Chiqette Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Hei! Jeg er fort tiden til utredning av leddgikt. Var i oktober og tok blodprøver og røntgen, i tillegg bestilte fastlegen min time hos revmatolog. 21 januar fikk jeg time, og idag har jeg vært og tatt de siste blodprøvene før time hos revmatolog. Grunnen til at legen sendte meg rett avgårde var fordi jeg har lenge slitt med smerter i leddene, i tillegg til at nesten hele morssiden lider av leddgikt. Nå viste det seg, at blodprøvene jeg tok i oktober ikke var så bra. (Har ikke spurt om svar på dem før nå). Jeg er ikke flink på legespråk, men forstod det slik at den ene prøven skal ha en verdi på under 20 for og være negativ, min var derimot hele 44, og den andre prøven (som også liksom skal påvise leddgikt) hadde høy verdi. Jeg har lite peiling på dette, men betyr verdiene på blodprøven min at det er stor sjans at jeg har leddgikt? Og hva vil skje hos revmatolog? Vil de ta tester osv? Tusen takk for alle ordentlige svar, og link meg gjerne sider der jeg kan lese mer.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Samtale, kjenne på ledd og antagligvis ultralyd av ledd. Kanskje nye blodprøver der også.Anonymous poster hash: 7d9fe...fee 1
Havbris Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Sannsynligvis har du hatt høy senkning (den blodverdien som var på 44), noe som er vanlig ved leddgikt, og jeg vil anta at de har påvist det som ofte kalles en "revma-faktor" i blodprøvene dine. Blodprøver kombineres med at revmatologen kjenner på leddene dine, og spør en del spørsmål.
Chiqette Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2014 Mener og huske at det var anti ccp (ett eller annet) som slo ut, pluss en til, begge hadde for høye verdier. Tusen takk for svar, da er jeg litt mer forberedt på timen med revmatologen
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Ccp er Crp kanskje? kalles også "hurtisenkning" som gjerne stiger i takt med senkningen. Anonymous poster hash: 7d9fe...fee
Chiqette Skrevet 10. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2014 nei, mener og huske det var anti ccp- antistoff som slo ut, om den har noe med senking osv vet jeg ikke
Sugerøret Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 nei, mener og huske det var anti ccp- antistoff som slo ut, om den har noe med senking osv vet jeg ikke Antistoffer mot cyklisk citrullinert peptid (anti-CCP)
Chiqette Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2014 Vet dere om diagnosen pleier og settes på første time hos revmatalog? Eller blir det mer testing osv etter og ha vært der? Blodprøver og røntgen er allerede tatt..
Nada Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 For meg så tok det seks måneder med gjentatte timer hos revmatologen før jeg fikk diagnosen. Han syns ikke jeg hadde nok symptomer før da. Jeg ble gradvis dårligere det halve året. Lykke til!
Sugerøret Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Tror det kommer litt ann på.Jeg fikk diagnose med en gang. Vet om flere som har hatt mange runder (og år) med utredninger før de har fått diagnose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå