Gå til innhold

Hobby for deprimerte, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er deprimert, og jeg synes ingenting er gøy lenger. Jeg trenger å gjøre noe annet enn å gå på skole, jobb og... sitte på dataen. Har dere noen gode tips?

Jeg er glad i dyr, og jeg er veldig jentete, liker å lese blogger og er glad i neglelakk. Jeg er ikke særlig kreativ, og akkurat nå vet jeg ikke hva jeg syns er gøy selv engang :(

Need some inspiration!

Anonymous poster hash: 48eb0...6c0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før du finner deg en ny hobby bør du få kontroll på:

- nok søvn, dvs. omtrent åtte timer. For mye er like ille som for lite.

- sunn mat og nok mat

- beveg deg hver dag. Minimum er en halvtime gåtur, helst i dagslys.

- les selvhjelpsboka "Tenk deg glad" av David Burns.

Jeg har selv vært deprimert og legen min anbefalte at jeg gjorde disse grepene i hverdagen for at jeg skulle få mer overskudd. Jeg trengte også terapi og antidepressiva, men nå som jeg er ferdig med det passer jeg på å gjøre disse fire tingene hver dag for å forebygge at jeg blir deprimert igjen. Jeg kan komme med verdens lengste liste over ting du kan finne på, men noe av greia er at når du er deprimert er ingenting gøy.

Anonymous poster hash: c1d02...3b9
AnonymBruker
Skrevet

Før du finner deg en ny hobby bør du få kontroll på:

- nok søvn, dvs. omtrent åtte timer. For mye er like ille som for lite.

- sunn mat og nok mat

- beveg deg hver dag. Minimum er en halvtime gåtur, helst i dagslys.

- les selvhjelpsboka "Tenk deg glad" av David Burns.

Jeg har selv vært deprimert og legen min anbefalte at jeg gjorde disse grepene i hverdagen for at jeg skulle få mer overskudd. Jeg trengte også terapi og antidepressiva, men nå som jeg er ferdig med det passer jeg på å gjøre disse fire tingene hver dag for å forebygge at jeg blir deprimert igjen. Jeg kan komme med verdens lengste liste over ting du kan finne på, men noe av greia er at når du er deprimert er ingenting gøy.

Takk for svar! Jeg prøver å trene/gå tur litt hver dag, spise nok, men søvnen er sykt vanskelig å få kontroll på, klarer ikke komme meg opp etter åtte timer.. Men jeg får vel bare prøve enda mer! Kan man finne den boken på nett eller må man kjøpe den?

ts

Skrevet

Hvis du er glad i dyr, hva med å jobbe frivillig for dyrebeskyttelsen? F.eks. i Oslo har de et "kattehus" hvor man kan adoptere katter, de trenger da hjelp til å bidra i adopsjonsprosessen, og stelle kattene (mat, kos, medisiner,etc).

Ellers er jeg enig med AB over, trening er veldig viktig! Det er forsket på og bevist at trening har god effekt på psykiske problemer som angst og depresjon. Det er beintøft å komme seg ut når man er langt nede, men er absolutt da man trenger det som mest. Behøver ikke være hardtrening, bare å komme seg ut en tur og få bevegd kroppen med gåing hjelper også (spesielt i dagslys). Jeg er selv veldig glad i skogen når jeg er deppa, får litt ro og fred.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tid til å ta på meg noe ekstra jobb tror jeg, da jeg (prøver) å studere og har en ekstrajobb vedsiden av. Men kanskje jeg kan låne en hund av naboen eller noe?

Jeg prøver å komme meg på trening, men det er sykt vanskelig. Er sykt inspirert til å gå på trening når jeg legger meg, også bare når jeg våkner, så er det sånn....... nei. orker ikke. Men må vel kanskje bare sparke meg bak.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Siden du liker å sitte på dataen vil kanskje dette skritteller-dataspillet være av interesse?

Jeg har lyst på en sånn selv :)

Man kan donere penger til en god sak også, helt gratis. Det eneste man trenger gjøre er å registrere skrittene man har gått, så donerer firmaet penger.

http://www.striiv.com/products/striiv/

Myland is the first ever fitness based game on a pedometer. The concept is simple. You start with an enchanted island and your goal is to bring back the animals that inhabit the island by planting and building trees and places to live. Everything you build is based on how much you walk, run, and take the stairs. So the more you move, the more you progress!

Anonymous poster hash: fae3d...d6a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å komme meg på trening, men det er sykt vanskelig. Er sykt inspirert til å gå på trening når jeg legger meg, også bare når jeg våkner, så er det sånn....... nei. orker ikke. Men må vel kanskje bare sparke meg bak.

ts

AB1 her

Her kan du kjøpe "Tenk deg glad": http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1639827&rom=MP

Ellers vil jeg anbefale å ikke vente på treningsinspirasjon. Tenk på det som en avtale om at nå skal du trene. Begynn med å ta på treningstøyet og gå ut døra, da er du i praksis i gang. Husk klisjeen om at ingen har noensinne angret på at de har trent.

Ellers må det definitivt disiplin til for å få dreisen på soving. Gjør de typiske grepene for en god natts søvn; slå av alt elektronisk en halvtime før, drikk en kopp te, skriv dagbok om ting du grubler på (kjent teknikk for å motvirke depresjon), fokuser på å puste med magen og roe ned etter dagen, skift sengetøy, tørk støv og ha et ryddig soverom. Legg deg i fornuftig tid før neste dag og ikke la deg selv trykke på snooze om morgenen. Stå opp når du skal uansett om du tar sovet en time eller åtte og ha nok tid til å spise skikkelig frokost og slappe av med nyhetene.

