AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Jeg er en kvinne som fungerer normalt, men har diverse avvik innimellom som jeg ikke skal ramse opp her. Bortsett fra ett... Enkelte ganger når jeg leser eller hører ting tar jeg det først bokstavelig og må tenke meg om noen sekunder før jeg oppfatter hva det faktisk er snakk om. Som her: "kastet opp på bil". Jeg ser faktisk levende for meg en kvinne som kaster opp på en bil, før jeg innser hva det faktisk handler om. Er dette typisk asperger (mild)?Anonymous poster hash: 63239...389
Pringle Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Haha, jeg tenkte på mageinnhold jeg også, og jeg har Asperger Men jeg tror overskriften var ment å være tvetydig, for humoristisk effekt. (Litt i tvil om hvorfor en så dramatisk ulykke skal fremstilles humoristisk, men så er jeg da ikke journalist heller.)
Silfen Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 Jeg trodde noen hadde kastet opp PÅ en bil også og jeg har ikke, såvidt jeg vet, noe asperger. 4
Gjest anobano Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Haha, jeg troddeogså noen hadde kastet opp
pantora Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Man trenger ikke ha aspergers for å "mistolke" den overskiften. Jeg gjør det samme satdig vekk, og har aspergers, men tviler sterkt på at det har en sammenheng.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 I mitt sinn tenkte jeg at en fotgjenger hadde blitt kastet opp på panseret til en bil av en årsak. Jeg pleier som oftest å fullstendig ignorere forkortelser som "kastet opp" og bruker særegne definisjoner så mye som mulig. Doble definisjoner er noe av det verste jeg veit. Anonymous poster hash: ef05d...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Jeg har aspergers og leste det også som oppkast. Det er nok ikke grunnlag til å mistenke at man har aspergers, vil tro ganske mange uten diagnosen leser den feil. Anonymous poster hash: 317b8...1af 1
Gjest orkan Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Jeg forstod også overskriften på den måten, men synes at den var knotete og dårlig formulert. Har ikke aspergers. Ikke som jeg vet om i alle fall.
Missy1 Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Jeg tolket det også som at kvinnen kastet opp på panseret (oppkast), helt til jeg leste teksten du hadde skrevet. Jeg har ikke asperger, det ville nok blitt oppdaget om jeg hadde det for jeg har et barn med autisme som følges opp av spesialisthelsetjenesten og de ville nok reagert om de så trekk hos meg. Man behøver ikke ha en diagnose selvom man mistolker ting. Den overskriften der ble også et litt dumt eksempel, hvis noen sier "idag hopper vi over middagen" tror du da at dere faktisk skal HOPPE over middagen? Eller hvis noen sier at de "var i fyr og flamme" tror du da at de brant?
minister-mio Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Man kan ikke vite om du har asperger utifra det du skriver. Jeg trodde også det var snakk om spy.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Dere som har aspergers her, er dere sånne som rainman? Som kan hele telefonkatalogen utenatt og fungerer ikke normalt sosialt, prater monotomt og har et spesielt utseende? Jeg lurer også på hvor dere fikk diagnosen og hvor man kan få hjelp? Hilsen fortvilet kvinne på 33 år! Anonymous poster hash: 2cc2f...5ac
Jade Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Det er jo en skrivefeil. Det skulle stått "Fotgjenger BLE kastet opp på panseret"
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Dere som har aspergers her, er dere sånne som rainman? Som kan hele telefonkatalogen utenatt og fungerer ikke normalt sosialt, prater monotomt og har et spesielt utseende? Jeg lurer også på hvor dere fikk diagnosen og hvor man kan få hjelp? Hilsen fortvilet kvinne på 33 år! Anonymous poster hash: 2cc2f...5ac Man har ikke et "spesielt" utseende om en har Asperger. Du ser ut som helt vanlige mennesker og er ikke noe "Rainman" mennesker. Du kan lese mer om det her:http://www.autismesiden.no/userfiles/file/Brukerveiledning.pdf
Gjest Riskjeks Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Haha, jeg trodde også det var snakk om spy... Tror ikke det er noe tegn på at man har Asperger akkurat. Heller en helt normal misforståelse.
