Gå til innhold

"å snakke utenlandsk"


Gjest Bond

Anbefalte innlegg

Er dette egentlig riktig å si? Jeg trodde det var en veldig muntlig måte å snakke, og at om man skal snakke korrekt da sier man at noen snakker et fremmedspråk eller noe i den duren.

Hørte det på nyhetene i går og syntes at det hørtes virkelig rart ut (og lurer fortsett litt på om jeg bare hørte feil fordi det virker som en merkelig måte å si det).

Så jeg lurer vel egentlig litt om det er bare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg tenker meg om tror jeg at det er noe jeg kunne ha sagt. Om man ikke har peiling i det hele tatt på hvilket språk en person snakket.. Synes det høres rart ut å snakke "fremmedspråk" av en eller annen grunn. Mest sannsynlig hører man ca hvilket språk som blir snakket og kan spesifisere litt mer.. som at personen snakket noe som kunne vært russisk eller et asiatisk språk (går DET an å si forresten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en svært upresis formulering og minner meg litt om hvordan små barn formulerer seg. Det kan jo dreie seg om alt fra svensk til japansk, og alt der imellom. Å bruke ordet fremmedspråk er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke helt kunne plassere språket til et menneske og jeg skulle forklare hvordan vedkommende snakket, ville "utenlandsk" være en grei løsning. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var helt umulig å spesifisere hvilken språk, hvilken verdensdel e.l så kunne jeg sagt det, men jeg ville nok heller brukt "fremmedspråk", "annet språk", "ikke norsk" avhengig av settingen. Å snakke utenlandsk er slik som barn sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert bruke ordet selv, og har sikkert brukt det også - men ikke i en seriøs kontekst.

Er jo litt hyggelig å høre at det ikke bare er meg som synes det er muligens litt merkelig formulering av noen som leser opp nyheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk mulig at de har brukt betegnelsen jenten selv har brukt, altså at mennene snakket utenlandsk. Jeg hadde ikke forventet at en 17-åring skulle plassert språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me seie det her på vestlandet i alle fall : "han prata utenlandsk så eg fatta ingenting"...

"han prata fremmedspråk" høres teit ut



Anonymous poster hash: d66f6...699
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er i alle fall en bedre formulering enn ei dame i taxikøen foran meg og noen spanske venner for en liten tid siden; vi snakket (naturlig nok) spansk oss i mellom, og denne damen sier sint til sin venninne ved siden av: "Arrrghhh, jeg er så lei av dissa folka som kommer hit og bare snakker sånn bonga-bonga-språk hele tia!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en svært upresis formulering og minner meg litt om hvordan små barn formulerer seg. Det kan jo dreie seg om alt fra svensk til japansk, og alt der imellom. Å bruke ordet fremmedspråk er bedre.

Fremmedspråk er da akkurat like upresist. Det kan også være både svensk og japansk.

Jeg kunne lett sagt "utenlandsk" hvis jeg ikke hadde vært i stand til å identifisere hvilket språk det faktisk var, men som regel bruker jeg det litt mer presist. "Jeg hørte noen som snakket russisk på bussen her om dagen."

(En annen sak er nå hvorfor jeg skulle gidde å opplyse noen om akkurat det. :fnise: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedspråk er da akkurat like upresist. Det kan også være både svensk og japansk.

Jeg kunne lett sagt "utenlandsk" hvis jeg ikke hadde vært i stand til å identifisere hvilket språk det faktisk var, men som regel bruker jeg det litt mer presist. "Jeg hørte noen som snakket russisk på bussen her om dagen."

(En annen sak er nå hvorfor jeg skulle gidde å opplyse noen om akkurat det. :fnise: )

Du sier noe. Jeg tror jeg har vært litt i tåka da jeg skreiv dette. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...