Gå til innhold

Er forhold på 16 og 15 galt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en gutt (16) som liker en annen jente (15). Er dette galt? Er det lovlig også? Tenker på at hun er under den seksuelle lavalder, og jeg er jo rett over grensa. Så er dette et særtilfelle eller bør jeg vente et år?

Anonymous poster hash: 9f89b...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke galt. Uten at jeg er 100% sikker på det, så tror jeg ikke du får noen straff for å ha sex med henne (hvis det er frivillig vel å merke), siden dere er så nære i alder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt i dette nei. Så lenge det er frivillig selvsagt.

Anonymous poster hash: 78c96...300
AnonymBruker
Skrevet

Det er lovlig når man er på ca samme alder som dere er.

Anonymous poster hash: 8335e...923
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem. Da jeg var 15, hadde jeg en kjæreste på 17(gutt). Det hadde de fleste av venninnene mine også.

Anonymous poster hash: 4d2a6...811
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt i å ha et forhold, men dere har ikke lov til å ha sex, og kan straffes. Når loven håndheves legges det mer vekt på hvor nære partene står hverandre i mental utvikling enn hvor gamle partene er. I denne spesifikke sammenhengen er frivillighet ikke et avgjørende tema. (Du spør jo heller ikke om å gjøre noe mot hennes vilje). I teorien kan til og med to under 16 år bli omfattet av loven, dersom den ene står langt unna den andre i mental utvikling. Så får dere ta egne valg basert på det.

Anonymous poster hash: b83ac...139
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt i å ha et forhold, men dere har ikke lov til å ha sex, og kan straffes. Når loven håndheves legges det mer vekt på hvor nære partene står hverandre i mental utvikling enn hvor gamle partene er. I denne spesifikke sammenhengen er frivillighet ikke et avgjørende tema. (Du spør jo heller ikke om å gjøre noe mot hennes vilje). I teorien kan til og med to under 16 år bli omfattet av loven, dersom den ene står langt unna den andre i mental utvikling. Så får dere ta egne valg basert på det. Anonymous poster hash: b83ac...139

Hvordan måles denne mentale utviklingen på en person? Kunskap? Erfaring med sex?

AnonymBruker
Skrevet

så lenge du ikke har sex med henne så gjør det ingenting :)

Anonymous poster hash: 5eea4...cd3
Skrevet

Hvordan måles denne mentale utviklingen på en person? Kunskap? Erfaring med sex?

Mental utvikling er mer omfattende enn begge eksemplene dine. Dette blir jo så klart først undersøkt dersom man faktisk er i en rettslig prosess som følge av brudd på den aktuelle loven. Da utføres omfattende tester og samtaler med oppnevnte sakkyndige. Dette er mer teori enn praksis, men TS må jo ta sitt valg på faktiske omstendigheter. Det er ikke lovlig for paret TS skriver om å ha sex, men de blir ikke automatisk straffet heller.

Anonymous poster hash: b83ac...139

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe problem. Da jeg var 15, hadde jeg en kjæreste på 17(gutt). Det hadde de fleste av venninnene mine også.

Anonymous poster hash: 4d2a6...811

Jeg har flere ganger kjørt i over 80km/t i 80-sone uten at det har skjedd noe. Det gjør det ikke noe mer lovlig og greit.

Anonymous poster hash: 2caa8...d41

Skrevet

Jeg er en gutt (16) som liker en annen jente (15). Er dette galt? Er det lovlig også? Tenker på at hun er under den seksuelle lavalder, og jeg er jo rett over grensa. Så er dette et særtilfelle eller bør jeg vente et år?

Dere er på samme alder, da kan dere ha sex så mye dere vil uten at noen bryr seg.

Som andre tullinger har påpekt, er det per definisjon slik at 16 år er lavalderen, men rettspraksisen er slik at om man skal være minst 19-20 år gammel før man kan bli straffet for å ha sex med en jente på 15 år. Så lenge forholdet ellers er jevnbyrdig (unntak kan være om man har et tillitsforhold, som trener eller noe overfor den yngre).

Anonymous poster hash: 4dcc7...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...