Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og forloveden min skal til USA i høst og har planlagt litt av en tur. Vi har aldri vært der før og gleder oss veldig. Ettersom vi er litt uerfarne i USA, trenger vi alle de tips vi kan få. For å fortelle litt kort om reiseruten vi har planlagt; Vi flyr fra Gardermoen til Los Angeles og er der noen dager før vi leier bil og kjører til Las Vegas og ut til Grand Canyon. Vi tenker å være i Vegas i 4-5 dager før vi flyr ned til Texas. Herfra skal vi ha leiebil og kjøre den lange veien til Orlando. På denne veien skal vi bruke god (men ikke for lang) tid og vi vil kjøre innom mest mulig. Etter at vi har kommet til Orlando og vært der noen dager, flyr vi opp til New York og før vi drar hjem igjen.

Vi har det meste halvveis under kontroll og vet for det meste hva vi har lyst til, men vi vil gjerne høre hva dere har gjort?

Hva vil du anbefale og hva vil du si er oppskrytt?

Spesielt trenger vi hjelp til å finne ut hva/hvor vi skal kjøre innom på veien fra Texas til Orlando. Først; Burde vi lande i Houston eller Dallas? Hvor kan vi oppleve mest? Vi tenker å kjøre ruten igjennom Arkensas, Tennessee og Geogia på veien. Hva burde vi innom her? Er det noe som er verdt et avspor i ruten? Vi vil gjerne få med oss masse kultur, vi vil se de søte småbyene og all dens sjarm. Vi er glad i musikk og vi vil også få med oss museer som er verdt turen.

Kan også nevne at vi skal være i USA i fire uker, så vi må planlegge godt for å få med oss mest mulig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dere vet at det tar ca 5 timer å kjøre fra Vegas til grand canyon ?

Jeg anbefaler helikopter tur til grand canyon. Da lander man midt i hele greien og får servert en enkel lunsj med champagne. Koster nok litt mer enn å kjøre dit selv med bil, men man får en helt fantastisk opplevelse og utsikt

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har foreslått det, men jeg har dessverre en samboer som nekter å sette seg et helikopter, så vi blir nødt til å ta bilen. Det blir ikke helt den samme opplevelsen, men. Vi har sett på kjøreruten og er klar over at det er lang reisetid, men det får heller bare være. Er visst litt av sjarmen å kjøre den veien, har jeg fått beskjed om ;)

Skrevet

Okai :) for selv trodde jeg grand canyon var en svipptur unna Vegas, og har fått inntrykk at jeg ikke er alene om å tro det.

I LA anbefaler jeg å enten sykle eller gå på rollerblades fra Venice Beach til Santa Monica Beach. Utrolig fascinerende å se på alle weirdoene der.

Dere bør også få med dere et sirq du solei show enten i LA eller i Vegas.

Skrevet

Hærlig. Mye erfaring med vestkysten, altså California, Nevada, Arizona.

I LA anbefaler jeg dere Santa Monica. Ta ut leiebil når dere lander på LAX. Bestill leiebil gjennom reisebyrå i Norge før dere reiser. Da får dere de forsikringer dere trenger, og blir ikke lurt til å kjøpe flere. Fra Santa Monica kan dere med bil kjøre til Beverly Hills, Hollywood m.m. Dere kan besøke Observatory i Griffith Park og cruise på Mulholland Drive og evt. ta en tur til Universal Studios.

Turen til Las Vegas tar omtrent en dag. Stas å komme fram etter mørkets frambrudd for da er det flottest. Hvis gambling ikke er en lidenskap kan 2 dager ofte være nok i Vegas. Bruk heller mer tid i Santa Monica eller andre steder.

Grand Canyon er en drøy kjøretur fra Vegas. Man kan velge Sout Rim hvis dere ønsker overnatting. Men glem ikke Skywalk som er nærmere Vegas. Det er et spennende alternativ, men det koster litt. Ville kanskje satset på South Rim ettersom der er første gangen.

Å kjøre bil i statene går veldig fint. Kjør fornuftig og alt går bra. Et annet alternativ til Vegas er jo å kjøre nordover fra L.A til SAN Francisco. En meget flott biltur med mange muligheter for stopp og overnatting underveis hvis dere kjøre kystveien. Hearst Castle, Carmel, Monterey m.m. Og SAN Francisco er min absolutte favoritt og jeg ville helt klart heller kjørt dit fra LA istedenfor Vegas. Men det er bare en velment anbefaling fra min side.

Jeg har vært i California 11 ganger og vet lite om Texas og andre steder. Husk at det går en del penger til tips. Alle servitører skal ha 15% og hun som fikser hotellrommet forventer et par tre dollar per gang. Vær høflig og hyggelig og jeg er sikker på at dere får en veldig fin tur. God tur. Nå fikk jeg jaggu reisefeber igjen....

Skrevet

New Orleans :hjerte:

Skrevet

Takk for gode svar! Jeg skriver ned alle tips og undersøker nærmere! :)

Vi trodde først det var bare en svipptur vi også, men etter en nærmere titt fant vi fort ut hvor feil det var. Skalaen på kartet der er litt annerledes enn hva vi er vandt med. ;)

Jalp, så bra for oss at du er godt kjent og vil dele! Mener du at vi burde bo i Santa Monica? Hvordan er distansene i LA? Jeg er redd alt er mye større og mer avansert enn hva jeg ser for meg nå, slik at vi ikke har lagt i nok tid på hvert sted. Vi hadde egentlig planer om bl.a San Fran også, men måtte luke ut noen byer med tanke på tid. Vi er ikke store gamblere, men vil veldig gjerne få med oss Vegas allikevel.

Jeg tror nok vi går for South Rim, uten at det er helt bestemt. :) Jeg syns kanskje Skywalk ser litt ekkelt ut, uvandt å skulle gå der tror jeg. Vet du forresten hva det koster?

Takk for info om tips, det er noe jeg ikke hadde tenkt på enda. :)

Skrevet

L.A. er egentlig ei diger slette som rommer 80 byer. Rundt 20 millioner bor der. Vi bor nesten alltid i Santa Monica da det her er gode hoteller, mulig å rusle på byen og ikke veldig langt fra Venice Beach. Dessuten kan man på ca 45 minutter kjøre opp til Hollywood og da passerer man Beverly Hills på turen. Kjør Santa Monica blvd eller Sunset blvd.

Glem downtown L.A. Lite å oppleve og stort sett bare banker og hoteller. Dere trenger bil så lenge dere er i LA. Og det er bare en halvtime å kjøre fra LAX til Santa Monica, men skal dere noe sted er nok bil det beste. Bare husk at parkering på hotellet koster det også.

Fra Vegas til South Rim tar det da 5 timer. Dere passerer Colorado River ved Hoover Dam og da er dere i Arizona. Og da må klokka stilles en time fram :-). Dere kommer etterhvert til Williams hvor dere tar av nordover og etterhvert gjennom porten til nasjonalparken på South Rim. Når dere kommer fram til selve kanten, finnes det hotell og litt enklere overnatting. Men husk at dere da er et par tusen meter over havet og at det kan være alt fra veldig mildt til iskaldt. Søk på tripadvisor.com for å finne aktuelle hoteller uansett hvor dere skal.

Snakk med et reisebyrå når det gjelder formaliteter for innreise og vær klar over jetlag. Når dere kommer fram, er dere stuptrøtte da tidsforskjellen er 9 timer etter oss. Dere kommer til å være trøtte om kveldene og meget våkne tidlig om morgenen. Dere har sikkert masse planer om alt dere skal, men jeg har erfart at man ikke får tid eller orker alt. Derfor kan det være fornuftig å ikke legge opp for stramt program.

Når det gjelder flyreise, anbefaler jeg direktereise med enten KLM fra Amsterdam eller BA fra Heathrow. Mellomlandinger i USA bør unngås bl.a. På grunn av køer, security m.m. Kjemlurt å lese seg opp litt på reiselitteratur. På den måten blir det en helt topp tur. Ta med cash, et par kredittkort hver og som sagt vousher for leiebil. Hoteller fikser dere best selv på internett.

Det er fullt av fristelser på en slik tur. Og det går en del penger. Kos dere og forbered dere på masse opplevelser som dere først etter at dere kommer hjem vil verdsette fullt ut. :-)

Skrevet

Her var det masse god hjelp. Takk! Mye av dette jeg ikke var klar over fra før - glad jeg har god tid til å planlegge!

• Liker 1
Skrevet

New orleans!!! For en stemning.....!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...