Millimani Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har også Asperger, og tolket det som oppkast. I min barndom var det ei som skrev en hilsen til meg, da sto det: "Stå på 'Silje' og lykke til videre i livet!" Jeg heter ikke Silje, men fingerer navnet mitt her. Jeg tolket den hilsenen som om noen sto oppå meg et sted, men det var jo selvsagt ikke det hun mente Dere som har aspergers her, er dere sånne som rainman? Som kan hele telefonkatalogen utenatt og fungerer ikke normalt sosialt, prater monotomt og har et spesielt utseende? Jeg lurer også på hvor dere fikk diagnosen og hvor man kan få hjelp? Hilsen fortvilet kvinne på 33 år! Anonymous poster hash: 2cc2f...5ac Mange med Asperger kan minne om "Rain man", men det er veldig individuelt. Lenken Runforit la ut er veldig god Jeg fikk diagnosen via Barne- og Ungdomspsykiatrisk avdeling da jeg var tenåring. Be fastlegen din om henvisning til voksenhabiliterings-tjenesten, evt til psykolog.
mandel92 Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Det var rett og slett bare en dårlig overskrift, og jeg tror de fleste vil tolke den som om den handler om oppkast.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Jeg leste "overkjørt i Sandefjord" før jeg leste noe annet. Så jeg så ikke for meg oppkast.. Men jeg leser noen ganger overskrifter feil og har ikke asperger. Så noe slikt i avislink: "Prester bedre i senga" Trodde det var snakk om prester. Altså sånne som jobber innen kirka... Men det manglet bare en ` over een. "Prestèr bedre i senga" hadde vært det riktige. Noen ganger gjør de som skriver det med vilje, for at flere skal bli nysgjerrige og klikke seg inn på linken. Andre ganger er det nok rett og slett litt dårlig skrevet. Tviler på at noen prøvde å være morsomme ang. påkjørselen i Sandefjord. Anonymous poster hash: 0adf6...557 1
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 (endret) Jeg har også Asperger, og tolket det som oppkast. I min barndom var det ei som skrev en hilsen til meg, da sto det: "Stå på 'Silje' og lykke til videre i livet!" Jeg heter ikke Silje, men fingerer navnet mitt her. Jeg tolket den hilsenen som om noen sto oppå meg et sted, men det var jo selvsagt ikke det hun mente Mange med Asperger kan minne om "Rain man", men det er veldig individuelt. Lenken Runforit la ut er veldig god Jeg fikk diagnosen via Barne- og Ungdomspsykiatrisk avdeling da jeg var tenåring. Be fastlegen din om henvisning til voksenhabiliterings-tjenesten, evt til psykolog. Rainman er autist, men ikke som de med Asperger.http://no.wikipedia.org/wiki/Kim_Peekhttp://no.wikipedia.org/wiki/Savant Endret 31. januar 2014 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 http://www.autismesiden.no/userfiles/file/Brukerveiledning.pdf Mye av det som beskriver aspergere her, kan brukes til å beskrive meg også. Jeg er høysensitiv, men det har aldri vært noe snakk om mulig autisme/asperger når jeg har blitt utredet. Hva er klare skiller mellom aspergere og høysensitive egentlig? Hvordan vet jeg at jeg ikke har aspergers? Folk uten noen som helst diagnose/betegnelse kan kjenne seg igjen i en del og.. Anonymous poster hash: 6cc59...d33
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 http://www.autismesiden.no/userfiles/file/Brukerveiledning.pdfMye av det som beskriver aspergere her, kan brukes til å beskrive meg også. Jeg er høysensitiv, men det har aldri vært noe snakk om mulig autisme/asperger når jeg har blitt utredet. Hva er klare skiller mellom aspergere og høysensitive egentlig? Hvordan vet jeg at jeg ikke har aspergers?Folk uten noen som helst diagnose/betegnelse kan kjenne seg igjen i en del og.. Anonymous poster hash: 6cc59...d33 Du må til utredning for å vite eksakt hva du har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå