Gå til innhold

Slank til sommeren?

Muscae

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å skrive litt her, for å virkelig motivere meg til å være flink fremover. Jeg er en kvinne på 25 år, 161 cm og 83 kg tung, med en bmi på 32. Jeg ønsker å gå ned ca 25-30 kg dette året, noe jeg skal klare med et magert kosthold (mulig jeg går over til lavkarbo etterhvert) og trening. Jeg vil få opp kondisen og begynne å jogge, samt at jeg går på pilates to dager i uken. Det blir nok også litt styrke etter joggeturene, da vi har vektløftingsapparat hjemme.

Jeg har prøvd å leve litt sunnere etter nyttår, men jeg startet skikkelig først i går. Føler det gikk bra med maten, selv om det av ulike grunner ikke ble noen middag. Joggingen gikk det heller dårlig med. Jeg røyker, og har vært sykemeldt i en lengre periode, som gjør at jeg har røyket mye mer enn vanlig. Kombinert med et stillesittende liv er resultatet at jeg har en forferdelig dårlig kondis. Men jeg gir ikke opp! Jeg skal greie det, selv om det kanskje tar litt lenger tid.

I dag har det også gått bra med maten - en yoghurt og banan til frokost, to knekkebrød med mager leverpostei, en liten salat med reker, en liten porsjon wok med grønnsaker og svinekjøtt, og en banan og en kopp te til kvelds. Litt mye banan kanskje, men det er så enkelt å bare ta en.

Har også vært på pilates igjen i dag, og det var deilig å komme i gang etter en litt for lang ferie.

Endret av Kjemi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En aktiv dag i dag. Jeg jobber i barnehage, og i dag var vi på utelekeplassen vår, som ligger halvveis opp i fjellet, i en skog, rett over der jeg bor. Siden jeg ikke begynte før ti så møtte jeg dem der. Så jeg har gått opp og opp og opp, med stadig dårligere pust, lekt masse ute hele dagen, før vi gikk tilbake til barnehagen, ca 2,5-3 km. Så gikk jeg samme veien tilbake. Så har fått en del hverdagsaktivitet i dag.

Nå sitter jeg og manner meg opp til å gå å jogge. Det gikk jo ikke så bra sist, så jeg har ikke noen store håp i dag heller.

Er forresten skikkelig støl etter pilatesen i går. Det er på en måte en god følelse..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Har vært og jogget, og det var egentlig ikke noe bedre i dag... Satser på at kondisen kommer seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på pilates, og det gjorde godt. :)

Kyllingwok til middag i dag. begynner å gå litt tom for sunne middager, er det noen som har noen tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lager jeg meg en "tapas" tallerken til middag med godsaker. Blir utrolig mett.

Som feks: noen skiver ost, paprika, agurk, avokado, litt kjøttpålegg (Chorizo ;)), Et knekkebrød, og en yoghurt? + noe mer frukt/grønt om du vil :)

Endret av brl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Det hørtes godt ut.

Fredag er veiedag, og i dag veier jeg 81,1 kg. :D Gått ned 1,9 kg siden mandag. Vet det er mye vann, men deilig likevel. Godt med en god start.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en app som heter "MyFitnessPal" som er gratis.

Den er genial om du vil ha kontroll på hva du spiser.

Du kan legge inn frokost, lunch, middag og "snack", og skanne strekkoder med kamera på telefonen. Den har det aller meste av norske og svenske strekkoder. Så kan du bare skrive inn rett posjonsstørrelse, og da holder den kontroll på kaloriinntak, samt hvor mye proteiner, fett og karbohydrater du spiser.

Den kan også kobles mot en del "sportsapper" og vil da regne inn treningen din i balansen.

Når du har avsluttet dagen, så får du opp en melding om hva du veier etter 5 uker "om alle dager var som denne". Lett å legge inn vekten, og du kan få en graf over vektnedgang om du f.eks velger å veie deg et par dager i uka.

Husk at det ikke er sunt å gå ned mer enn 1/2 til 1kg pr uke! Meningen din er vel å holde deg nede, ikke rase opp igjen når du til slutt sprekker fordi du ikke orker matregimet ditt lenger.

Husk at du må ha i deg en del energi for å holde ditt eget energinivå oppe.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Hadde et år der jeg registrerte all maten min i vektklubb.no, så jeg har passe greie på hvor mye kalorier maten inneholder. Foreløpig orker jeg ikke å registrere all mat, for det tar litt tid. Så lenge jeg greier å gå ned ved å spise sunt og passe porsjoner, så holder jeg meg til det. Kanskje jeg må registrere senere, når de siste kiloene skal av. Nå har jo jeg en del å ta av i utgangspunktet, og det er de første kiloene som er enklest å ta av.

Nå spiser jeg variert, og det er ikke noe mat som er neimat, og derfor tror jeg at jeg holder lenger med dette matregimet. Vi lager ikke pannekaker og pizza akkurat, men jeg kan spise litt usunt også, innimellom, uten å fråtse. For tiden har jeg ikke søtsug engang. Det var en overraskelse, for jeg har gått på noen tabletter som har gitt meg en voldsom appetitt (og nedsatt forbrenning, fantastisk kombinasjon, som gjorde at jeg gikk opp 8 kg på få måneder) i noen måneder, og da hadde jeg voldsomt søtsug. Sluttet på disse rett før nyttår, og siden har jeg ikke hatt søtsug.

Har også kuttet ut alkohol. Drakk en del når vi var i syden før jul, og i jula ble det også en del alkohol, som har medvirket til stor vektøkning. Men nå skal jeg ikke drikke med mindre det er noe veldig spesielt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også fitnesspal, og det er det eneste som fungerer for meg for å holde kontroll på vekten - se hva maten faktisk inneholder, og hva man forbrenner ved trening.

Hvis du går ned 1 kg i uken, så er du nede 25 kg i begynnelsen av juni :) Så bra at du starter nå, og ikke bare ''strammer opp til sommeren' i mai.

Fitnesspal på nett har også gode forum der du kan diskutere med andre som har gått ned MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker innom og slenger meg på myfitnesspal-anbefalingene, for jeg har alltid synes det er pes med kaloriregistrering, til jeg prøvde appen der det faktisk var veldig mye norske matvarer inne. Bare å scanne hvis jeg tok meg noe på farten, og jeg kan legge inn egne matvarer jeg bruker ofte i passe porsjoner, slik at jeg etter noen dager gjorde unna registreringen på 2-3 trykk ;)

Men, du er jo superflink uten! Gratulerer med flott vektnedgang, det er en god begynnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en fin helg. I går var jeg og jogget igjen, og det gikk litt bedre enn forrige gang, så jeg satser på rask fremgang fremover.

Maten har vært så som så. Fredag spiste jeg ca åtte biter (to striper) mørk sjokolade. Samboer (slank og veltrent, og ikke på slankern) drakk en flaske rødvin, og jeg smakte ikke en gang. Flink!

I går ble det ingen middag, for vi skulle egentlig ta det til kvelden, og så ble det så sent at vi ikke gadd. Dermed ble det knekkebrød til frokost, middag og kvelds i går. Spiste også en gulrot og en banan. Til kvelden var det tid for ukas utskeielse, som ble en halv pose tortillachips med salsadip.

I dag skulle vi ha woket biffkjøtt og grønnsaker, med nudler til (vet at nudler er usunt, men mannen insisterte). Har hørt at chili er så sunt og bra for forbrenningen, så jeg hakket en hel chili og hadde oppi det hele. Det endte med at det ble alt for sterkt, og jeg klarte nesten ikke å spise noen ting. Så det var effektivt ja. ;) Tåler ikke så godt sterk mat.

Fredag og søndag er treningsfri dager, men lurer på å gå en liten tur i kveld. Vi får se. Ellers blir det serie-kveld med netflix. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny joggeøkt i kveld, og det går saakte fremover. Men så er det bare en uke siden jeg startet også da.

Mannen er på forretningsmiddag i kveld, så jeg droppet middagen og tok meg noen knekkebrød istedenfor. Har fått helt dilla på knekkkebrød med ost og skinke, det er så godt. :) Spiste en banan rett etter trening, og nå skal jeg snart ha meg et par knekkebrød, og en dusj. Deilig å kjenne at en har blitt skikkelig sliten i kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du holder tempoet oppe, men du må spise nok til at kroppen ikke stopper opp!

Og få i deg mer proteiner! Knekkebrød med smør er kun karbohydrater og fett.

En av fordelene med MyFitnessPal er at du får en oversikt over innholdet av karbohydrater, proteiner og fett. Da er det enkelt å korrigere under veis. Og det er virkelig gjort på 1-2-3 å scanne inn matvarene du spiser. Du kan jo laste den ned og se på den. Den er gratis.

