Livets datter Skrevet 18. mai 2004 #1 Del Skrevet 18. mai 2004 Transvestitt Esben Esther Pirelli Benestad vil gå til menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, for å få ha to bilder i passet sitt. Hva synes du? Les saken her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #2 Del Skrevet 18. mai 2004 Skjønner at han ønsker seg det, men synes ikke at det er en menneskerett!! Han er da mann også.. så det kan jo ikke være så ille å måtte være mann på de tidspunktene han skal gjennom passkontroller.. (det er jo begrenset antall ganger i løpet av et år.. og han kan jo bli dame igjen når han kommer frem osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 18. mai 2004 #3 Del Skrevet 18. mai 2004 Og nå som jeg trodde at det hadde kommet noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.... At biler skal listes opp i passet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. mai 2004 #4 Del Skrevet 18. mai 2004 .. lurte også på hvem som måtte ha to biler i passet... (har problemer med å få en jeg...) .. Men spøk til side... inntill han har byttet kjønn - og er registrert som kvinne.. bør han klare seg med ett... som den "mannen" han etter folkeregisteret er.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 18. mai 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 18. mai 2004 Ooops... biler har nå blitt bilder! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. mai 2004 #6 Del Skrevet 18. mai 2004 Ooops... biler har nå blitt bilder! :oops: .. det var da egentlig mer morsom med biler da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. mai 2004 #7 Del Skrevet 18. mai 2004 Altså... hvis alle skal få ha forskjellige bilder i passet sitt alt etter hvordan de ser ut den dagen, så blir det ganske drøyt, synes jeg. Jeg ser helt forskjellig ut med og uten sminke, og passbildet er ti år gammelt uten sminke og med lyst, kort hår. Godt gjort å kjenne meg igjen der - men jeg ber da vel ikke om to bilder for det? Ett med kjole og mørkt hår, og ett med bukse og lyst hår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 18. mai 2004 #8 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg er enig i at han får greie seg med ett bilde i passet. Jeg forstår godt at de som har skiftet kjønn vil ha sitt nye kjønn i passet (i rubrikken for det også, ikke bare på bildet og navnet), men han er faktisk fysisk sett mann. Og særlig siden han både har mann og kvinneutsedne så skjønner jeg ikke problemet med at han må være mann når han reiser.. (han kan jo likevel være kvinne i løpet av reisen.. bare ikke i passkontrollen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 18. mai 2004 #9 Del Skrevet 18. mai 2004 Hvis han skifter kjønn, så kan han ha ett kvinnebilde i passet, hvis han ikke gjør det så får han greise seg med mannsbildet. Har for øvrig ett problem med hele fyren, og på en måte så er det en fornærmelse mot kvinner at han påstår at han er "kvinne" når han doller seg opp, er fjasete, fnisete og lettere hysterisk, men som "mann" kan han være psykiater og fikse bilen. Jeg tror aldri det har eksistert kvinner som passer inni ett så reaksjonært kjønnsrollemønster som han (og for så vidt mange andre transer) presenterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 18. mai 2004 #10 Del Skrevet 18. mai 2004 Forstår han/ho no eg - er ikkje enten mann eller kvinne, men litt begge delar. Eller eit tredje (eller fjerde, femte) kjønn, om me kan ta i bruk terminologien til andre kulturar. Å skulla godta at "skal du kryssa landegrensene, så må du opptre som mann" - er det så uproblematisk? Det er så si sak å innsjå at "den mørkhåra dama der er blond på passet - ho har farga håret", langt i frå like lett å innsjå at dama er mann i passet - men å pålegga ein person å framstå på ein spesiell måte, i staden for å vera den ein er; er det eigentleg OK? Ville de ha godteke å ha blitt pålagt å likna passbiletet mest mogeleg, sjølv om det kanskje var teke på eit tidspunkt der du uttrykte deg på ein annan måte visuelt? (Skjønt, me er vel pålagte å ha oppdaterte bilete me kan kjennast att frå?) Kva som bør gjerast i slike tilfelle, tja - kva er eigentleg best då? To bilete i eit pass, eitt bilete og eitt pass eller to bilete i to ulike pass... Skal passa gjengi eigaren slik at han/ho kan identifiserast, eller... skal eigaren få vera seg sjølv, eller måta forestilla seg i passkontrollar? Det med at fleire transvestittar kan dela personlegdomen opp i to vidt ulike typar, ultrafeminin dame og maskulin machomann, det kan jo vera eit resultat av den kulturelle oppdelinga me har: Enten er du mann, elles er du kvinne. Då kan det vera lett for at dei feminine sidene ved ein person vert drege fram og kanskje forsterka når vedkommande står fram som kvinne, og tilsvarande som mann. Skjønt, eg var på eit foredrag med Espen Esther ein gong, og då var ho (som Esther) ikkje noko parodi, men heilt normal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. mai 2004 #11 Del Skrevet 18. mai 2004 DNA-pass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #12 Del Skrevet 18. mai 2004 Å skulla godta at "skal du kryssa landegrensene' date=' så må du opptre som mann" - er det så uproblematisk? .[/quote'] Man trenger jo ikke det, da.. Man må bare se ut som "seg selv".. Jeg regner med at jeg hadde fått problemer jeg også om jeg hadde hivd på meg en parykk og et tonn med sminke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå