Gå til innhold

sykepleier utdannelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en kvinne på 42 år.Ønsker å utdanne meg som sykepleier.Jeg ser på meg selv med grunnskole utdannelse,selvom jeg gikk tre år på allmennfaglinje men jeg besto ikke i flere fag.Matte forstår jeg meg ikke på, får panikk når jeg ser tall.

Hele barndommen og ungdomstiden ble ødlagt av faren min fikk aldri fred og ro.jeg sleit med konsentrasjonsvansker.

Endelig etter mye hardt arbeid med meg selv føler jeg ,jeg er klar for å gå videre i livet.leve for meg tenke på meg.hva JEG vil.

Jeg vil så gjerne ha en utdannelse.Men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Må kanskje ta opp flere fag.Alt er greit men hva med matte kan man få poeng fra andre ekstra fag? Må jeg ha allmennfag (det heter sikkert noe annet nå) )eller kan jeg ta helse og sosial linje (om det heter det lenger)? Jeg har jobbet kun i barnehager men trives ikke med det lenger.ser det helt mørkt ut for meg eller har heg noen sjanse?

Anonymous poster hash: 52b83...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha generell studiekompetanse eller realfagskompetanse vurdering.
Studiekompetansen, da må du fullføre vgs, men realfagskompetanse vurdering tror jeg du kan søke fylkeskommunen om. Ta gjerne kontakt med en skole du vil søke sykepleien på, og hør med dem hva de setter som krav for opptak, og om de kan veilede deg til riktig instans for å få riktig hjelp.

Forøverig, MÅ du komme over skrekken din for tall, det er en del regning i farmakologien på sykepleien, og farmakologiutregningen MÅ være 100% riktig for å bestå (må den i hvertfall være på skolen våres)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun har jobbet i barnehager, får du nok ikke realkompetanse. Bor du på et lite sted går det alltids an å høre, men om det er i storby eller andre populære studiesteder er det veldig vanskelig å få innvilget. For å få realkompetanse må man som oftest ha relevant erfaring hadde du for eksempel jobbet på sykehjem hadde det vært mer sannsynlig.

Som Betty2 sier, matte er det en del av på sykepleierstudiet også. Uansett hvor du går må du ha 100% på medikamentregningen. Dette er jo ganske forståelig, man skal jo tross alt regne ut medisinmengder når man er på jobb som sykepleier, og da kan det ikke bli feil, dette kan få store konsekvenser.

En annen mulighet er å gå helsearbeiderfag på videregående. Da trenger du ikke studiekompetanse. Usikker på om du fortsatt må ha matte (for å kunne få fagbrev), i og med at matten er inkludert i ihvetrfall første året på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikken på sykepleien er dog på et overkommelig nivå for de fleste,med gange/dele og enkle likninger.

Anbefaler deg å kjøpe en medikamenregningsbok eller Google oppgaver på nettet,så ser du hvordan det er.



Anonymous poster hash: 8bdeb...f6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...