Gå til innhold

Oppbevaring av sminke


Gjest Carmelita

Anbefalte innlegg

Gjest Carmelita

Skal på Tax free og tenkte jeg kunne kjøpe endel sminke. Hvor lenge kan man oppbevare lipgloss, øyenskygge, eyeliner, maskara, pudder og dekkstift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Butterflygirl

Vanlig sminke, altså eyeshadows, leppestift og sånne "tørre sminker", kan vare opp til et år. Mens maskara må skiftes hver tredje måned. Lipgloss tror jeg har litt kortere tid enn et år, for den kan bli klissete eller forandre lukt og lignende. Men hvis det er en du liker veldig godt, så klarer du nok å bruke den innen 1 år. Når det gjelder maskara så er det fordi den mister konsistensen sin. Blir tørr, lukter rart/vondt og virker rett og slett ikke som den skal. Det er også for at man ikke skal få øyekatarr og lignende problemer med gamle maskara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder hvis pakningen er åpnet. Er den uåpnet, varer det mye lenger. Pass på å legge produktene på et litt kjølig og gjerne mørkt sted, så kan du hamstre i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Mascara bytter jeg hver 3. mnd, som regel fordi den går tom. Når det gjelder puddersminke, som øyenskygge og rouge, har jeg disse mye lenger enn et år.

Tror jeg har noen pudderprodukter nå som jeg har hatt i 3 år. Jeg passer på å oppbevare de på et sted der det ikke er for varmt, og å vaske børstene/applikatorene ofte. Sjekk at fargen eller lukten ikke endrer seg, så vil de være ok å bruke lenger enn et år.

Dekkstift bruker jeg ikke, og touch eclat er som regel oppbrukt i løpet av 6 mnd i min sminkeskuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Som de andre sier; mascara må byttes ofte. For de andre tingene gjelder det at du bør sjekke lukt og konsistens; så lenge alt virker bra, kan du bruke dem.

Men husk at det ikke lenger er store summer å spare på å kjøpe sminke på tax free; kanskje sparer du 30-40kr på en mascara, så det er liten vits i å hamstre (selv om jeg stadig faller i fella selv). Gardermoen er den billigste flyplassen jeg vet om på slikt, muligens billigst i Europa. Amsterdam er dyr, Athen er dyr, alle flyplasser i Tyskland er dyre, Thessaloniki (Hellas) og Budapest likeså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen tips på en sånn jenteside..mye er nevnt tidligere:

Bruk kjøleskapet!

Leppestift kan vare i inntil 2 år dersom den oppbevares riktig. Putt leppestiften din i kjøleskapet. Den holder seg mye lenger og dessuten blir den kald og god å ta på.

--> Jeg pleier å ha de i kjøleskapet av og til(når jeg blir moody hehe), og det hjelper synes nå jeg.

Parfymen trives også best her. Lukten holder seg mye lenger (inntil 3 år).

--> Det har jeg ikke prøvd...

Øyensminke og maskara

Begge disse produktene har en holdbarhetstid på 3 måneder.

-->Kjent..alle vet det nå.. 8)

Kremer

Brunkrem, dagkrem og andre typer kremer kan vare i ca. 2 år dersom du oppbevarer den mørkt og kjølig. Disse bør ikke nødvendigvis ligge i kjøleskapet, men på sommeren kan det allikevel være lurt.

Solkremer blir ofte stående lyst og varmt og bør derfor brukes i løpet av den sommeren du har kjøpt dem. Solkremen mister nemlig solfaktoren etter kort tid når den oppbevares varmt. En god tips her kan være å bruke denne som fuktighetskrem når sesongen er over.

Neglelakk

Neglelakk blir fort for tykt, noe som kan løses ved at du heller litt neglelakkfjerner i flasken. Pass på at du prøver deg frem, slik at den ikke blir for tyntflytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuddly

Solkrem som fuktigehetskrem? Nei takk!!!

Uansett solkrem syns jeg den er ekkel på huden, særlig etter en stund, og jeg får trang til å dusje. Får en "skitten" følelse :-?

Solkrem i sola - ja takk, ellers noe som trekker skikkelig inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Tenkte på uåpnede pakker, ja. Godt å høre at holdbarheten er lang, selvom det kanskje ikke lønner seg kjempemasse å handle på Tax free. Greit å kjøpe opp et lager likevel, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...