Gå til innhold

Fornuftig partipolitikk

Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Lei av å kverulere.

Si i fra om du vil ha orntlig politisk debatt en gang da.. Kverulering er bare tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det jeg ønsket (som du enda ikke har skjønt, i likhet med alle disse politiske partiene) er at jeg ønsker en debatt om synspunkt, ikke ordlegging. Hvor man møter hverandre med åpent sinn, ikke ferdigmur fra Maxbo.

Hvis jeg sier "jeg ønsker å få pengestøtte når jeg velger å være hjemme med barna", ønsker jeg ikke å bli møtt med "det har vi ikke penger til" eller "er du undertrykt eller? Lar ikke mannen din deg jobbe? HÆ?". Jeg ønsker å høre: "Javel, hvorfor synes du det? Ja, det hørtes fornuftig ut. Da kan vi spare en barnehageplass. Hva er en barnehageplass verdt? Hva ville du vært verdt i arbeidslivet, som skatteyter?"

Eller: "E6 nord for Gardermoen er livsfarlig. Man har hatt gode erfaringer med å utvide til firefelts og montere midtdelere andre steder. De fleste ulykkene som skjer er møteulykker. Dette tror jeg kommer til å være en mye bedre investering enn å sette opp nye fartsgrenseskilt, siden dette beviselig ikke fungerer." Jeg ønsker da ikke å bli møtt med: "Det er bilførernes egen feil, som ikke kjører fornuftig. De som skaper ulykkene kjører over fartsgrensa." Jeg vi høre: "Ja, la meg se i statistikken her. Jammen har du rett. Vi må nok se nærmere på pengesekken, men her er det mange menneskeliv å spare. Kanskje vi kan sette noe annet på vent."

Jeg ønsker heller ikke å bli møtt med "du får danne ditt eget parti" eller "du har sagt tidligere at det bør være bøter for å kjøre for fort". Det er tydeligvis umulig å prøve å komme til enighet uten å splitte hår nok til parykken til Espen Benestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du ikke ønsker å blit møtt med normale fornuftige svar i tillegg til enighet, er det nok best du holder deg unna politikk, ja.. ;)

Spøk til side. Jeg er enig i at det må gå ann å si at man ønsker seg noe uten å blit møtt med kommentarer av typen "du må være undertrykt", men jeg tror det er bedre å fokusere på hva man mener er best ut i fra et sammfunnsperspektiv enn akkurat hva man selv ønsker seg.

Jeg tror også at det er lurt å fortelle litt om heltheten i politikken man ønsker seg og hvorfor.

Alle kan si "jeg vil ha bedre vei", en person det er verd å diskutere med kan si hvorfor, hvordan, på tross av hva, på bekostning av hva osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første har vi ikke geografi til å bygge firefelts motorvei over hele landet. Dersom det skal brukes milliarder av kroner på å bygge slike veier på østlandet, vil jeg ha "kontantstøtte" fordi jeg ikke bruker dem. (På samme måte som småbarnsforeldre som ikke bruker barnehage får kontantstøtte.)

Kjøring på veier uten møtende trafikk gjør oss også til dårligere sjåfører, og det er naturligvis ikke bra. (Det er sant, selv om jeg ikke kan gi deg en link til ekspertene som vet det.)

Hvorfor skal politikerne kaste bort tid og penger på å detaljstyre ting som hvor mye politiet skal smile?

Norge er det landet i verden som bruker nest mest penger på helsevesenet. Helsekøene er så lange som de alltid har vært, og det er tydeligvis vanskelig å få fjernet de uansett hvilke tiltak man setter igang.

Bjørnsdatter nevner kneskade... For noen år siden ble det avsatt x antall millioner, (eller var det milliarder), for å få unna litt av helsekøene. Det ble gjort en avtale med et tysk sykehus som skulle utføre en del ortopediske operasjoner. Mange pasienter i kø får tilbudet, men de aller fleste sier nei takk...

Hvorfor? Fordi plagene egentlig ikke er så store. Fordi de helst vil opereres hjemme. Osv. osv.

Helsevesenet er et bunnløst hull, som vi kunne brukt opp hele statsbudsjettet på. Men det kan vi ikke. Problemet med helsevesenet vårt ligger andre steder enn i pengesekken, og personlig mener jeg at legeforeningen sitter med største delen av skylden for problemene. (Det har jeg mange meninger om, men er en annen diskusjon.)

Hvorfor skal vi ha fagfolk som sitter i ministerpostene? De har da nok av fagfolk som jobber for dem!

I Norge har vi et problem at folk ikke stemmer ved valg. Hvordan ville det gå dersom vi skulle begynne å stemme på hver lille detalj? F.eks. kontantstøtte, bomring, bygging av barnehage osv.

I Sveits har de det slik, og der er det ikke mange som stemmer...

Nei, jeg stoler på at politikerne tar de beste beslutningene, da det er de som sitter med allden informasjonen vi ikke har. Derfor har de kommisjoner og grupper, som skal vurdere en sak fra alle sider før det taes en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...