AnonymBruker
Skrevet

AB1 her

Her kan du kjøpe "Tenk deg glad": http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1639827&rom=MP

Ellers vil jeg anbefale å ikke vente på treningsinspirasjon. Tenk på det som en avtale om at nå skal du trene. Begynn med å ta på treningstøyet og gå ut døra, da er du i praksis i gang. Husk klisjeen om at ingen har noensinne angret på at de har trent.

Ellers må det definitivt disiplin til for å få dreisen på soving. Gjør de typiske grepene for en god natts søvn; slå av alt elektronisk en halvtime før, drikk en kopp te, skriv dagbok om ting du grubler på (kjent teknikk for å motvirke depresjon), fokuser på å puste med magen og roe ned etter dagen, skift sengetøy, tørk støv og ha et ryddig soverom. Legg deg i fornuftig tid før neste dag og ikke la deg selv trykke på snooze om morgenen. Stå opp når du skal uansett om du tar sovet en time eller åtte og ha nok tid til å spise skikkelig frokost og slappe av med nyhetene.

Tusen takk for link! Får kjøpe den.

Må vel bare komme i gang med treningen ja. Har litt angst for trenigssenteret, men får pushe meg. Blir nok aldri bra uten selvdisiplin! Skal prøve å sove 8 timer i natt. :)

Skrevet

Styrketrening, løping, strikking, spa(ansiktsbehandling, massasje osv) en gid film, bake kake

AnonymBruker
Skrevet

Blir nok aldri bra uten selvdisiplin!

En liten advarsel (som kanskje er unødvendig), men ikke tenk på det som et spørsmål om selvdisiplin for da er det lett å havne i flinkis-fella. Dvs. at du mentalt banker deg selv ned i søla fordi du ikke fikk til det du skulle. Se heller på det som noe du gjør for å føle deg bra og er en del av hverdagsrutinen din. Det er viktig å behandle deg selv pent, både fysisk og mentalt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå en tur i naturen hver dag om du kan. Du bør trene/være ute i dagslys i minst en 40-60min hver dag om det er mulig.

Anonymous poster hash: ed755...79a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Er det noen som har tips til hvordan gjøre tankene til handling..? Jeg er veldig flink til å tenke hva jeg må og bør gjøre, men når det kommer til å utføre ting så blir jeg sittende. :(

ts

Skrevet

Anbefaler også å komme deg UT, så mye som mulig.

Kjøp deg et lite kamera om du ikke har. Gå tur og ta bilder. Lage en blogg til bildene om du vil eller last opp de beste til fotosider.

Få med deg noen ut om du kan. Gå på kafe/pub, bli kjent med egen by, gå i marka, lån en hund. Om du har noen som maser litt på deg er det mye lettere. Om du ikke har noen som maser, så la mobilen mase. Legg det inn i kalenderen som en avtale med alarm.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Er det noen som har tips til hvordan gjøre tankene til handling..? Jeg er veldig flink til å tenke hva jeg må og bør gjøre, men når det kommer til å utføre ting så blir jeg sittende. :(

ts

AB1

Det jeg pleier å gjøre er å dele handlingene opp i små enheter. Ta f.eks. dette med å komme seg på trening; da er første oppgave å ta på treningstøyet, neste yttertøy, og så komme meg ut av døra og til senteret. Hvis jeg tenker gjennom alt jeg må gjøre for å komme meg på tredemølla, så virker det på dårlige dager som uoverkommelig ork. Men ellers så blir det enklere å gjennomføre av å komme litt opp av hengemyra med de tingene jeg beskrev over.

Ellers har jeg hatt veldig stor nytte av mindfulness meditasjon, som lærer deg å leve her og nå i stedet for i fortiden eller fremtiden. Det ligger mange mindfulnessvideoer på youtube.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Det får jeg prøve!

Jeg holder på å lese en mindfullness bok, den er ganske god! Med spørsmål og iltt slikt innimellom. Har lastet ned en app også, så får bare prøve prøve !

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger joggeturer, musikk og omega 3. Alt dette løfter hjernen din opp, slik at du blir i bedre humør :)

Anonymous poster hash: ee406...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å jogge i går, men jeg har fått så dårlig kondis og har så lite energi at jeg døde etter en kilometer og gikk resten av veien hjem med blodsmak i munnen. Hahaha. Men man må vel trene for å få resultater. Jeg vil jo helst bli bra og sprek på null komma niks, men det skjer jo ikke over natten. :(

ts

Skrevet

Ikke for høye terskler for å gå ut. Jogging er kjedelig og slitsomt. Gå heller normalt eller raskt, slik at du ikke forbinder aktivitet med noe negativt neste gang du bør komme deg ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB1

Legg lista lavt for deg selv og prøv et opplegg som f.eks. couch to 5 k for å jobbe opp kondisen. Jeg hadde kjempesuksess med appen "Get running" som helt riktig coachet med fra null kondis til 5 km. Første økt består av 1 minutt løping og 1 minutt gåing åtte ganger, så det er lett å føle seg flink.

AnonymBruker
Skrevet

Lastet ned! Får prøve den i kveld , også legge meg uten å sitte på dataen før jeg legger meg. Heia heia!

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...