flight Skrevet 13. januar 2014 #21 Skrevet 13. januar 2014 canis sin rasevelger På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser: Akita American Akita Amerikansk bulldog Anatolsk gjeterhund Appenzeller sennenhund Bernerstøver Bracco italiano Broholmer Canaanhund Chesapeake bay retriever Collie korthåret Grand danois Grosser schweizer sennenhund Hygenhund Irsk ulvehund Islandsk fårehund King charles spaniel Kooikerhund Landseer Lapsk vallhund Leonberger Norsk buhund Podenco ibicenco strihåret Rhodesian ridgeback Schweizerstøver Shiba Spansk mastiff Tibetansk mastiff Vorstehhund langhåret Du kan lese rasebeskrivelsen ved å trykke på linken(e).http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.phpAnonymous poster hash: 539af...75a Jeg vil ikke anbefale shiba til noen som har små barn og ikke er så veldig sporty. Shibaen er en aktiv rase og trenger en stødig hånd, tid og masse tolmodighet da de er veldig sta.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Hva med Coton de tulear?? Anonymous poster hash: 56f06...36a
Wesla Skrevet 13. januar 2014 #23 Skrevet 13. januar 2014 canis sin rasevelger På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser:Akita American Akita Amerikansk bulldogAnatolsk gjeterhund Appenzeller sennenhund Bernerstøver Bracco italianoBroholmer CanaanhundChesapeake bay retriever Collie korthåret Grand danoisGrosser schweizer sennenhund Hygenhund Irsk ulvehundIslandsk fårehund King charles spanielKooikerhund LandseerLapsk vallhund LeonbergerNorsk buhund Podenco ibicenco strihåretRhodesian ridgeback Schweizerstøver Shiba Spansk mastiff Tibetansk mastiff Vorstehhund langhåret Du kan lese rasebeskrivelsen ved å trykke på linken(e).http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.phpAnonymous poster hash: 539af...75a Du kan vel glemme disse som er strøket ut og egentlig alle andre også unntatt king charles spaniel om dere ikke ønsker å jobbe en god del med hunden, kan ikke fatte at disse kom opp er jo mange ekstreme vakthunder her f.eks. Dere må jo ha et ønske om å trene og dressere hund, uansett hvilken hunderase. De aller aller fleste kan få uvane med å bjeffe og man må være forberedt på å trene på det uansett. Om hunden oppfører seg er jo opp til dere også. Lykke til med valget, ville satt meg ned å lest noen hundebøker og kanskje prøvelånt en hund en periode for å se om det er noe dere faktisk kan tenke dere.
Minnie Mus Skrevet 13. januar 2014 #24 Skrevet 13. januar 2014 Du har ike strøket ut collie, de er skikkelige arbeidshunder som krever mye mosjon og å få brukt hodet sitt. De er jo gjeterhunder. 2
Wesla Skrevet 13. januar 2014 #25 Skrevet 13. januar 2014 Du har ike strøket ut collie, de er skikkelige arbeidshunder som krever mye mosjon og å få brukt hodet sitt. De er jo gjeterhunder. Jeg vet, men de er i det minste ikke så skarpe som mange av de andre rasene som var listet opp. Helt enig at de krever en aktiv hundeeier.
