AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Jeg har en Mac som er nesten 1 år gammel. Den har siden jeg fikk den vært litt treig, og jeg burde vel kanskje klaget, men jeg studerer så å levere den inn og gå uten data lenge er problematisk da jeg bruker den mye hver dag. Jeg har mange venner med mac, og deres er kjappere enn min. Det er f eks sånn at når jeg skrur den på så må jeg som oftest gjøre det to ganger. Jeg skrur den på en gang, den står og jobber uten at jeg kan gjøre noe, pilen kommer oftest til syne, men jeg får ikke beveget på den. Så slår den seg av av seg selv. Så må jeg slå den på igjen og etter en del minutter kommer den endelig i gang. Ofte tar det lang tid å få opp dokumenter som jeg vil ha opp, pila kan stå og snurre, og det tar evig lang tid. Noen ganger er det sånn at samme hva jeg gjør så tar det lang tid. Andre ganger går det kjappere. Når jeg skal laste ned oppdateringer så sier maskinen at den vil starte på nytt, men det gjør den ikke. Jeg har ikke veldig mye dritt innpå maskinen, og den har vært sånn lenge. Jeg har bare en del dokumenter (maks 50), noen bilder (et par hundre kanskje), har innstallert spotify, java og slikt men ikke noe veldig svære greier. Hvis jeg tar den med til butiikken, hva skjer da? Jeg er jo avhengig av å ha en data og jobbe på. Kan klare meg uten i noen dager eller toppen en uke. Fikser de sånt i butikken? Har jeg krav på å få en ny siden det ikke har gått et år enda siden jeg kjøpte den? Men da må det vel dokumenteres at den faktisk er treig? Hva om den ikke er det når jeg skal demonstrere det i butikken? Anonymous poster hash: e1463...809
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 "Mac er så bra, krasjer aldri" yeah right. Men uansett, hvis du har kjøpt den i butikken du leverer den til mener jeg at du har rett på en låne-pc hvis pc'n blir vekke en lang stund (samme som med mobil) men vet ikke nøyaktig hva du har krav på. Du har nok mistet muligheten til å "klage" på at den var treg fra starten av med tanke på at du ikke gav beskjed med en gang. Hvis noe slutter å funke etter 1 mnd, men garantien bare er 1 år (mobil) så kan du ikke komme etter 1 år og 1 uke og si "den sluttet å funke for 11 mnd siden" for hvordan kan butikken vite det? Hvis det viser seg at det er noe galt med mac'en fra produsentsiden så kan du jo "bevise" at det var noe feil når du kjøpte den, men hvis det skyldes svikt i programvare eller lignende så kan du ha forårsaket det selv etter at du kjøpte den. Anonymous poster hash: 96dbb...ad9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 "Mac er så bra, krasjer aldri" Anonymous poster hash: 96dbb...ad9 Jeg tror ts har vært veldig uheldig. Jeg har hatt min mac i 2 år nå, og den er ikke blitt bittelitt treig engang. De eneste gangene den har blitt det, er de gangene harddisken min har vært stappfull. Og alle jeg kjenner som har mac har også hatt den i flere år. Mange har hatt den i både 7 og 8 år, og først da har de blitt litt treigere. Anonymous poster hash: 1a084...50e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Åpne Disk Utility og klikk Verify for å sjekke om det er noe galt på disken først. Anonymous poster hash: faec7...c3b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Åpne Disk Utility og klikk Verify for å sjekke om det er noe galt på disken først. Anonymous poster hash: faec7...c3b Gjorde dette, men alt var i orden. TS Anonymous poster hash: e1463...809
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 "Mac er så bra, krasjer aldri" yeah right. Men uansett, hvis du har kjøpt den i butikken du leverer den til mener jeg at du har rett på en låne-pc hvis pc'n blir vekke en lang stund (samme som med mobil) men vet ikke nøyaktig hva du har krav på. Du har nok mistet muligheten til å "klage" på at den var treg fra starten av med tanke på at du ikke gav beskjed med en gang. Hvis noe slutter å funke etter 1 mnd, men garantien bare er 1 år (mobil) så kan du ikke komme etter 1 år og 1 uke og si "den sluttet å funke for 11 mnd siden" for hvordan kan butikken vite det? Hvis det viser seg at det er noe galt med mac'en fra produsentsiden så kan du jo "bevise" at det var noe feil når du kjøpte den, men hvis det skyldes svikt i programvare eller lignende så kan du ha forårsaket det selv etter at du kjøpte den. Anonymous poster hash: 96dbb...ad9 Men vet du hvordan de finner ut om det er svikt i programvare eller om det er feil ved produksjon? Det er vel kanskje ikke gjort i en fei? TS Anonymous poster hash: e1463...809
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Gjorde dette, men alt var i orden. TS Anonymous poster hash: e1463...809 Da ville jeg kopiert over dokumenter og bilder til en annen disk/minnepinne e.l. og prøvd en ren reformatering og reinstallering av operativsystemet. Anonymous poster hash: faec7...c3b
Lea2 Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Ville også ha prøvd å gjenopprette hele greia før jeg sendte den inn. Må være uflaks ja, jeg har aldri opplevd noe sånt og det er veldig sjelden at det "kræsjer" eller henger seg opp. Min eldste (en macobook pro - 8 eller 9 år) kan henge en stund om jeg kjører hele Adobe-pakka samtidig og jobber med store bilder, men det skulle kanskje bare mangle.... Ring evt til Apple og spør om de tilbyr låne-maskin. Kanskje du kan sende den inn i vinterferien eller noe sånt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå