Gå til innhold

TRIONETTA ELLER YASMIN??????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lizzie19

Heisann!! jeg bare lurer på en ting: Hva vil dere anbefale av Yasmine eller trionetta p-piller????

Var hos en lege for en uke siden og hun gav meg resept på Trionetta! hun anbefalte meg de istedenfor yasmin! pga dårlige anmeldelser av yasmine! flere har fått blodpropp osv!

Men jeg har hørt du ikke legger på deg av den?? og jeg er livredd for å gå opp i vekt av Trionetta? Går man mye opp? går det ned igjen til normalvekta etter noen uker?måneder? Sliter med spiseforstyrrelser,så jeg vil IKKE legge på meg! :cry:

jeg håper på noen svar fra Trionetta og yasmin brukere! :wink:

klemmer fra Lizzie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stemmer det legen din sier, det kan være en høyere risiko for blodpropp med yasmin.

forøvrig har jeg gått på begge merker. fikk veldig slitsomme bivirkninger av trionetta, som jeg ikke fikk av yasmin. men blodpropp er seriøse greier, og jeg vurderer sterkt å bytte til et annet merke igjen. og da blir det verken yasmin eller trionetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Yasmin. Legen min anbefalte Yasmin fordi det er litt mindre hormoner i den, du får ikke så mye kviser, legger ikke på deg, osv. Men jeg har hatt masse humørsvingninger (ihvertfall de første måndene). Blodtrykket mitt er også blitt litt høyere.

En venninnen av meg som har gått på Trionetta før og begynt på Yasmin, fikk ingen bivirkninger av Yasmin, men gikk mye opp i vekt av Trionetta og hun var utrolig ustabil. Lo i det ene øyeblikket, gråt i det neste og var rasende nesten hele tiden.

Siden du har fått Trionetta nå, så kan du jo se hvordan det går, og bytte hvis det funker dårlig...

klemz, Louise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor er det høyere sjanse for blodpropp med Yasmin? Hva er det de ineholder som er "verre" enn Trionetta? Jeg som var så fornøyd med yasmin.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert at blodproppfaren er høyere med yasmin enn andre p-piller, men det har vært flere tilfeller i løpet av det drøye året de har vært på markedet. nå er pillene 'under overvåkning' for å finne ut av om de virkelig er mer risikable. (noe lignende skjedde jo med marvelon for noen år siden, da var det endelige resultatet at de viste seg IKKE å være mer risikable)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på trionetta, men syns disse var helt pyton.. jeg ble deprimert og la på meg veldig mye, følte meg oppblåst og pyton hele tia. Nå går jeg på yasmin, disse er jeg kjempefornøyd med, har ikke merka en eneste bivirkning. Men selvfølgelig er det skummelt med faren for blodpropp.. men jeg kommer nok til å holde meg til dette merket jeg. er så fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nathalie

Jeg har gått på Trionetta, men hatet disse pillene. La på meg sinnsykt mye, skikkelige humørsvigninger osv... Det var helt ille. Yasmin hadde jeg ingen bivirkninger med, men jeg fikk litt mer menssmerter enn jeg hadde med Trionetta. Men nå går jeg ikke på piller uansett lenger, da.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasmin har mindre bivirkninger enn Trionetta,men er du veldig følsom for humørsvingninger som bivirkning slik som meg,vil du godt merke de om du går på Jasmin også.

Uansett så anbefales Jasmin fremfor Trionetta.Jeg synes heller Trionetta burde vært mer undersøkt jeg,makan til hormonbombe :evil: :D

Alle jenter er livredde for å legge på seg av p-piller,men saken er at HVIS du legger på deg litt er det kun snakk om 2-3 kg,og det merkes ikke i det hele tatt.

Jeg gikk ikke opp men ned jeg,og det er det mange som gjør.

Ikke bekymre deg for eventuelle ekstra kg,hovedsaken er at du får tak i et prevensjonsmiddel som fungerer som det skal.

Du legger på deg myyyyyye mer om du blir gravid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Ha ha, godt poeng Thea 8)

Jeg går på Trionetta. Har hørt om mange som har blitt gravide på dem though... Så jeg vet ikke helt....

Jeg opplevde av bivirkninger:

-depresjon

-tretthet/tiltaksløshet

-lavere energinivå

-vekttap

-bedre humor (!!)

Aaaaner ikke om den siste der kom av noe annet :lol:

Men skal snart slutte på pillen uansett hvis det viser seg på mandag at jeg er gravid. Har pauseuke nå. (Den har trukket ut litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -medisinstudine

Heisann,

Fikk lyst til å supplere litt til denne tråden.

Det å sammenligne bivirkninger og personlige erfaringer med ulike p-piller er fullstendig bortkastet og misvisende. Nå har det seg slik at akkurat det dere skriver om her, det gjøres det store statistiske undersøkelser på, før et legemiddel får komme på markedet. Det vil si at tusenvis av kvinner er blitt intervjuet grundig med hensyn til deres opplevelser av en medisin som f.eks p-pillen.

SÅ: Når man skal bestemme for/imot en p-pille, så lytt til det legen forteller: det er basert på systematisk statistiske oversikter.

Når det gjelder Yasmin, så er det nettopp denne uken kommet nye endelige funn på at risikoen for blodpropp er høyere hos dette merket. De forskjellige merkene inneholder ulike mengder og kombinasjoner av hormoner/virkestoffer: derfor gir de ulike effekter.

Jeg har lyst å legge til at risikoen for blodpropp øker betraktelig dersom man røyker (festrøyking hver helg er også farlig, ja) Det er gjort flere undersøkelser som tyder sterkt på at p-pillen øker risikoen for brystkreft også. Vær kritiske, jenter!

-medisinstudine (som sluttet med pillen da hun hørte hva legene sa på bakrommet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du i steden for p-piller?

Finnes det noe annet (foruten kondom) som du ville anbefale?/ som fungerer for deg og som det ikke snakkes så mye dårlig om på bakrommet?

Kondom blir litt for usikkert for oss nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg har prøvd trionetta og vil absolutt ikke anbefale dem! De var greie 1 år selv om jeg la på meg masse! Men etter et år raste det på med bivirkninger som bla voldsomme humørsvingninger.

Jeg går på yasmin nå og har gjort det over et år. Er kjempefornøyd! Har ikke merka en eneste bivirkning! Men når jeg ser det de andre sier her om blodpropp skal jeg innrømme at jeg er litt nervøs....

Andre:

- P-sprøyte er jo veldig populært nå. Personlig liker jeg å få mensen for å se at alt er i orden.

- Ellers så er minipillen en lettere versjon av p-pillen. Mindre bivirkninger, men du må være mye mer nøye med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...