daemonia Skrevet 14. januar 2014 #26 Skrevet 14. januar 2014 Greit nok at dere vil ha en hund som ikke går på veggene om den ikke får en lang tur hver dag. Jeg forstår godt at det kan være et krav. Men når du sier at dere ikke har mye peiling på hund, du vil ikke ha røyting og pelsstell, og du vil at den skal kunne takle å være alene hjemme i 8-9 timer og at du forventer at den kan oppføre seg når dere slipper den løs så lurer jeg på hva du egentlig tenker da? Det er deres innsats som hundeeiere som avgjør om den takler alenetid og om den kan løpe uten bånd. Ingen slipper en valp løs og forventer at den går fint og oppmerksomt ved siden. De går ikke pent i bånd heller uten en massiv innsats for å lære dem det. Ellers så må jeg jo bare si at du har ikke en rolig og behagelig hund før de er ute av puberteten. Ikke på permanent basis i hvert fall. På min eldste papillon var det en plutselig snuoperasjon når han var rundt halvannet år. Litt eldre enn det. Plutselig så vil han helst kose i armen i sofaen, eller være for seg selv. Sluttet plutselig å bry seg om alt og alle ute også. Men hadde han ikke hatt noen dressur i bunn der, så hadde han selvfølgelig ikke vært den rolige og behagelige hunden han er i dag! En schäfer f.eks. sies å ikke være moden og voksen før den er godt over 2 års alderen. En Beauceron (min drømmerase ) er ikke ute av valpestadiet før den er nesten 3 år, og er heller ikke utvokst før den tid. Poenget er at før pubertet er overstått og de faktisk kan defineres som voksne, så har du noen "små" troll som du må trene mye med og lære dem korrekt atferd. Det kommer på ingen måte av seg selv, og det er ingen hunder som bare er sånn og sånn på grunn av rasen. Hunder er som de er på grunn av eierne, og det er eierne som skal lokke frem rasens særtrekk. De kommer ikke av seg selv Så hvis dere ikke vil bruke de neste 2 årene på å trene og dressere, og ikke ser for dere at dere kan akseptere biting, klynking, uling, og annet jækelskap før de er blitt voksne, så bør dere ikke ha hund. Det er ikke ment som et angrep på deg, TS, men jeg følte at det trengtes en grundig oppklaring i forhold til det du skrev om forventninger til oppførsel 2
Karolius Kroktan Skrevet 15. januar 2014 #27 Skrevet 15. januar 2014 Enig med den som foreslo Sheltie eller Cocker. Puddelen krever MYYYE pelsstell selv om den ikke røyter. Akita og Sheeba er ikke noe for familier med små barn. Beaglen er en jakthund og sta som f.. Ellers kanskje en Dansk-Svensk gårdshund? Norsk Buhund elelr Lundehund egner seg ypperlig som familiehund.
Gjest Linn Cathrin Skrevet 15. januar 2014 #28 Skrevet 15. januar 2014 De er ikke hunder for førstegangs hundeeiere. Leonberger var den første hunderasen vi hadde, og det kan godt være en førstegangshund tross størrelsen. Staffer er kanskje ingen førstegangshund for de med NULL hundeerfaring, men om du har erfaring fra andre hold kan det godt være det, etter min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2014 #29 Skrevet 15. januar 2014 Leonberger var den første hunderasen vi hadde, og det kan godt være en førstegangshund tross størrelsen. Staffer er kanskje ingen førstegangshund for de med NULL hundeerfaring, men om du har erfaring fra andre hold kan det godt være det, etter min erfaring. Jeg vil derimot ikke ha en amstaff i et hus hos folk hvor det ikke har vært hund førut. 1
Stormborn Skrevet 15. januar 2014 #30 Skrevet 15. januar 2014 Jeg vil derimot ikke ha en amstaff i et hus hos folk hvor det ikke har vært hund førut. Er vel Staffordshire det menes, ikke Amstaff... Jeg skal for en gangs skyld anbefale golden eller labrador. Liker ikke at disse blir reklamert for som førstegangshunder hele tiden, men har dere litt IQ og går nok turer og trener de noe mentalt blir de oftest fine hunder
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2014 #31 Skrevet 15. januar 2014 Er vel Staffordshire det menes, ikke Amstaff... Jeg skal for en gangs skyld anbefale golden eller labrador. Liker ikke at disse blir reklamert for som førstegangshunder hele tiden, men har dere litt IQ og går nok turer og trener de noe mentalt blir de oftest fine hunder Samme hund i realiteten det. Jeg liker både golden og labrador, så det er jeg enig med deg i.
Stormborn Skrevet 15. januar 2014 #32 Skrevet 15. januar 2014 Samme hund i realiteten det. Jeg liker både golden og labrador, så det er jeg enig med deg i. Staffen er vel hakket "roligere"...Men fortsatt ikke no førstegangshund, det er nok sant! Syns det er så vanskelig å si dette med førstegangshund, for man må jo få lov til å ta den rasen man har lyst på egentlig - I teorien er jo ingen hund førstegangshunder, men et sted må man jo begynne Og om man liker rottweilere er det jo ikke no vits i å "kaste bort" 10-12 år på en collie!
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2014 #33 Skrevet 15. januar 2014 Staffen er vel hakket "roligere"...Men fortsatt ikke no førstegangshund, det er nok sant! Syns det er så vanskelig å si dette med førstegangshund, for man må jo få lov til å ta den rasen man har lyst på egentlig - I teorien er jo ingen hund førstegangshunder, men et sted må man jo begynne Og om man liker rottweilere er det jo ikke no vits i å "kaste bort" 10-12 år på en collie! Collie er hvertfall ingen førstegangshund, med mindre du er på farten hele tiden da.
Stormborn Skrevet 15. januar 2014 #34 Skrevet 15. januar 2014 Collie er hvertfall ingen førstegangshund, med mindre du er på farten hele tiden da. Nei, det vet jeg Var bare ment som to forskjellige hunder...
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2014 #35 Skrevet 15. januar 2014 Nei, det vet jeg Var bare ment som to forskjellige hunder... Skjønner. Men som førstegangshund for slike som meg (ikke alltid like glad for å gå tur) så liker jeg Chow Chow, den er mye godt av typen som tenker "fanden, må jeg ut nå igjen", når den ser kobbelet. 1
Alvina Skrevet 15. januar 2014 #36 Skrevet 15. januar 2014 Skjønner. Men som førstegangshund for slike som meg (ikke alltid like glad for å gå tur) så liker jeg Chow Chow, den er mye godt av typen som tenker "fanden, må jeg ut nå igjen", når den ser kobbelet. Enig. Chow chow bjeffer ikke, er rolig, men har vokterinstinkt ( i alle fall de få jeg har møtt, men ikke utpreget) Collie krever aktivitet ellers blir de lett en hund med nervøs adferd, kan spise opp møblene, ule når de er alene osv. Korthåret rase ok, krever ikke mye pelsstell, men husk at hårene er overalt og nesten umulig å bli kvitt. Da er det enklere med en langhåret som har underull og krever børsting en gang i uka. Vil ikke nevne raser. Italienske mynder har jeg hørt er rolige, men de er korthåret og noen eksemplarer har jaktinstinktet i behold. De er dessuten skjøre og blir ofte engstelige i kontakt med barn uten erfaring med hunder. Mops er rolige hunder, søte og trives i sofaen, men sliter med en del genetisk arvelige sykdommer, og er korthåret. (og selv med god støvsuger er eller kan det bli irritasjon hvis dere har tepper og møbler av stoff) Vet ikke hva man kan anbefale til noen som er inaktive, har små barn - DET må være en litt voksen/ eldre hund som er godt sosialisert, vant til barn og som nøyer seg med ca 1,5 timer tur per dag. Vil kanskje heller foreslå å få en katt, en rex røyter ikke og det samme med nakenkatter. De deltar i familielivet og setter pris på at noen er hjemme og tar seg tid, gir oppmerksomhet, men til og med de (mener jeg) må få mulighet til å gå ut når de vil. På vinteren velger de helst å være inne. Størrelsen på hunden hadde visst lite å si, men har liten erfaring med de helt store rasene, men har hørt de som regel er rolige. Men alle raser krever minst 1 time tur daglig, og par, tre lengre turer i uka, pluss mental aktivisering.
Gjest Linn Cathrin Skrevet 15. januar 2014 #38 Skrevet 15. januar 2014 Jeg vil derimot ikke ha en amstaff i et hus hos folk hvor det ikke har vært hund førut. Amstaff? Hvis du faktisk vet hva du snakker om, når det kommer til hunder, så burde du vel også vite at den rasen er ulovlig i Norge? Jeg snakker om Staffordshire Bullterrier, også kalt nannydog, som skrevet tidligere. Det er absolutt ikke samme rase, og hvis du mener det, burde du faktisk lese deg litt opp.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2014 #39 Skrevet 15. januar 2014 Amstaff? Hvis du faktisk vet hva du snakker om, når det kommer til hunder, så burde du vel også vite at den rasen er ulovlig i Norge? Jeg snakker om Staffordshire Bullterrier, også kalt nannydog, som skrevet tidligere. Det er absolutt ikke samme rase, og hvis du mener det, burde du faktisk lese deg litt opp. Det er den jeg snakker om også, men i realiteten er det samme rase som Amstaff.
Gjest Linn Cathrin Skrevet 15. januar 2014 #40 Skrevet 15. januar 2014 Det er den jeg snakker om også, men i realiteten er det samme rase som Amstaff. Det er jeg rimelig uenig i, men slik er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå