Gå til innhold

Å feire nasjonaldagen i annet land


aline

Anbefalte innlegg

Vi begynte såvidt å tenke på det i går, når vi så bilder fra norske 17.maitog i utlandet, der vi "krever" vår plass i gatene, vandrer i hovedstadene med norske folkedrakter og flagg og sanger.

Også tenkte vi litt på hvordan nordmenn selv hadde oppfattet dette fra andre land, hvordan ville vi selv reagert dersom f.eks pakistan hadde feiret sin nasjonaldag med brask og bram, pakistanske flagg og folkedrakter, tog på karl johan og høy musikk, rop og fest.

Hvordan hadde vi reagert dersom andre hadde feiret sin nasjonaldag åpent og "krevende" midt i blandt oss? I vårt land?

Hadde vi syntes det var en selvfølgelighet?

Hadde vi syntes det var flott å se på og å få være en del av?

Nå er vi vel ganske unike på måten vi feirer vår nasjonaldag på, så det er vel ikke ett veldig aktuellt "problem", men hvis vi ser for oss at også andre nasjoner hadde feiret slik.

Jeg personlig synes det hadde vært flott! Jeg personlig ville gjerne få tatt del i andre nasjoners spesielle feiringer for sin nasjon, og jeg ønsker vel at det er noe vi i norge hadde syntes var flott. Men det er en liten skeptiker i meg som forteller meg noe annet. Som forteller meg om avisskriveriene og snakket dersom det hadde linet opp ett tog fra en annen nasjon som hadde feiret sin nasjonaldag midt blandt oss, der vi ønsket å ferdes fritt akkurat da.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er det ikke vanlig med nasjonaldagsfeiringer i Norge?

Jeg har i alle fall vært på Ugandisk nasjonaldagsferiring.. Det var ingen som la mye bånd på seg selv der.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det gjest, jeg har selv ikke verken sett eller hørt om andre nasjoner som feirer nasjonaldagen sin åpent i gatene våre her i norge. Jeg skal på ingen måte påstå at det ikke skjer fordet.

Jeg kunne godt tenkt meg å få med meg Ugandisk nasjonalfeiring jeg, og andre.

Om det er noe som faktisk er helt naturlig å gjøre her i norge, så er jeg bare lykkelig jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Amerikanerne inntar jo Frognerparken 4. juli hvert år - et kjempearrangement med grilling, taler, leker og full pakke. En trivelig dag å tusle rundt i parken og kikke og få lov til å delta, synes jeg. Har egentlig aldri tenkt på dette som noe negativt, selv om det muligens blir med en viss bismak i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De feiret ikke i gatene på den feiringe jeg var på, da..

Du må huske på at mange land kan feire sine nasjonaldager her i landet på sin måte uten at de trenger å synes veldig i gatebildet for det.. ;)

Vi var i en park.. Musikk, dans og mat.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle andre land feirer ved å gå i gatene, som jeg sa selv så er vi vel ganske unike akkurat på det.

Men dersom det viser seg at det hadde vært helt greit å feire alle andres nasjonaldager både i parker og i gatene rundt om, så er jo ønsket mitt gått i oppfyllelse, og ingenting kunne vel være bedre en det!! '

Da er det bare opp til meg å finne ut når og hvordan de forskjellige nasjonene feirer og løpe å få med meg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Tenkte på det samme i går jeg også. Om andre land hadde hatt en tilsvarende feiring som oss, og de skulle går rundt i gatene i tog på sin nasjonal dag her i Norge.

For min del hadde jeg syns det var greit, men tror nok mange ville reagert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det muligens blir med en viss bismak i år.

Husk at USA er mer enn utenrikspolitikk.. samme som at Irak er mer enn Saddam og Bath-parti og Afghanistan er mer enn taliban og mujahedins osv. De er nasjoner med folk og historie og kultur, på nasjonaldagen synes jeg man kan vise respekt for andres land.

Jeg mener også at pakistan har en relativt stor feiring i Oslo, hvor de har masse høytstående delegater fra Pakistan, norske politikere osv i store arrangementer.

Jeg har selv feiret nasjonaldagen på ambassade i utlandet (washington dc), det var ikke noe traving i gatene og kreving av plass der. De hadde det i en park, hvor det var pølser og brus og is og hardingfele og folkedans og bunader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
hvordan ville vi selv reagert dersom f.eks pakistan hadde feiret sin nasjonaldag med brask og bram, pakistanske flagg og folkedrakter, tog på karl johan og høy musikk, rop og fest.

Pakistan har storstilt feiring av sin nasjonaldag i Oslo, med opptog, musikk og fest. USA har sin dag i Frognerparken, med grilling og leker.

Helt fint, og ikke spesielt uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Husk at USA er mer enn utenrikspolitikk.. samme som at Irak er mer enn Saddam og Bath-parti og Afghanistan er mer enn taliban og mujahedins osv. De er nasjoner med folk og historie og kultur, på nasjonaldagen synes jeg man kan vise respekt for andres land.

Det er jeg selvfølgelig klar over. Men amerikanere i utlandet må nok i større grad enn i USA forvente å måtte forholde seg til andres reaksjoner på sitt lands utenrikspolitikk. Om Norge hadde spilt USAs rolle i f.eks. Irak, så hadde jeg som nordmann følt meg litt mer beklemt enn vanlig med å feire landet mitt storstilt på denne måten. Sier ikke at det er noe galt i feiringen av 4. juli i Frognerparken, og jeg håper de feirer lager fest der i år også, men jeg synes det er en liten bismak på det i år. Det må det være lov til å si, uten at noen skal tror jeg ikke vet at USA er mer enn utenrikspolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men amerikanere i utlandet må nok i større grad enn i USA forvente å måtte forholde seg til andres reaksjoner på sitt lands utenrikspolitikk. Om Norge hadde spilt USAs rolle i f.eks. Irak, så hadde jeg som nordmann følt meg litt mer beklemt enn vanlig med å feire landet mitt storstilt på denne måten.

Amerikanere i utlandet må forholde seg til andres reaksjoner på sitt lands utenrikspolitikk hver dag. La dem få fri på nasjonaldagen..

Det med å føle seg beklemt, en tysk jente jeg kjenner sier at ingen tyskere har noen patriotiske følelser overfor landet sitt, flagget brukes kun til sportsarrangementer. Det er en kollektiv skyldfølelse. Jeg synes det er uendelig trist, tyskland har da mer enn krigshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller ikke alle land som feirer nasjonaldagen sin sånn som vi gjør det i Norge, eller overhode feirer den. Da jeg fortalte noen i gruppen min, at det var noen (danskere) som spurte når DKs nasjonal dag er. Den blir stort sett ikke feiret...

Jeg synes forøvrig at det er hyggelig at både normenn i utlandet og utlendinger i Norge har mulighet for å markere nasjonaldagen og andre merkedager.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er koselig, så jeg skal heretter heller holde øyne og ører åpne slik at jeg får med meg andre lands feiringer, heller en å tvile på at vi hadde likt det.... :-? :oops: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Glemte å si at danskene pleier å feire på en liten øy utenfor Sandvika de har døpt "Danmark" Den er bitteliten, men har en egen flaggstang med dansk flagg. Der planter de bøk, fordi det er så vanlig i Norge, griller og drikker bajer.

Også helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv feiret 17 mai i utlandet mange ganger. I Storbritannia feires det i Battersea Park i London, hvor bla den norske skolen og den norske kirken markerer nasjonaldagen i stor stil. I Edinburgh var det tale og leker for barna i Pricess Street gardens rett under Edinburgh Castle, mens selve 17 mai toget der i mot gikk i Princess Street, som er hovedgata i byen. I New York gikk også toget på gata, med skuelystne langs fortauskantene. Det var bare positive reaksjoner rundt om kring, så det ut til.

Det virker faktisk som om de aller fleste utlendinger ser på sånne feiringer mer som et underholdningsinnslag enn noe annet. At vi vi Nordmenn til tider er så lite tolerante at vi tenker politikk med en gang, er jo veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv feiret 17 mai i utlandet mange ganger. I Storbritannia feires det i Battersea Park i London' date=' hvor bla den norske skolen og den norske kirken markerer nasjonaldagen i stor stil.[/quote']

Må bare få kommentere at det er i forskjellige parker i London.

I fjor var det i en park rett ved sjømannskirken, Southwark Park, og det var det i år også.

Men det er ingen traving i gatene der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot
At vi vi Nordmenn til tider er så lite tolerante at vi tenker politikk med en gang' date=' er jo veldig synd.[/quote']

Jamen er vi det? Som sagt så er det jo flere land som feirer sine dager. ALLE ambassader har eks mottakelser og tilstelninger for diverse folk på sine dager når det er nasjonaldag. Men dette synes jo ikke så godt for oss andre. Det er ikke naturlig for alle å feire i en park osv, for det er ikke slik de feirer hjemme. Da jeg var i Frankrike 14. juli var de jeg bodde hos helt uberørt, for dem var det som en vanlig fridag, med unntak av fyrverkeri på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utenlands-babe

Jeg har bodd lenge i utlandet og har vært i andre Europeisek land på 17.mai.

Gjett om jeg har holdt meg langt unna norske sjømannskirker og norske "kolonier/ghettoer" spesielt på denne dagen! Er det noe jeg ikke orker så er det nordmenn so mdigger dagen sin med norske flagg hoiende og vraltende rundt i utlandet. Det får være grenser for bunader og vafler...

Jeg elsker å være i utlandet i stor byer....nettopp for å slippe det norske.

Så sist jeg var i Paris på 17.mai, og fikk øye på en hel koloni av norske, lubne damer i bunadstakker med vaiende flagg og vafler med syltetøy, stakk jeg fort som svint!

Og fortsatte min dag som vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har feiret 17. mai i utlandet har jeg merket en vennlig interesse fra andre. Spesielt når vi bærer bunader, - da er det mange fotoapparater som går varme! :-)

Men jeg må innrømme at jeg synes det er en uting at vi skal marsjere gatelangs og ødelegge for trafikken. Det har jeg aldri vært med på og kommer heller ikke til å gjøre. Det virker litt frekt å ødelegge for andres kjøring i utlandet bare fordi vi stenger gatene i Norge 17. mai.

Jeg håper inderlig at andre land også feirer sine nasjonaldager i Norge. Og at vi nordmenn er romslige nok til å la de få lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utenlands-babe

:hoho::hoho::ler:

Nettopp! Der har vi det (du over her)...skriver om å marsjere i bunadene i utlandet...jeg ler meg ihjel. Noe så...lame.

:hoho:

Jeg holder meg laangt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...