Og det var vel dagens reklame :)

Selv har jeg nylig gjenopptatt trening. Spekket har kommet krypende, og ryggen har vært vond. Meldte meg inn på freshfitnes.no (BILLIG!), for jeg hater å trene ute når det er kaldt. Det bitre er at så snart man begynner å trene blir ryggen mye bedre med en gang. Hvorfor kan jeg ikke bare passe meg og gjøre disse ryggøvelsene mine da???

Lykke til med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg nesten samme tall som deg, bortsett fra at jeg er 2 cm høyere :fnise:
Jeg gikk ned fra 83 til 66 kg i løpet av en vinter ved å kutte i kalorier og trene 3-4 dager i uka. Røykte gjorde jeg også. Det slutta jeg vel heller ikke med på den tida, men kutta nok ned en del. Nå røyker jeg ikke.

Har egentlig vært på 66 kg ganske stabilt siden det, men nå ligger jeg på ca 68-69 etter et par mnd der jeg ikke har rørt på meg og stappa akkurat det som passa meg inn i kjeften. Jeg vil ned til ca 60 kg, eller, jeg vil ned til der jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut. Vekt er bare et tall, men en grei pekefinger på hvordan det går.

Uansett, poenget mitt er, om jeg kunne klare å gå ned 17 kg, så klarer du også det!! Ønsker deg masse lykke til, skal prøve å følge med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger. :)

Tok meg et par egg til kvelds. Så jeg fikk i meg litt proteiner også i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ifjor gikk jeg fra 78 kilo til 72 kilo på en måned på lavkarbo. Så sprakk jeg på en ferietur. Megakjipt. Tilbake på 78. Følger deg her for å få inspirasjon siden mitt nye forsøk starter imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har det blitt litt mye spising. Hadde usunn middag to dager, og tre knekkebrød istedenfor to flere kvelder. I går var det også avslutning for ei på jobben med kake og middag. Resultatet er at jeg har gått opp 100 gram denne uka. Men jeg tar det ikke så tungt, for jeg kommer sterkere tilbake neste uke. :)

Vekt i dag: 81,2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har det blitt lite trening, droppa jogginga onsdag, på grunn av veldig dårlig viljestyrke, og det ble heller ingen pilates på torsdag fordi jeg var på avslutning for en kollega på kvelden. Men lørdag jogget jeg igjen, og merker at det går sakte fremover. Nå klarer jeg å jogge i 2,5 minutt uten pause. :danse: Det er ikke mye, men det er fremgang. Kanskje jeg snart klarer 5 minutter? :fnise:

I dag var jeg på fjelltur med mamma og pappa. Aner ikke hvor mange høydemeter vi har gått, men tok ca 1,5 time opp, med litt pauser underveis. Det var bratt og det var langt, så hadde jeg gått aleine hadde jeg sikkert gitt opp og gått ned igjen, men siden jeg hadde noen med meg så kjempet jeg meg til toppen. Det var deilig når jeg kom ned igjen, kjenner at jeg har brukt hele kroppen.

Trening denne uka:

Mandag: jogging

Tirsdag: pilates

Onsdag: ingenting

Torsdag: ingenting

Fredag: ingenting

Lørdag: jogging

Søndag: fjelltur

Føler at dette har vært en slakk uke, men jeg har faktisk trent flere dager enn jeg ikke har trent, så det var jo faktisk ikke så ille.

Neste uke blir det dårlig med trening, for da skal jeg på skolen. Går på desentralisert førskolelærerutdannelse og er på skolen en uke av gangen. Skal få gått noen turer, og se om jeg finner et sted å jogge. En annen utfordring er maten, det blir som regel en del restaurantbesøk i løpet av en sånn uke, og når valget står mellom deilig, feit pasta, og kjedelig salat, så blir det som regel til at jeg velger det fete, usunne... :spise::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lenge siden jeg har oppdatert her nå... :sjenert:

Men det går altså rette veien det her. Vekta stoppa på 79,5 kg på fredag, og jeg greier å jogge liiiitt lengre før jeg dør av utmattelse.

Har kuttet ut røyken også (mens jeg skriver dette har jeg fryktelig lyst på en røyk... ). Har gått på champix (legemiddel som reduserer røyksug) i litt over to uker, og den demper suget etter røyk veldig effektivt, i tillegg til at røyken smaker veldig ekkelt. På slutten var jeg nede på to-tre røyk for dag,og i går kveld tok jeg min siste røyk. Så i dag har jeg ikke røyket. :danse: Satser på å merke det på formen ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...