Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har fært på ferie i Banjul, altså Gambia, før? Vurderer å reise dit i februar, så trenger noen råd og tips! :)

Anonymous poster hash: f5fc0...bb3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var der for noen år siden, men var bare i Banjul noen dager. Vi kom dit i seilbåt, brukte to dager på å innklarere i landet og seilte deretter oppover elva til Juffure/Albreda og James Island. Selve Banjul var en helt grei by, selv om det var en del pågående folk som alltid ville hjelpe oss med alt mulig rart.. det kan være litt plagsomt! Men forståelig nok, ettersom de er veldig fattige og sikkert vil prøve så godt de kan å få noen gryn ut av oss rike vestlige mennesker. :)

Var også et stort marked der med mye rart som kan være morsomt å se.

Uansett - har du ikke vært i Afrika før så er det en vel verdt opplevelse å dra dit! Vi var ikke så mye ved stranda hvor det sikkert ligger hoteller, men var på en bar der en kveld, og traff trivelige lokale folk som spilte tromme og danset. :)

Anonymous poster hash: 4f43c...2fc
Skrevet

Skal du reise med ving? Isåfall har de billetter til rundt 8000kr for 2 personer,1 uke på hotell med fly tur/retur:)

Gambia er ikke så stort så det holder med en uke. Du reiser lett rundt i landet og få se masse på den tiden:)

Skrevet

Skal du reise med ving? Isåfall har de billetter til rundt 8000kr for 2 personer,1 uke på hotell med fly tur/retur:)

Gambia er ikke så stort så det holder med en uke. Du reiser lett rundt i landet og få se masse på den tiden:)

Ja, har sett på reise med Ving. Men jeg skal dra alene, så greit å vite litt om hvordan det er det:)

Anonymous poster hash: f5fc0...bb3

Skrevet

Ja, har sett på reise med Ving. Men jeg skal dra alene, så greit å vite litt om hvordan det er det:) Anonymous poster hash: f5fc0...bb3

Vel,som sagt er ikke Gambia det aller største landet,så du rekker å se ganske mye på kort tid.

I Banjul har de nasjonalmuseet og Albert Marked som er et stor marked der de selger alt fra mat til smykker og håndverk.

I Bakau så er det et eget håndverkmarked der de selger smykker,bilder,klær osv. Det er også lett å finne skreddere og butikker i alle byene.

Strendene er jo definitivt verdt å få med seg, så å reise litt rundt og nyte strandlivet på ettermiddagen er optimalt.det er og flere naturparker og egen krokodillepark. I tillegg er det verdt å ta turen til Gambiaelven som deler landet i to.

Ikke kjør de grønne taxiene,er turisttaxier og dyre.

Vær smart mtp bumsters som henger utenfor hotellet. De følger etter deg og vil spise med deg og forventer såklart at du betaler, og er gjerne ute etter en kort ferieflørt eller å lure til seg green card. Det er disse som slike feite britiske eldre kjerringer hooker opp med.

Vær også obs på at de som selger ting rett utenfor hotellet/på turiststedene har dritdyre priser, og prut på alt,også på markedene.det kan være lurt å gå med en gullring(eller fake)på ringefingeren og si du er gift for å slippe unna masete bumsters. Gambia er et turistvennlig land med smilende og hyggelige mennesker så det er forsåvidt trygt å reise dit:)

Av mat anbefaler jeg å prøve benechin,yassa og domoda samt et brød med brune bønner(aner ikke hva det heter). Det jeg IKKE anbefaler er "street food"der de gir deg en miks av kjøtt,grønnsaker,nudler og pommes frites,smaker faktisk helt jævlig hehehe...

Er også mulighet for å stikke innom barneskoler. Kjøp gjerne med deg en fotball som gave da gambiske barn elsker fotball. Mange av dem er ivrige og nysgjerrige på hvite folk,men det er bare koselig egentlig.

Toubab er ordet for en hvit person, så dette kommer du til å høre bli ropt etter deg fra tid til annen.

Vær veldig obs på å ikke si negativt om den helgærne presidenten de har. De fleste gambere liker han ikke,men mange som jobber i politi,militær og på turiststeder er en del av hans farskare....fyren er helt gal,han mener han kan kurere AIDS og han har også uttalt at homofile som viser de er homofile får straff,samma om du er turist eller ei.

• Liker 2
Skrevet

Har vært der på en rundtur for noen år tilbake. Vi tok en tur på Gambiafloden som var helt unik, deilig å komme ut i frisk luft etter å ha gått et stykke i varmen. Veiene er stort sett grusveier og støver veldig. Spiste lunsj i et skur langs bredden og fikk besøk av små apekatter som gjerne ville smake på lunsjen.

Og man blir veldig fort "populær" der nede, men det må man regne med. Alle vil bli venner med deg og gir deg sin mailadresse. Vi hadde med oss klær, leker og skrivesaker som vi delte ut til ungene i en liten landsby. Besøkte også en skole og ga dem litt penger slik at de kunne kjøpe møbler og bøker.

Var en tur innom krokodilleparken i Banjul. Har mistanke om at krokodillene var godt foret og kanskje dopet siden de lå ganske rolig mens vi skrevet over dem. En bisarr opplevelse. Når jeg ser på bildene i dag, så fatter jeg ikke at vi kunne gå blant krokodillene som om ingenting, men slik var det.

Mye håndtverk å kjøpe, men jeg orket ikke prute for det var billig uansett.

Ellers er et godt råd å ta med seg en flaske vann i sekken uansett hvor du går. Det var ikke lett å få tak i vann slik som her hjemme. Og husk antibac. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...