Gå til innhold

"DaVinci-søvn" - erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har kjennskap til alternative søvnmønstre, ala det som mange kaller da Vinci-søvn? (etter Leonardo da Vinci) Tror det heter "biphasic sleep" på fagspråket.

Jeg har hatt ekstra lang juleferie, og merker at når kroppen får bestemme rytme helt selv virker det som den vil ha to døgn. Jeg legger meg rundt midnatt, våkner etter 3,5-4 timer, er våken til rundt 1 på dagen, sover til 4 og er våken til midnatt. Når jeg våkner på natta er det kul umulig å sovne igjen, jeg er lys våken og ender til slutt med å stå opp. Dette blir jo selvsagt håpløst når jeg skal tilbake på universitetet og ikke har mulighet til å sove midt på dagen, så da må jeg nok døgne for å tvinge kroppen til å sove en hel natt og komme tilbake i riktig rytme.

Det jeg lurer på er egentlig hvorfor kroppen min ser ut til å foretrekke to døgn? Jeg pleier alltid å bli sånn når jeg har ferie i mer enn en uke av slengen, og så må jeg legge om døgnet når ferien er over. Jeg merker også at jo tidligere jeg legger meg, jo større sjangse er det for at jeg våkner midt på natta - legger jeg meg feks kl 3 eller 4 på natta kan jeg mye lettere sove 7 timer sammenhengende enn om jeg legger meg kl 11 eller 12 på kvelden. Jeg er også alltid sulten når jeg våkner etter kort søvn, etter lang søvn er det sjelden jeg orker mat før jeg har vært våken hvertfall 2-3 timer. Føler også at hjernen jobber langt raskere når jeg har oppdelt døgn enn vanlig rytme.

Anonymous poster hash: 7e52f...b3c
Videoannonse
Annonse
Gjest ms_kwang
Skrevet

Åhh slik har jeg det også!!
jeg har hatt det slik så lenge jeg kan huske :)
Men legger jeg meg 01-02 så kan jeg fint sove i 12 timer..(merkelig det der altså!)
Nå i det siste har jeg lagt meg ca 22-23 også våkner jeg en gang rundt 03.30-04.30, har klart å holdt meg våken helt fram til 22-23 ,men dag to så sover jeg bare 3-4 timer, er våken til sent igjen, sover kanskje 5 timer, neste dag 3-4 igjen..

Men...jeg er egentlig ikke en A person. døgnrytmen min er mer B. Fordi jeg er egentlig ikke trøtt på kvelden, er da jeg er mest våken, så må jo tvinge meg selv i søvn og av og til kan det ta 2-3 timer før jeg endelig sovner >.> slitsomt, men må bare leve med det.

Har prøvd sovepiller, endte opp at jeg var våken i 2 døgn for så å sove i 12 timer, våken 2 døgn, sove 12 timer...Så jeg ga opp på de pillene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...