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
Nasse1 Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Ville forsøkt ringe Helfo igjen og håpet på å komme til en annen, eventuelt sendt en epost i tillegg. Ha litt forståelse at det kan virke urettferdig for noen med kroniske/langvarige sykdommer at alt med svangerskap skal være gratis når det er noe man (stort sett) velger selv. At reglene er sånn og det oppstår komplikasjoner er selvfølgelig ikke din feil, jeg bare sier det. jeg synes ellers at kommentaren var unødvendig, men forstår AB #2.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Selv om du må ha medisiner så kan det være du må betale en viss egenandel likavel. Jeg har medisiner jeg trenger og har blå resept. I fjor hadde jeg frikort og fikk de gratis, nå er det nytt år og nye egenandeler. Så du må nok bare betale først. Fikk du ikke på blå resept da? Anonymous poster hash: 7639f...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Kanskje du trenger dokumentasjon (legerklæring etc) på at det er svangerskapsrelatert, som du kan vise der du blir bedt om å betale egenandel. Kanskje du slipper da. Anonymous poster hash: 3562e...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 har aldri hørt om at man får medisiner gratis heller så du må nok ha misforstått. Det er legens ansvar og skrive på resept om de kommer under blå resept eller ei. Anonymous poster hash: 7639f...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 I følge Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege er det egenandelsfritak for Kontrollundersøkelser under svangerskap, ved fødsel og ved behandling for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel, og for en undersøkelse etter fødselen. Det omfatter ikke videre behandling av komplikasjoner når du ikke lenger er gravid, selv om komplikasjonene oppstod i forbindelse med svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: 08af8...f34 3
Silfen Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Innen et halvt år etter fødsel kan enkelte ting dekkes, som for eksempel gratis fysio e.l. Så du må nok betale.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Men jeg betalte 2000 kr en mnd etter fødsel, kan jeg kreve det tilbake? Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
Silfen Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Men jeg betalte 2000 kr en mnd etter fødsel, kan jeg kreve det tilbake?Anonymous poster hash: a7b8e...6ad Mest sannsynlig ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 I følgeForskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos legeer det egenandelsfritak forKontrollundersøkelser under svangerskap, ved fødsel og ved behandling for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel, og for en undersøkelse etter fødselen.Det omfatter ikke videre behandling av komplikasjoner når du ikke lenger er gravid, selv om komplikasjonene oppstod i forbindelse med svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: 08af8...f34 Men det står jo sort på hvitt at det er egenandelsfritak for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel. Sykdommen skal behandles til 1 år etter jeg ble syk. Sånn jeg forstår det, så skal de dekke sykdommen siden den oppstod og var direkte følge av svangerskap/fødsel? Kanskje en advokat hadde vært fint å snakke med, for å oppklare hva reglene betyr finnes det gratis advokater?Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Men det står jo sort på hvitt at det er egenandelsfritak for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel. Sykdommen skal behandles til 1 år etter jeg ble syk. Sånn jeg forstår det, så skal de dekke sykdommen siden den oppstod og var direkte følge av svangerskap/fødsel? Kanskje en advokat hadde vært fint å snakke med, for å oppklare hva reglene betyr finnes det gratis advokater?Anonymous poster hash: a7b8e...6ad Egenandelsfritaket hos lege gjelder til og med første undersøkelse etter fødsel, deretter må du betale egenandel. Anonymous poster hash: 08af8...f34
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Egenandelsfritaket hos lege gjelder til og med første undersøkelse etter fødsel, deretter må du betale egenandel. Anonymous poster hash: 08af8...f34 Hvor står det, link?Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
Nasse1 Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Men det står jo sort på hvitt at det er egenandelsfritak for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel. Sykdommen skal behandles til 1 år etter jeg ble syk. Sånn jeg forstår det, så skal de dekke sykdommen siden den oppstod og var direkte følge av svangerskap/fødsel? Kanskje en advokat hadde vært fint å snakke med, for å oppklare hva reglene betyr finnes det gratis advokater?Anonymous poster hash: a7b8e...6ad Jeg leser det som sykdom under svangerskap og fødsel, ikke etter. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 Så de dekker ikke svangerskapskomplikasjoner, men derimot kun hvis man er syk under svangerskapet.. Rart... Behandling av sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel kan jo bety at hvis man blir syk av svangerskapet, skal det dekkes? Hvis de mener at de kun dekker sykdom under svangerskapet, burde det stått det, "i forbindelse med svangerskap og fødsel" passer jo det jeg har, som er en direkte konsekvens av svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: a7b8e...6ad
Gjest Magdalene Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 De dekker jo ikke komplikasjoner i etterkant av svangerskapet. De dekker komplikasjoner i svangerskapet. 1
Nasse1 Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Så de dekker ikke svangerskapskomplikasjoner, men derimot kun hvis man er syk under svangerskapet.. Rart... Behandling av sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel kan jo bety at hvis man blir syk av svangerskapet, skal det dekkes? Hvis de mener at de kun dekker sykdom under svangerskapet, burde det stått det, "i forbindelse med svangerskap og fødsel" passer jo det jeg har, som er en direkte konsekvens av svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: a7b8e...6ad Jeg tror det må begrenses, tenk den oppstandelsen det blir hvis alle som har fått en mer langvarig komplikasjon fra svangerskap skal få gratis behandling i ettertid. Det finnes mange andre som hvert år må komme seg opp til egendandelstaket som gjerne skulle sluppet dette. Det er bare en måte du kan finne dette ut sikkert, Helfo.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Du kan ikke regne med å få det dekket. Har en venninne som fikk svangerskapsdiabetes, som "gikk over i" vanlig diabetes etter fødsel. Hun fikk ikke dekket utgiftene til dette selv om svangerskapet var den utløsende årsak. Du må nok regne med å betale, og kan neppe kreve tilbake pengene før du fikk frikort. Anonymous poster hash: 37107...3e6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå