Gå til innhold

Ryddighet og oppdragelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bemerket meg både med egen mor og kvinnelige familiemedlemmer at det legges høyere press på døtre enn på sønner ift. rot og renslighet.

Tanten min er av denne sorten. Når datteren har latt et vått håndkle bli liggende på badegulvet, får hun kjeft. Hvis sønnen, eller mannen, har gjort det, er hun mer tilbøyelig til å smile og riste på hodet - "den gutten altså".

Er fortsatt slik i min familie at i familieselskaper så reiser kvinnene seg for å rydde bort mens mennene blir sittende. De kan kanskje sende noen tallerkner nedover eller legge dem oppå hverandre, men det er alltid menn sittende igjen ved bordet mens kvinnene suser ut på kjøkkenet. Blir jeg sittende (som jeg eksprimenterte med en gang) blir jeg bedt om å hjelpe til.

Når vi er på hytta ber mamma meg og søsteren min langt oftere om å hjelpe til å vaske opp enn faren vår.

I det hele tatt føler jeg også at det er gitt at en kvinne skal ha et ryddig og lekkert hjem, mer enn en gutt. Misforstå meg rett - jeg vet at mange kvinner forventer at en mann har et hygienisk hjem. Men det virker som om det er mere aksept for at ting flyter enn hos jenter.

Er dette BARE i min familie eller er det noen der ute som har liknende opplevelser? Jeg tror dette er såpass inngrodd at veldig mange ikke engang tenker over det, men hvis du gjør det?

Anonymous poster hash: e59a3...461
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik det har vært og er i min familie også. Jeg ble tidlig forbannet for den forskjellsbehandlingen, men det hjalp ikke. De er slik ennå.

Anonymous poster hash: 0ddb4...a33
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives med at det er litt slik jeg, føles som den naturlige rollen å ta. På samme måte som mannfolka hiver seg over øksa når veden skal hogges på hytta.

Anonymous poster hash: 295ac...54b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

obs - ser at denne kanskje burde vært under "Barn og familie".

Jeg er personlig ikke noen typisk feminist og tror personlig på biologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Jeg aksepterer at vi er forskjellige.

Men dette er ikke et punkt jeg forstår. Ingen liker husarbeid. Spesielt ikke de kjedelige og repetitive oppgavene som pågår i et hjem. Og selv om mann og kone muligens har fordelt det seg imellom, så er det ingen grunn til at barna skal ta ulik del i hjelpen eller at man ikke skal ta hver sin del i et selskap.

Faren min er t.o.m. pensjonert og hjelper knapt til. Mamma jobber og gjør alt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives med at det er litt slik jeg, føles som den naturlige rollen å ta. På samme måte som mannfolka hiver seg over øksa når veden skal hogges på hytta.

Anonymous poster hash: 295ac...54b

Hvis det er to ulike oppgaver som skal gjøres og den ene gjør det ene og den andre gjør det andre, er det jo noe helt annet.

Jeg snakker først og fremst om oppdragelse her og når det er ulik fordeling. Ingen grunn til at tenåringsgutt skal kunne la ting flyte og en tenåringsjente skal få kjeft.

• Liker 2
Skrevet

Mod - kanskje flytte til "barn og familie"? :)

Skrevet

Hjemme hos oss, ved besøk osv. har det alltid vært slik at mamma og ungene rydder, og menn hjelper aldri til. Kvinnene som er på besøk hjelper ofte til hvis det er 10-15 personer rundt bordet, og da sitter alle mennene igjen.

Jeg prøvde å sitte igjen på julaften, men det føltes helt feil fordi jeg har hjulpet til å rydde av så lenge jeg bodde hjemme.

Det er urettferdig å forskjellsbehandle ungene, men så er det vanskeligere for en "skitten" dame å få seg mann, enn det er for en "skitten" mann å få seg dame.

Selv er jeg en "skitten" mann, men samboeren er "ryddig" (selv om hun hater det) og jeg elsker henne ekstra mye for at hun gjør livet mitt mer behagelig. Som takk tar jeg meg av alle tunge løft, kjører bilen i rushet hvis hun vil, vasker bilen, lager mat, dreper de få edderkoppene vi finner.

Har ikke vasket klær eller badet/toalettet siden vi flyttet sammen for noen år siden.

Anonymous poster hash: 6071e...4b2
Skrevet

Noe jeg har reagert på fra min mor, er at det handler ikke bare om hvor rent det er - det handler om at kvinnen har et 'ansvar' for å være flink til å rydde og vaske.

For et år siden skulle jeg flytte inn med en fransk jente (studerer i utlandet). Det var hennes leilighet og ting var derfor på hennes premisser for det meste. Hun sa at det var en vaskehjelp i leiligheten hver uke, som var mest praktisk ettersom hun jobbet mye (jeg var fulltidsstudent med deltidsjobb). Vaskehjelp koster laaangt mindre i utlandet, og er mye mer vanlig. Jeg sa ok og vi la igjen en liten slant hver gang.

Moren min var forferdet over dette og syntes det var upassende.

Fetteren min er student, bor alene og har vaskehjelp. Og ingen har noe imot det.

Så det jeg har lært meg fra den forrige generasjon er at menn kan få hjelp til å vaske hjemme hvis det passer ham. En kvinne bør ikke det - for dette burde hun da klare selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er to ulike oppgaver som skal gjøres og den ene gjør det ene og den andre gjør det andre, er det jo noe helt annet.

Jeg snakker først og fremst om oppdragelse her og når det er ulik fordeling. Ingen grunn til at tenåringsgutt skal kunne la ting flyte og en tenåringsjente skal få kjeft.

Jeg er så forbanna enig med deg. Dette er en jævla uting. Ikke faen om jeg slaver rundt for mine egne brødre/onkler og far. Her får alle ta et tak. Og det gjø de som regel også.

Min mor og far har hat ca 50-50 fordeling i hjemmet, og min mor har vært like aktiv på å hogge ved, klippe plen, male hus, skifte dekk osv som min far. Og alle tre barna (1 jente og 2 brødre) har blitt behandlet likeverdig på dette punktet. Min tante derimot kunne finne på å si til meg (når vi var på besøk) at JEG måtte legge på sengetøy til lillebroren min (han er to år yngre og hadde klart det fint selv), hente MEG for å helpe til å dekke bord og bli sur på MEG når vi hadde lekt og rotet alle sammen (hun har et barn, en sønn). Samme med min bestemor. Jeg blir så forbanna på sånn forskjellsbehandling. Men jeg vet at min mor har gitt beskjed om at det er uaktuelt at de skal holde på sånn. Jovisst skal vi hjelpe til, men det skal gjelde alle.

Jeg jobbet også på en båt en gang, og der var det samme greia. Vi damene måtte sette på bordet, kage mat og rydde av bordet. Hadde en av karene vært og kjøpt jordbær så var det vi som måtte renske de. Jeg blir helt kvalm av sånne holdninger.

Anonymous poster hash: f4dcd...4d0

• Liker 4
Skrevet

Mod - kanskje flytte til "barn og familie"? :)

Moderator er ikke automatisk inne og lese alle innlegg i alle tråder, ønsker du at de skal flytte tråden må du trykke rapporter og be de flytte tråden. Har gjort det for deg nå.

Skrevet

Sånn hos oss også.

Anonymous poster hash: 47a6f...144
Skrevet

Slik er det, og slik kommer det alltid til å være. Vi er født slik, oppdratt slik, genetisk laget slik. Mor verner om barn og familie. Far verner om økonomi, jakt og finne føde til familien sin. Men så er det full skjærings at kvinner skal jobbe fullt, dra inn skattepenger. Barn settes bort 50 timer i uken i barnehager. Mor sliter med dårlig samvittighet. Hun skal tjene gode penger, passe barn, vaske huset, lage middager, rydde etter måltider, vaske klær, støvsuge, handle inn, ordne til jul, påske og bursdager. Menn skifter dekk og kanskje bærer ut søpla.

Og vi blir sure gretne og ønsker skilsmisse, mannen bidrar jo ikke hjemme likevel. Surt hus og surt hjem :(

Hvis kvinner fikk lov til å ile på kjøkkenet etter endt middager, kvinner burde fått lov til å være sammen med sine egne barn, få lov til å vær omsorgspersonen i hjemmet. Men kvinnefrigjøringen, likestillingen har ødelagt kraftig. Kvinner trodde de kunne forandre menn. Nei, det går ikke. Menn kan ikke forandres. Ikke kvinner heller, Kan vi ikke godta forskjellene, og at vi er født slik?? Ryddegen og ORDNEGEN ligger ikke for menn. Dette er det jo forsket på. Menn synes ikke hybelkaniner, oppvask og støvtørking er rot. De ser det ikke. De kan fint leve med klær slengt alle veie, kopper og kar ut av skapene. Skitne sengklær osv. Vi kvinner derimot. Vi liker det ikke, vi trives ikke i rot, så vi rydder, vasker og styrer på.

Blir vi utslitt? JA. Men vi MÅ ha huset pent for å få sjelero.

Anonymous poster hash: 2d8de...672
Skrevet

Slik er det, og slik kommer det alltid til å være. Vi er født slik, oppdratt slik, genetisk laget slik. Mor verner om barn og familie. Far verner om økonomi, jakt og finne føde til familien sin. Men så er det full skjærings at kvinner skal jobbe fullt, dra inn skattepenger. Barn settes bort 50 timer i uken i barnehager. Mor sliter med dårlig samvittighet. Hun skal tjene gode penger, passe barn, vaske huset, lage middager, rydde etter måltider, vaske klær, støvsuge, handle inn, ordne til jul, påske og bursdager. Menn skifter dekk og kanskje bærer ut søpla.

Og vi blir sure gretne og ønsker skilsmisse, mannen bidrar jo ikke hjemme likevel. Surt hus og surt hjem :(

Hvis kvinner fikk lov til å ile på kjøkkenet etter endt middager, kvinner burde fått lov til å være sammen med sine egne barn, få lov til å vær omsorgspersonen i hjemmet. Men kvinnefrigjøringen, likestillingen har ødelagt kraftig. Kvinner trodde de kunne forandre menn. Nei, det går ikke. Menn kan ikke forandres. Ikke kvinner heller, Kan vi ikke godta forskjellene, og at vi er født slik?? Ryddegen og ORDNEGEN ligger ikke for menn. Dette er det jo forsket på. Menn synes ikke hybelkaniner, oppvask og støvtørking er rot. De ser det ikke. De kan fint leve med klær slengt alle veie, kopper og kar ut av skapene. Skitne sengklær osv. Vi kvinner derimot. Vi liker det ikke, vi trives ikke i rot, så vi rydder, vasker og styrer på.

Og du tror vi ikkje skjønner at du er en mann som skriver dette? Pisspreik.

• Liker 7
Skrevet

Hjemme hos min mann har det aldri vært slik. Faren lager like mye mat, rydder like mye av boret, løper stadig rundt med støvsugeren og er egentlig ivrigere enn moren på smårydding. Resultatet er en mann som tar sin del og vel så det hjemme.

Genetikk er det ikke. Men forskjellsbehandling gjennom generasjoner som det tar tid å normalisere.

Anonymous poster hash: 27138...45c

• Liker 5
Skrevet

Ikke født sånn, blitt sånn.

I mitt barndomshjem er det også kvinnenesom rydder av bordet mens mennene sitter igjen og slapper av. Jeg har opponert mot det hele livet, er nok født feminist, krevd likebehandling av meg og brødrene mine. Fikk ikke voldsomt gehør. Men i mitt voksne hjem, har jeg en mann som misliker rot og skitt, og evner å gjøre noe med det. Han trives nok hakket mer med huslige sysler enn meg (kanskje pga min barndom), men begge må uansett gjøre sitt. Han får mye skryt av en overrasket svigermor når han med selvføkge hjelper til å rydde av bordet, mdns hennes mann og sønner sitter igjen og gidder ikke :)

• Liker 3
Skrevet

Er nok lett for at det blir til at kvinnene står for mat, vask osv. Jeg skal protestere den dagen karene ikke lenger skaffer ved, brøyter snø, skrur på bilen osv. ;)

Jeg kan også gjøre de tingene der, og gjorde det ofte før vi fikk barn,men nå handler det om å være effektiv. Jeg bruker en time på å skifte dekk, mannen en halvtime. Han bruker en time på å ta fredagsvasken, jeg en halvtime. Sier seg selv hvordan vi fordeler det om vi vil bruke minst mulig tid. Jeg vet at vi når som helst kan bytte oppgaver, så det stresser meg ikke.

Når det gjelder oppdragelse synes jeg det skal være likt. En av grunnene til at jeg valgte mannen er at han både kan holde huset ryddig og rent, og lage sunn og god mat (selv om jeg er den som gjør det mest nå).

• Liker 1
Skrevet

Oppdragelse har alt å si for hvordan dette blir i neste generasjon. Jeg har vokst opp med at mamma og pappa gjør like mye husarbeid og matlaging, og det kunne ikke falle meg inn å etablere meg med en mann som forventet at jeg skulle være husmor.

Her deler vi på oppgavene, og kommer til å oppdra ungene likt.

• Liker 5
Skrevet

Ja, dette med at mennene alltid sitter igjen mens vi kvinner må ta av og på bordet har jeg merket. Jeg synes det er en uting at ikke bare alle kan ta med seg det de har brukt på kjøkkenet, i stedet for å få andre til å gjøre det for seg.

Jeg var i middagsbesøk hos farssiden til typen og der var det bare oss jenter som ble spurt om hjelp på kjøkkenet, til å ta ut og inn fat o.l.. Selvfølgelig skal jeg hjelpe til, men jeg synes alle burde bidra litt, i stedet for at noen sitter igjen i sofaen og bare venter på å få servert ting i fanget. Det er sånn hjemme hos oss også. Er det noe som skal dekkes på så er det aldri mennene som hjelper til eller spør om man trenger en ekstra hånd.

• Liker 2
Skrevet

Det var da veldig gammeldags

Skrevet

Hos svigermor blir jeg ofte sittende mens mannen hjelper til å rydde av. Det hender jeg har tenkt at det er dumt, men så tar jeg meg i det og tenker at jeg er jo feminist. Og det er svigermor også.

Hjemme hos mine foreldre hjelper jeg til.

Anonymous poster hash: da2ea...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...