Gå til innhold

Hverken ungdomsrett eller voksenrett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjelder videregående opplæring. Jeg gikk et halvt år på vgs etter grunnskolen da jeg var 16. Jeg sluttet av flere grunner og fikk meg forskjellige jobber istedet. Nå har jeg funnet ut at jeg må tilbake på skolebenken igjen (fyller 22 snart), men jeg skjønner ikke systemet? Jeg har visst ikke ungdomsrett fordi jeg har brukt opp mine 5 år?? Men jeg har jo bare gått et halvt år. Og ikke voksenrett heller fordi jeg ikke er 25.

Anonymous poster hash: d3390...dfe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan bruke retten din frem til du er 24. Siden du har gått et halvt år, så har du bare brukt opp ett år. Og man har uansett rett til å skifte linje EN gang. om man kunn har gått førsteåret, eller sluttet iløpet av førsteåret.

Anonymous poster hash: 6791e...fc3
Skrevet

Hææ? Jeg var å snakket med rådgiver på den vgs'en jeg gikk på og hun sa at jeg ikke hadde retten lenger, for når jeg hadde gått det halve året den gangen så hadde nedtellingen på 5 år startet. Jeg hadde derfor brukt opp de 5 årene mine når jeg fylte 21, selv om jeg bare gikk et halvt år. Jeg synes det høres helt bak mål ut og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være sånn? Det samme sa en annen rådgiver også. Men jeg kan fortsatt ikke skjønne hvorfor?

Skrevet

Hææ? Jeg var å snakket med rådgiver på den vgs'en jeg gikk på og hun sa at jeg ikke hadde retten lenger, for når jeg hadde gått det halve året den gangen så hadde nedtellingen på 5 år startet. Jeg hadde derfor brukt opp de 5 årene mine når jeg fylte 21, selv om jeg bare gikk et halvt år. Jeg synes det høres helt bak mål ut og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være sånn? Det samme sa en annen rådgiver også. Men jeg kan fortsatt ikke skjønne hvorfor?

Jeg ser nå at den rådgiveren muligens har rett.

" Likevel skal retten til videregående opplæring som hovedregel brukes i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eventuelt seks år ved læretid."

Men du kan logge inn på vigo og starte søknaden for å sjekke om du har ungdomsrett. Når du har kommet til registrer søknad til *fylket du bor i* så trykker du bare der, også avbryter du søknaden etterpå :) Da får du en kvittering på e-post hvor det står om du har ungdomsrett eller ikke :)

Skrevet

Men om du ikke har ungdomsrett mer, så er det jo fult mulig å søke fordi :) Er du heldig så kommer du inn på det du har lyst til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...